2020-03-26, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi är redan ordentligt i skiten. Bara igår dog 18 personer i Stockholm och det är bara början. Det kanske värsta är att sjukhusen redan är mer eller mindre utslagna. Vårdplatserna är slut, det saknas skyddsutrustning och personalen har till stor del sjukskrivit sig eller har blivit smittade.

Smittan sprids fortfarande snabbt i samhället eftersom det knappt finns några restriktioner och många verkar helt omedvetna om faran.

Japp du beskriver worst case scenario.

Ett par dagar såg det ut som kurvan skulle börja plana ut men det var väl mest ändringar i provtagning.

Nu verkar det ta fart igen och kan blir rejält stökigt i värsta fall ditt scenario ovan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Det jag vill säga är att man kan bevisa och säga vad man vill med statistik, gällar bara att vrida och vända den på rätt sätt.

Att hålla på och skrämma upp människor som du gör genom att tillrättalägga statistik för att bevisa det du vill bevisa, vad är syftet med det?
Du är välkommen att presentera statistiken på annat sätt för att bevisa det du vill bevisa. Gör gärna det, så kan vi jämföra rimligheten i våra respektive slutsatser. Mitt syfte? Att varna för att det här kan gå åt helvete. Det har redan gjort det i Italien och Spanien, och såvitt jag sett görs nästan inget för att undvika att det scenariot upprepas i Sverige. Vad är ditt syfte med att inte villa "skrämma upp folk"?
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du är också våldsfixerad. Jag kan ta fram ett telefonnummer till en psykolog, så du kan få hjälp för dina våldstendenser.
Fortsätt spela allan, du ska dock veta att jag har en plan för såna som du. Om inte staten hanterar dig kommer andra att göra det. Min hälsa är inte din leksak. 👍🏻
Citera
2020-03-26, 06:57
Medlem
arbetets avatar
Det verkar som att det är Huddinge sjukhus och Sankt Göran som står ut i antal nyinskrivna fall.

Sankt Görans sjukhus upptagningsområden:
Våra upptagningsområden med sammanlagt 420 000 inne*vånare är Akalla, Bromma, Ekerö-Mälaröarna, Husby, Hässelby-Vällingby, Kista, Kungsholmen, Norrmalm, Rinkeby, Spånga, Tensta, Vasastan och Östermalm.
https://capiostgoran.se/Om-oss/Om-oss/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Anledningen är att ha en syndabock, att kunna skylla på någon i efterhand

Jag tror inte det kommer fungera i detta fallet
Citera
Medlem
Fris avatar
En epidemiologisk modell presenterad vid Oxford kommer fram till att halva brittiska befolkningen redan är smittad av 2019-nCoV. Smittspridningen har pågått i minst 2½ månader.
https://www.ft.com/content/5ff6469a-6dd8-11ea-89df-41bea055720b

Färre än 1/1000 utvecklar sjukdomssymptom som behöver sjukhusbesök. Med tanke på att runt 20% av befolkningen är över 65 år, så är det en försumbar andel även bland dem.
Citera
Medlem
Den procentuella förändringen i antalet dödsfall i COVID-19 från söndag/måndag till tisdag/onsdag:

400,0% Sverige
328,6 Belgien
225,0 Kanada
112,8 Tyskland
85,7 Holland
83,7 USA
81,8 Portugal
66,7 Polen
58,1 Frankrike
56,2 Brasilien
43,7 Spanien
42,9 Rumänien
37,5 Turkiet
33,3 Norge
27,5 UK
25,0 Grekland
13,9 Italien
3,5 Iran
+-0 Irland
-17,5 Schweiz
-23,1 Österrike
-66,7 Japan
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Fortsätt, om du mår bättre av det, annars var tyst. Tips: Nordkorea är kanske ett land för dig.

I Sverige är strategin att den egna medborgaren får ta mer ansvar. I Andra länder tar staten över ansvaret genom förbud. Vilket som fungerar bäst får vi svar på efteråt. Det är ingen som vet.

Det intressanta är att i normala fall så vill inte staten att medborgaren ska ta något eget ansvar överhuvud taget. Utan det är staten o myndigheterna som ska sköta o reglera merparten från vaggan till graven.

Men nu så delegeras ansvaret plötsligt till individer som inte kan välja av olika orsaker... kan ju passa vissa när döden bankar på dörren.
Citera
2020-03-26, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbaghandle
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70AdVV/norska-forskare-riktar-hard-kritik-mot-sveriges-coronaskydd

Ouff, han sa det.

Förlåt men vilken jävla tramsig fråga.

Norge har inte heller full lockdown, någon kanske ska fråga den där Jörn vad priset för ett norskt liv är.
Citera
2020-03-26, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Jag tror det egna ansvaret hade fungerat bättre om inte myndigheterna hela tiden slätat över vad som kan hända om rekommendationerna INTE följs. Dvs, alla beräkningar på dödsfall osv är beräknat på att sjukvård finns tillgänglig, ganska modern sådan dessutom. Finns den inte vet jag inte hur många av de 10-20% som behöver den som överlever. Skulle de säga det till folket, då kanske de förstod att det är av största betydelse att alla gör så gott de kan. Men inte nu.

Mycket möjligt.

Sverige försöker få folk att göra saker men samtidigt inte få panik som det blev i Wuhan. då alla sprang till sjukhusen och smittan spreds med raketfart. Eller att folk hamstrar för mycket. I Italien så lämnade många karantänområdet i panik. Jag tycker nog att man kunde ha varit något hårdare i Sverige.

Jag försöker få äldre att stanna inne mer i vår lokala FB-grupp. Det går sådär
Citera
2020-03-26, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carcassonne
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/omfattande-forandringar-i-lungorna-hos-svart-sjuka-coronapatienter

Tydligen får man permanenta skador på lungorna även om man tillfrisknar. Så mycket för flockimunitet.

"Det finns rapporter om att patienter har fått ärr på lungorna, men det är fortfarande oklart hur många som får en permanent skada."
Citera
2020-03-26, 06:59
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcassonne
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/omfattande-forandringar-i-lungorna-hos-svart-sjuka-coronapatienter

Tydligen får man permanenta skador på lungorna även om man tillfrisknar. Så mycket för flockimunitet.

Om du läser artikeln ser du att alla inte får permanenta skador. Sluta sprid falska påståenden.
Det är ju en liten del av de som vart svårt sjuka.
Den absoluta majoriteten av de som vart sjuka i corona kommer inte märka något med lungorna.
Senast redigerad av TonyBergman 2020-03-26 kl. 07:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in