2020-03-26, 08:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilviaNight
Vad är det för jävla svar egentligen?

”Vi måste få kontakt med Stockholm först” precis som att vi försöker konversera med planeten Mars
Ärligt svar, att Stockholm sa det de sa var inte tillräckligt viktigt för att avbryta kvällsledigheten utan der fick vänta till arbetstid i idag. Sedan finns det uppenbarligen skilda verkliga uppfattningar mellan parterna, vilket är naturligt och kanske bra.
Citera
2020-03-26, 09:00
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Misstänker att FHM kommer med all tydlighet förmana Stockholm att undvika att använda ett sådant språkbruk som kan orsaka oro. Det är viktigt att nedtona det som sker.

Ja det är mycket troligt. Bandet skall spela även medans skeppet sjunker. Allt för att lugna pöbeln.
Är uppriktigt förvånad över hur Sveriges myndigheter sköter denna härvan dock. I min naivitet hade jag trott och förväntat mig bättre åtgärder. Både kommunikativa och åtgärdsmässiga.
Citera
2020-03-26, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I och för sig har Sverige dubbelt så många invånare och är mer urbaniserat. Dessutom beror det också på vilka som smittats, om de är skröpliga etc. Men säkert ligger det något i det du säger också, men bilden är för komplex för att dra så enkla slutsatser.
Ja, men den tydligaste effekten är att Norge har gått från att vara värre drabbat än Sverige för 2-3 veckor sedan. Därefter införa restriktioner som är tydliga kring restaurang/krog/kinsertmiljö. Skola endast öppen för barn till helsepersonell och andra med samhällskritiska uppgifter.
Många jag känner sitter i självvald karantän,.

I Norge gör vi detta tillsammans, det är en "felles dugnad". I Sverige ser jag människor intervjuas och de snackar bara om "Jag jag jag jag kommer inte att bli sjuk".

Det finns ingen etnisk tillit kvar i Sverige. Bara hyperindividualister som drar runt smittan så mycket som möjligt.

Samtidigt har Norge bara 14 döda.

Regimen i Sverige kunde ringa hit och be om hjälp..
Citera
2020-03-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
70 procent av svenskarna ville ha skolan öppen i den undersökning som nyss gjordes.
Att ta fb för ”folket” är synnerligen dumt och rent lögnaktigt.

Jag citerar en vän till min sambo: 'Jag blir galen av att ha barnen hemma, måtte skolan ej stänga' (fritt översatt). Det här handlar om att föräldrar inte ens vill vara med sina barn. Det är jobbigt. Säkerligen samma skäl du ser miljontals fortfarande hoppa på en fullsmockad buss till jobbet, alternativet att vara hemma är värre.
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Fast, tänk om det skulle ha betalts vad SSK/sjukvårdspersonal är värda? Nääh, glöm det, dum tanke (ironi mode off)
Vilket värde har de?
Citera
Medlem
Covids avatar
Jag har per default större förtroende för vad som kommer från Kina än för den svenska regimen eller svenska lögnarmedier

Ser inte heller att Kina skulle ligga i något värre intervall bland världens diktaturer. Det skulle nämligen innebära att stora mängder kineser skulle "hoppa av" eller söka asyl, och vi ser inget sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
"kommunisterna i Kina" jag tackar jag.
En person som överhuvud taget refererar till vad som kommer ur käften på en av världens värsta diktaturer kan inte tas på allvar.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Aftonbladet tog bort artikeln om "studier som visar ärr på lungorna"? 😂
Hittar den inte längre

Japp och de vägrar redovisa antalet döda. De håller fast vid folkhälsomyndighetens siffror som är felaktiga.
Citera
2020-03-26, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
De skriver att +65 är med i riskgruppen (i förklaringen till statistiken, se länk). Jag skulle säga +50 är en riskgrupp, iaf om du är lite småfet, småskröplig eller rökare.

Alla i riskgruppen borde arbetsbefriats så de kunde "gömma sig" hemma, detta är inte gjort!

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

För att inte tala om dess företag som hyr ut pensionärer till diverse Rut och Rot-jobb. Helt sjukt att de får fortsätta att skicka ut gubbarna och tanterna mot döden. Bara i min lilla stad finns tre firmor med denna affärsidé
Citera
2020-03-26, 09:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
När Norge klagar på oss har vi..tata.. Bagdad bobTEGNELL! Han visar vägen, vänder på steken o säger Norge är en försökskanin..man måste älska karln i all galenskap denne vräker ur sig
Citera
2020-03-26, 09:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Är det inte just kombon som det handlar om.
Var går gränsen?

Sett ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv är det inte fel att låta landet vara öppet till en viss gräns.

Men varför verkar denna gräns vara så annorlunda i Sverige? Eller det kanske den inte är?

Och ur ett ekonomiskt perspektiv kan det lika gärna vara bäst att stänga ned landet helt. FHMs tankar om det är väl att smittan ändå skulle komma tillbaka när landet öppnar igen.
Citera
2020-03-26, 09:03
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Det finns personer som har fått sars infektion två gånger mellan 2002 och 2005.

Det finns personer i Japan och i Kina som har hunnit få covid-19 två gånger redan sedan december 2019.

Annars, jag hoppas att jag har fel.

Vad gäller återinfektioner för Sars-Cov-2 vet vi inte. Det är mer sannolikt att det handlar om mätfel med tester som visar falska negativ än att människor faktiskt blivit friska och sedan sjuka igen. Det är alldeles för tidigt att uttala sig kategoriskt. Med Sars och Mers var det inget problem och det finns i dagsläget ingen större anledning att tro att det skall vara det för Covid-19.

Med det vi vet om närliggande sjukdomar kan vi rimligen anta att när man blir sjuk blir man immun och immuniteten kommer att vara i minst ett år, förmodligen betydligt längre än så. Därför kan vi få en flockimmunitet som skyddar oss mot andra vågen.

Om det visar sig att Covid-19 är en återkommande infektionssjukdom som kommer stanna kvar i mänskligheten finns det goda skäl att tro att det kommer bli mer och mer ofarligt över tid, då virusmutationer som inte tar kål på sin värd har förmåga att fortplanta sig bättre än mutationer som är dödliga.
Citera
2020-03-26, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Japp och de vägrar redovisa antalet döda. De håller fast vid folkhälsomyndighetens siffror som är felaktiga.

Kl. 14 idag så kommer FHM uppdatera sina siffror där de 18 döda från Stockholm kommer vara med. Då uppdaterar i sin tur aftonbladet sina siffror.

Kan du läsa eller leker du bara dum i huvudet för att det är kul?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in