2020-03-26, 08:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-svensk-sjukvardpersonal-coronasmittade-av-patienter

Uppgifter: Svensk sjukvårdpersonal coronasmittade av patienter
Det är inget oväntat.
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Godmorgon dödsknarkarnazister, coronaprofeter, regimvurmare och annat löst pack.

En ny morgon gror i farsotens tid.
Idag väntar vi nya svarta siffror från en blödande värld.

Hoppas och ber för att regeringen idag går ut med någon åtgärd som faktiskt kan hjälpa vården hantera situationen. För detta som vi gör nu kommer som de flesta av oss vet, aldrig att fungera.
[quote=gloffgloff|70896566
Vad händer om vi imorron börjar dela ut masker till riskgrupperna med instruktioner hur man använder dem -och föralldel till hela befolkningen -hade det skyddat riskgrupperna och minskat smittspridningen för detta virus? [/QUOTE]
Ja, troligtvis, då masker inte är normalt i Sverige. Jag har masker hemma men har inte haft dem ute till följd av att det känns konstigt och fult.
Senast redigerad av GoUoD 2020-03-26 kl. 08:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Så det finns fortfarande människor som på riktigt tror att det här löser Sverige galant med dessa slappa restriktioner??
Helt otroligt!!
Jag förstår att förnekarna är rädda och oroliga, strutsmentalitet, vill inte höra, det här är en vanlig influensa, drabbar bara gamla osv...
Ni läser vad som händer i omvärlden men det är för hemskt för er, ni tar inte till er det, det händer inte oss/mig....
I Sverige testas nästan ingen, inte ens sjukvårdspersonal, överfulla SL-bussar, grundskolorna är öppna och alla vet att dessa är smittohärdar av rang för allehanda influensor/förkylningar, det snörvlas och hostas i affärer, sjukvården gick på knäna redan innan corona....

Ja, ni förstår vad som kommer att hända när det inom några veckor exploderar sjukdomsfall och sjukhusen inte klarar av dem...
Fryscontainerna utanför sjukhusen står redo!!

Citerar mig själv från inatt.
Sverige är ett märkligt land, hur kan det finnas så många svagbegåvade just här??
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Det är slut på skyddsutrustning i vården nu, idag. Vad tror du det innebär? Det kommer att dö tusentals åldringar på äldreboenden i Sverige eftersom man inte gör allt för att stampa ut smittan.

Norge var sämre ute än Sverige när man införde restriktioner och nu har vi bara 14 döda och ni har 62. Det kommer att gå riktigt åt helvete i Sverige. Speciellt nu när vårdpersonal går från arbetet i brist på skyddsutrustning.

Arma jävla land. Det visade sig att myndigheterna och statsapparaten bara var en skön kravlös anställningsform. Sverige klarar inte av att leverera som samhälle. Man har tangerat vad som är rimligt att tro att Sverige klarar av som samhälle.

Fyfan

Nä så vi kallar hem all vår svenska vårdpersonal som håller norska sjukvårdssystemet flytande.
Citera
Avslutad
Ironiskt att både kollektivtrafiken och hälso--och sjukvården sorterar under Region Stockholms ansvar, det är bara två olika nämnder. Den ena kör med fullpackade bussar och maximerar smittspridningen och den andra tar hand om sjukdomsfallen/offren. De skulle skicka fram Irene Svenonius, som i toppen basar för bägge, att förklara varför den ena delen av organisationen lägger krokben för den andra.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nej. Svenska folket har röstat på godhet o ansvarsfrihet. Man har röstat på att någon sköter det basala. O sockret på toppen var där för att sverige var rikt.

Innan det här så skulle folk ha kastat tomater på den politiker som sagt att låt oss lägga 500 miljoner på att ha skyddsutrustning för sjukvården i beredskapslager i fall att.

Det skulle blivit ett drev på Twitter o förlöjligande utan dess like.

Det är av samma orsak du fortfarande knappt ser folk med ansiktsmask o skyddshandskar på stan.
Folk vill inte bli förlöjligade.

Nja jag vet inte. För egen del varit företagare och över åren betalat mindre och mindre skatt -dvs lägre och lägre försäkringspremie -dvs sämre och sämre försäkringsvillkor -och bommat att läsa det finstilta.

Nu när SHTF visar det sig att det var en hel del som försäkringen inte täcker -längre. Som beredskap t ex.

Kan det va att de inte har några masker?

Masker fungerar ju inte som skydd för en smitta som sprids via luftvägarna? Que?

Finns en briljant bild 19:17 in i denna videon
https://youtu.be/zIp8DxCdoBo?t=1157

Vad händer om vi imorron börjar dela ut masker till riskgrupperna med instruktioner hur man använder dem -och föralldel till hela befolkningen -hade det skyddat riskgrupperna och minskat smittspridningen för detta virus?

Om alla hade andningsmasker kunde vi bara ta på oss dom och köra på samhället och ekonomin som vanligt! Eller hur?

