2020-03-26, 02:55
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Lägg ner det där jävla snacket, jag har haft o testat positivt för corona....är nu frisk, vi inkl du behever inte intensivvårdas. Jag är orolig för min mamma dock, hon är riskgrupp och jag har helt klart smittat henne....men hon mår ändå bra...håller koll

Vad var det för oansvarigt beteende som fick dig smittad?
Citera
2020-03-26, 02:56
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Vart uppskattar ni att Sverige ligger tidsmässigt? Är vi ett par veckor efter Italien? Är vi i början av smittspridningen?
Citera
2020-03-26, 02:57
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
du vill ju bara slippa skolan och sitta hemma o spela playstaion 4

nej jag vill att min mamma och mormor ska leva

idiot
Citera
2020-03-26, 02:58
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Delvis närheten till Italien men en annan huvudorsak var att det tog lång tid för myndigheterna att agera med bla stänga gränserna. Låter det bekant med ett annat land som ni kanske känner bättre:!/

https://www.thelocal.ch/20200324/explained-why-does-switzerland-have-the-second-highest-rate-of-confirmed-coronavirus-cases

Ja dom verkar beroende av arbetare från grannlandet och förstås är dom inte så pigga på att stänga ner sina skidorter.

Och sjukhus som på kort tid blir överfulla, ja då hjälper det ju inte hur bra dom är.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Vart uppskattar ni att Sverige ligger tidsmässigt? Är vi ett par veckor efter Italien? Är vi i början av smittspridningen?

tidigt, 3 veckor efter italien
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Se länken som postades till mig nyss.

Jag hade glömt hur nära gränsen till Italien Schweiz ligger som ett av skälen.

Haha det där var inte det mest intelligenta jag läst... Har du någon aning om hur nära gränsen till Norge Sverige ligger?
Citera
2020-03-26, 02:59
Medlem
Citat:

Day 0 är nog inom 1-3 dagar.

Totalt sett ca 3-4 veckor efter Italien.
Citera
2020-03-26, 02:59
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Det finns ett stort misstag svenska myndigheter troligen begått: att de har utgått från att svenskar är en homogen kulturell grupp där alla har ett likartat beteende och livsstil. Det kanske gällde för 50 år sedan, men knappast längre. T ex det här med att inte stänga skolor, vilket grundar sig på idén att svensken inte längre lever i stora hushåll över generationsgränserna, myndigheterna har antagit att de med vissa riktlinjer kan förhindra att smittan sprids från barn, föräldrar till far- och morföräldrar. Men, saken är den att vi har stora kulturella grupper i Sverige idag som lever precis så, över generationsgränserna, trångbodda osv. Därför kommer vi helt klart få sen en en snedförskjutning gällande dödlighet hos vissa folkgrupper i Sverige.

Negrerna
Citera
2020-03-26, 03:00
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:

Den enda jämförelsen med Italien vi i Sverige kan göra är de trångbodda klustren av MENA vi har här och där runt om i riket. I övrigt är svenskar så pass mycket mer osociala än en italienare så att smittan bör gå väldigt mycket mer långsamt här än där.
Citera
2020-03-26, 03:01
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ja dom verkar beroende av arbetare från grannlandet och förstås är dom inte så pigga på att stänga ner sina skidorter.

Och sjukhus som på kort tid blir överfulla, ja då hjälper det ju inte hur bra dom är.

Dom har dock fått igång sina tester och har testat lite dryg dubbelt så många som Sverige så vi skulle mycket väl kunna, eller snarare ha minst lika många smittade här nu

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_testing
Citera
2020-03-26, 03:02
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Negrerna

Klarspråk uppskattas ej.
Citera
2020-03-26, 03:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Släpp det. Konspirationsteorier som usa+kina hör ju knappast hemma här. Tråden är stor nog som den är.

Men tänk om det är sant, det vore ju ödets ironi, eller? Jag tycker inte vi ska ha ett "blame game "utan jag tycker att vi ska lösa situationen, vad tycker du? Frågan är ju vad gör vi åt det annalkande hotet? Här gör vi antingen rätt eller fel enligt mig. Din åsikt är värdefull!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in