2020-03-26, 02:14
Medlem
scaredguys avatar
Jag fick igår lugnande medicin utskriven av min läkare, har glömt vad hon sa vad de heter.

Jag oroar mig en del och har haft väldigt ont i bröstet, de menar att det onda borde vara psykiskt, så jag ska äta lugnande tills vidare och gå på samtal för att lära mig hantera stress.

Jag oroar mig för mycket tex att jag känner mig misslyckad, oroar mig för min framtid, oroar mig för att inte fixa min utbildning, få ett bra jobb, oroar mig för att kanske bli sambo, skaffa barn, att jag ska må illa och kräkas, att jag ska få cancer, att jag ska få corona osv osv.

Jag vaknar ganska lätt och ibland mår jag illa. Jag undrar om den här lugnande medicinen skulle hjälpa mig att sova ut mera och helst inte vakna och må illa? Fast vill såklart inte kräkas i sömnen heller...brukar dock inte kräkas så ofta, typ en gång vart fjärde-femte år kanske, men däremot mår jag illa på något sätt nästan varje dag, ibland vaknar jag och mår illa.

kommer jag kunna hantera stress/konflikter bättre med den här typen av medicin tänkte t ex på jobbet.

Hört att man ska bli tröttare av det här också...så jag bör helst ta det på kvällen.
Citera
2020-03-26, 02:18
Medlem
Tripportreats avatar
Oavsett om det är utskrivet av läkare eller om man intar det för sitt höga nöjes skull så bör man alltid veta vad man stoppar i sig.

Vet du inte ens namnet på läkemedlet så behöver du ta reda på det och sen själv läsa på om det.

Gissningsvis rör det sig om antidepressiva, typ Sertralin/venlafaxin. Det finns massa varianter, läs på om ssri/snri.

Om du bara ska ta det vid behov och inte som löpande behandling så kan det även röra sig om bensodiazepiner, då är det gissningsvis oxazepam(Sobril, oxascand) eller Stessolid.

//Tripportreat
Senast redigerad av Tripportreat 2020-03-26 kl. 02:21.
Citera
2020-03-26, 02:25
Bannlyst
Glöm inte att du kommer bli beroende av medicinen.

Medicinen ändrar kemin i hjärnan och det är den förändringen din hjärna anpassar sig till = beroende.
Citera
2020-03-26, 03:03
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Oavsett om det är utskrivet av läkare eller om man intar det för sitt höga nöjes skull så bör man alltid veta vad man stoppar i sig.

Vet du inte ens namnet på läkemedlet så behöver du ta reda på det och sen själv läsa på om det.

Gissningsvis rör det sig om antidepressiva, typ Sertralin/venlafaxin. Det finns massa varianter, läs på om ssri/snri.

Om du bara ska ta det vid behov och inte som löpande behandling så kan det även röra sig om bensodiazepiner, då är det gissningsvis oxazepam(Sobril, oxascand) eller Stessolid.

//Tripportreat

Vet vad det heter när jag hämtar det på apoteket

Citat:
Ursprungligen postat av Gud.skapade.detta.
Glöm inte att du kommer bli beroende av medicinen.

Medicinen ändrar kemin i hjärnan och det är den förändringen din hjärna anpassar sig till = beroende.

Enligt läkaren är det inte beroendeframkallande.
Citera
2020-03-26, 03:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Vet vad det heter när jag hämtar det på apoteket

Enligt läkaren är det inte beroendeframkallande.

De brukar säga det...

Oavsett om det är benzo eller antidepp du stoppar i dig så lär du märka vad som kommer hända med din kropp efter ett tag om du bara slutar ta medicinen...
Citera
2020-03-26, 03:10
Medlem
Tripportreats avatar
Du kommer inte få ett tydligt svar innan du ens vet vad det rör sig om för medicin.

Säger läkaren att det inte är beroendeframkallande så rör det sig förhoppningsvis inte om bensodiazepiner då dessa är jäkligt beroendeframkallande.