Det enda som är svårt är att äta ute på restaurang med ansiktsmask -annars funkar väl resten som buss, bio, affärer, skolor, åldringsvård, sociala möten etc? Eller vet vi att det smittar via ögonen?

Men först skyddsmaterial till vårdpersonalen.

Ny dag idag -vilka svenska företag har startat produktion av andningsmasker idag?
Citera
2020-03-26, 08:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt 25000 dog av influensa i Italien säsongen 2016/2017 även om förloppet är mer utdraget över säsongen. Så även om antalet kommer att vara stort så är problemet med Corona hastigheten med hur det slå.. Corona slår under en betydligt kortare tidsperiod.
Var har du fått denna siffra i från? Försöker själv hitta info om detta och det jag hitta visar på att det dör ca 460 per år i Italien i Influensa. Men rätta mig gärna om jag har fel.

”Kort sagt: flera miljoner italienare får influensa varje år, och för några hundra är sjukdomen dödlig.”

https://www.agi.it/fact-checking/news/2020-02-26/coronavirus-influenza-stagionale-7231278/
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är bra att Norge testar många. Det önskar jag att vi också hade möjlighet att göra! Men ökningstakten är ändå högre i många länder jämfört med Sverige, liksom dödligheten. Så ligger t.ex lockdown landet Frankrike på t.o m en högre dödlighet i covid-19 per miljon invånare än Schweiz.

Varför måste ni högerextremister ha en ledare som pekar med hela handen för att ni skall bete er som folk. Eller i alla fall så tror ni att folket behöver just det! Men det stämner ju inte på oss svenskar. De flesta sköter ju sig enligt FHM:s anvisningar. Därför är jag också en stolt svensk och, äkta, nationalist!

Men fortfarande, ökningstakten kan du inte veta någonting om. Sverige tar endast prover på dem som redan ligger inlagda på sjukhus. Du kan inte nämna något om ökningstakten då det är ett enormt mörkertal.

Kritiken mot hanteringen i Sverige kommer från många håll, krävs knappast en högerextrem för att hitta kritik mot statens hantering av Corona i Sverige. När till och med kommunisterna i Kina kritiserar Sveriges styre då vet man att det är illa. Du lurar ingen med ditt struntprat.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Går inte att jämföra Sverige och Sydkorea.
Det senare har 25 ggr så hög befolkningstäthet, oändligt mycket sämre förutsättningar. Jämför istället Sydkorea med tätbefolkade områden som New York, Lombardiet, Belgien och Nederländerna.

Då borde ju Sydkorea ha sämre förutsättningar, men de har mindre problem. Styrker ytterligare att Sverige sköter sig dåligt.

Men svenskar bor i städer och exponerar sig mit varandra i skolor, på arbetsplatser mm ungefär likadant. Att vi har en miljon i Nortland och arealer med skogar ej så relevant.

Det relevanta för spridning och död är hur vi mött detta med åtgärder jämfört med andra.
Citera
2020-03-26, 08:35
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men för helvete. FHMs agerande skapar problem för sjukvården. Sjukvården havererar pga av FHM inte begränsar smittspridningen. Försök tänka orsak-verkan.

Den har inte havererat.
Citera
2020-03-26, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Du menar att alla som åker buss har samhällsviktiga arbeten?

De kan ju åka tidigare till jobbet, de kan ta alternativa färdmedel , finns massor av olika alternativ.

Jag uppdaterade min text att naturligtvis inte alla har samhällsviktiga yrken. Med deras arbetsgivare kräver säkert att de ska vara på jobbet. Dessutom har våra skolor fortfarande öppet så många skolungdomar åker kollektivt.

Om man nu måste åka kollektivt finns det inga alternativa färdsätt.
Citera
2020-03-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Du är väldigt bra på att posta sådant här. Men du talar aldrig om den enskildes ansvar, tex att faktiskt inte kliva på bussarna så de blir såhär?

Jag håller med om att individen ska bära sitt egna ansvar, men.. Vi som fortfarande har jobbet kvar kan ju inte välja vilken tid vi börjar arbetsdagen. Och det är inte heller rimligt att kräva av individen att promenera till jobbet för att inte bli smittad. För mig personligen är detta ett realistiskt alternativt, men inte om ena vägen tar ex 1,5h.

Det är bra med motion, men i rimliga mängder och helst när det passar individen plus under en tidpunkt när man känner för det - inte i morgonrusningtrafiken.

Det är en skadal av stora mått att SL försöker dra ner på kostnader på individens bekostnad. Och i slutändan samhällets bekostnad. Det FINNS chaufförer som kan jobba. Men man vill ju spara på lönekostnader.

Feltänkt skulle Tegnell säga i detta läge.
Citera
2020-03-26, 08:36
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men för helvete. FHMs agerande skapar problem för sjukvården. Sjukvården havererar pga av FHM inte begränsar smittspridningen. Försök tänka orsak-verkan.

Får du allt förklara ordentligt. Du säger emot syftet. Taktiken är just orsak-verkan.
Alternativt. Stänga ner hela jävla landet. Då kan vi ju se hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in