2020-03-26, 05:42
Medlem
Sevorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
bra tips. De heter atarax (hydroxizin) blister 100 tabletter.
Detta är antihistaminer. Det är allergimedicin, men vissa upplever lugnande effekt av dem och de är därför första medicinen man skriver ut vid ångest etc. Inget direkt att oroa sig för, läs om bieffekter osv. på Fass.
Citera
2020-03-26, 06:00
Medlem
Cannibalizations avatar
Jag hade Atarax en gång i tiden. Jag blev så trött av dem att jag använde dem för att somna i princip. Andra jag pratat med säger att de inte upplevt något alls av att ta dem. Så det kan variera hur du upplever effekten av dem.

Går du i samtalsterapi eller något annat? Så som du beskriver din orosproblematik så behövs nog mer hjälp än lugnande medicin.
Citera
2020-03-26, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Efter att ha läst din trådstart mer ingående så verkar det röra sig om en depression/kraftig nedstämdhet, antidepressiva får definitivt ledningen.

Var isf beredd på en tillvänjningsperiod där dina känslor kan hoppa både upp och ner.

Jag är fortfarande lite slagen över att du inte vet vad det är för medicin du fått utskrivet, detta borde du ha diskuterat med läkaren så att du har ditt på det klara vad det rör sig om för typ av medicinering.

//Tripportreat
Har tagit flera olika ssri ogj inte märkt ett dugg. Så sådant är olika. Är också emot ssri, men om någon vill prova det så får den väl göra det. Benzo som lugnande är beroendeframkallande med ja. Men tar man inte dom hela tiden är det lugnt. Men visst. Finns ju de som blivit beroende direkt iofs. Han kan ju fått tex atarax med eller Lergigan.
Senast redigerad av Smultronettt 2020-03-26 kl. 06:44.
Citera
2020-03-26, 06:44
Medlem
senaps avatar
Citat:
Enligt läkaren är det inte beroendeframkallande.

Allt som får dig att må bättre är potentiellt beroendeframkallande. Det behöver inte ens handla om droger, du kan bli beroende av allt från kapris till andra människor.

Och de flesta läkare vill säkert gott men i slutändan bryr sig alla främst om sig själva. Doktorn är lika mänsklig och full av brister som vilken snickare eller uteliggare som helst och har varken ork eller tid att behandla varje deppig patient till topphälsa. Det är mycket enklare att skriva ut ett recept och ropa ”nästa!”, trots att mixtring med hjärnans kemiska balans bör vara absolut sista utväg då du bara ”botar” symptom och inte dess bakomliggande orsak.
Citera
2020-03-26, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senap
Allt som får dig att må bättre är potentiellt beroendeframkallande. Det behöver inte ens handla om droger, du kan bli beroende av allt från kapris till andra människor.

Och de flesta läkare vill säkert gott men i slutändan bryr sig alla främst om sig själva. Doktorn är lika mänsklig och full av brister som vilken snickare eller uteliggare som helst och har varken ork eller tid att behandla varje deppig patient till topphälsa. Det är mycket enklare att skriva ut ett recept och ropa ”nästa!”, trots att mixtring med hjärnans kemiska balans bör vara absolut sista utväg då du bara ”botar” symptom och inte dess bakomliggande orsak.

Mycket bra skrivet, håller med dig till fullo.. har själv fått jobba mycket med mitt mående och det kan vara en akuthjälp med mediciner.. men sedan så måste man ta tag i grundproblemet... Det är det viktigaste...
Citera
2020-03-26, 08:08
Medlem
Från min erfarenhet har lugnande ingen effekt. I början blir du bara trött, sedan känner du ingenting. För sömnen kan jag dock rekommendera mirtazapin, som egentligen är ett antidepressivt. Det har ingen antidepressiv effekt på mig men det fungerar som sagt till sömnen. Hör med din läkare om du kan testa det.
Citera
2020-03-26, 15:21
Medlem
Citat:
bra tips. De heter atarax (hydroxizin) blister 100 tabletter.
Atarax är starka grejer, om du inte passar dig kan du fastna i narkotikans garn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in