Mina slantar ligger på antidepressiva (ssri/snri), eller möjligtvis betablockerare som faktiskt styr ner puls och högt blodtryck vilket kan lindra känslan av tryck över bröstet osv.

Men som sagt...

Innan vi ens vet vad det rör sig om för medicin så kan vi inte säga något med säkerhet.

//Tripportreat
Citera
2020-03-26, 03:14
Medlem
Tripportreats avatar
Efter att ha läst din trådstart mer ingående så verkar det röra sig om en depression/kraftig nedstämdhet, antidepressiva får definitivt ledningen.

Var isf beredd på en tillvänjningsperiod där dina känslor kan hoppa både upp och ner.

Jag är fortfarande lite slagen över att du inte vet vad det är för medicin du fått utskrivet, detta borde du ha diskuterat med läkaren så att du har ditt på det klara vad det rör sig om för typ av medicinering.

//Tripportreat
Citera
2020-03-26, 03:36
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Efter att ha läst din trådstart mer ingående så verkar det röra sig om en depression/kraftig nedstämdhet, antidepressiva får definitivt ledningen.

Var isf beredd på en tillvänjningsperiod där dina känslor kan hoppa både upp och ner.

Jag är fortfarande lite slagen över att du inte vet vad det är för medicin du fått utskrivet, detta borde du ha diskuterat med läkaren så att du har ditt på det klara vad det rör sig om för typ av medicinering.

//Tripportreat

Hon sa vad de hette men har glömt bort det. Vet som sagt det när jag hämtar ut dem. Jag fick göra olika självtester på vårdguiden efteråt, fick fram att jag hade ångest typ. Känns kanske lite överdrivet med lugnande men jag oroar mig ganska mycket även om jag inte går runt och är livrädd så har jag många oroliga tankar som påverkar mig i min vardag.

lite rädd för beroende så om de är så starka så kommer jag inte ta dem, men ska hämta ut dem i alla fall. Kan skriva mer sen, det var inte bezoblockare för det hade jag kommit ihåg.
Citera
2020-03-26, 03:41
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Hon sa vad de hette men har glömt bort det. Vet som sagt det när jag hämtar ut dem. Jag fick göra olika självtester på vårdguiden efteråt, fick fram att jag hade ångest typ. Känns kanske lite överdrivet med lugnande men jag oroar mig ganska mycket även om jag inte går runt och är livrädd så har jag många oroliga tankar som påverkar mig i min vardag.

lite rädd för beroende så om de är så starka så kommer jag inte ta dem, men ska hämta ut dem i alla fall. Kan skriva mer sen, det var inte bezoblockare för det hade jag kommit ihåg.
Jag skulle också kunna gissa att det inte rör sig om bezoblockerare, detta då det inte finns något som heter så.

Det finns bensodiazepiner och det finns betablockerare, jag misstänker att du blandat ihop dessa.

Återigen...

Du måste känna dig trygg i din medicinering, är du osäker så bör du kontakta din läkare för mer information

//Tripportreat
Citera
2020-03-26, 03:45
Medlem
Parrehs avatar
Citat:
Hon sa vad de hette men har glömt bort det. Vet som sagt det när jag hämtar ut dem.
Om du har tillgång till Bank-ID kan du logga in på apotekets hemsida och se alla recept du har.
Citera
2020-03-26, 04:04
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parreh
Om du har tillgång till Bank-ID kan du logga in på apotekets hemsida och se alla recept du har.

bra tips. De heter atarax (hydroxizin) blister 100 tabletter.
Citera
2020-03-26, 04:05
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Jag skulle också kunna gissa att det inte rör sig om bezoblockerare, detta då det inte finns något som heter så.

Det finns bensodiazepiner och det finns betablockerare, jag misstänker att du blandat ihop dessa.

Återigen...

Du måste känna dig trygg i din medicinering, är du osäker så bör du kontakta din läkare för mer information

//Tripportreat

Du låter lite dryg. Alla är inte sådär jätte intresserade av medicin, så jag litar på läkaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in