2020-03-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Instämmer!

Jag uppmanar alla som läser i tråden att snälla försök bära masker när ni går ut! Vi måste börja implementera det i Sverige nu! Jag har följt detta sen början i Kina, läst otaligt många studier och lyssnat på experter. Maskerna fungerar och de är preventiva (även kirurgiska maskerna)! Vi kan rädda många liv även om bara 20 st av oss bär mask när vi går till/från arbetet! Det gäller att bryta smittkedjan!
Ja men nu är det ju svårt få tag i masker, för dem som inte har!Men jag saka använda min, då får väl folk ta mig för pesten om de så vill. Här gäller de att fler "vågar" - för vi är väldigt känsliga för att vara utmärkande vad jag märkt.
Citera
2020-03-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Heja Stockholm!!!
Vi har en unik situation och det går inte att jämföra med nån by i Norrland!

Just därför ska staden sättas i fullständig karantän med utegångsförbud med kraftiga repressalier om det bryts.

Vi verkar ha kontroll i större delarna av Sverige utom just i Stockholm med omnejd.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Det är frustrerande långsamt. Som en seg utdaterad brevbärare.

Förvisso. Men bara breven levereras till rätt adress kl 14 varje dag, så är det ju egentligen inte något problem.

Expressen verkar redovisa i realtid.
Citera
Medlem
Wallenberg varnar för social oro. Källa: DI
Jamen, vad fan tror de? Jag tror att det är enda anledningen till att vi inte sätter Stockholm i lockdown.
Prestige och rädsla gör att vi istället offrar riskgrupper och den skötsamma skocken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Helt otroligt. "Vi måste få kontakt med Stockholm." Detta visar också att gårdagens PK från Stockholm skedde på eget initiativ, sannolikt för att förklara det allvarliga läget - trots FHM idoga tjat om att läget är stabilt.
Ja, det verkar lite kuppartat. Var ju kanske den viktigaste PK hittills, men sändes väl inte i regim-TV?
Citera
2020-03-26, 09:59
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Just därför ska staden sättas i fullständig karantän med utegångsförbud med kraftiga repressalier om det bryts.

Vi verkar ha kontroll i större delarna av Sverige utom just i Stockholm med omnejd.
Kan ju börja med Östermalm
https://www.instagram.com/p/B-H9NJmJmbT/?igshid=1uqx3mlkanucf
Citera
2020-03-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Instämmer!

Jag uppmanar alla som läser i tråden att snälla försök bära masker när ni går ut! Vi måste börja implementera det i Sverige nu! Jag har följt detta sen början i Kina, läst otaligt många studier och lyssnat på experter. Maskerna fungerar och de är preventiva (även kirurgiska maskerna)! Vi kan rädda många liv även om bara 20 st av oss bär mask när vi går till/från arbetet! Det gäller att bryta smittkedjan!

Kan bara hålla med men det är svårt att få tag i masker för vanligt folk tyvärf.
Citera
2020-03-26, 10:00
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Antal dödsfall per miljon invånare:

Sverige 6
Danmark 6
Norge 3
Finland 0,5

(Island ligger på 6 pga 2 dödsfall, men med så liten befolkning så tok-hoppar siffran för varje enskilt dödsfall, så att det inte är statistiskt jämförbart)

Tack för ett gediget svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
När tror ni att vi får se människor med andningsmasker/munskydd på stan ? Eller i affärerna?

18 dog senaste dygnet... om vi kommer upp till Italiens eller Spaniens nivåer på antal döda (procentuellt) skulle ni då överväga att använda dessa skydd ?

Har sådana klassade skydd hemma fffp2

Såg ett par med munskydd igår i mataffären. Bor i en av Sveriges 10 största städer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vilket land i Norden är värst drabbat i procent?

Sverige är bäst för vi testar minst!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Nu kritiserar Norge Sverige också, så länge skolor och förskolor hålls öppna i Sverige så springer barn och smittar andra barn.

Några norrmän kritiserar Sverige... andra inte

Citat:
”Samma bedömningar”
Men alla delar inte bilden av att skillnaden mellan de båda ländernas hantering av pandemin är så stor.

Preben Aavitsland, överläkare på norska Folkhelseinstitutet, har tidigare tonat ner skillnaderna och uttryckt sin respekt för sina svenska kollegor, den nuvarande statsepidemiologen Anders Tegnell och hans företrädare Johan Giesecke.

– Vi gör ungefär samma bedömningar. Jag känner både Tegnell och Giesecke som blixtrande intelligenta yrkespersoner, sa han till norska Dagens Medisin.

I ett mejl till Aftonbladet säger han att han står fast vid det uttalandet.

Norges beslut är politiska och gäller fram till 13e april, så blir intressant och se hur mycket dom närmar sig Sverige efter det datumet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70AdVV/norska-forskare-riktar-hard-kritik-mot-sveriges-coronaskydd
Citera
2020-03-26, 10:01
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Problemet är väl att de flesta inte har sådana hemma och att de knappt finns att få tag på i Sverige.

Jag funderar på mig själv , jag är snart redo att ta på mig ett sådant de få gånger jag veckohandlar, men vill väl inte väcka uppmärksamhet... hade önskat att fler hade såna här skydd så att man inte böev utstirrad...

Men vanliga munskydd då? De finns väl att köpa??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in