2020-03-26, 02:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag kan förklara några av de saker du missat.

1. Fel. Utrustning har inte med FHM eller Tegnell att göra. Det sker på regionsnivå. Däremot har Socialstyrelsen fått i uppdrag att hjälpa regionerna (dvs inte FHM).

2. Ganska fel. Vi testar 6:e mest i världen per capita. Denna är riktad mot personal i vården. Allmän testning är helt meningslös i detta skede.

3. Dödsfallen och smittade kommer att öka. Inte bara här utan i hela världen. Det är pandemi. Den går inte att stoppa. Det loppet har varit kört ganska länge. Nu handlar det att plana ut kurvan gällande intensivvårdsplatser, vilket man lyckats med hittills.

4. Vet inte vilka de krassa råden är. Sverige har en annan linje än nästan alla andra länder i flera avseenden. T.ex stänger vi inte skolor då det skulle innebära att en massa sjuksköterskor mfl skulle stanna hemma (finns många anledningar). Samma bedömning har gjorts av flera andra länder men där har regeringar kört över sina egna experter.

Så ja, du har missat en massa fundamentala saker.

1) FMH har varit "ljummet" i denna fråga. Man har inte i sin roll betonat detta, trots att man har haft möjlighet.

2) I call bullshit. Kom med källor, och inte svensk press.

4) Du säger det själv, i de närmaste. Det är en pandemi o FHM har en "vet bättre" attityd, inklusive WHO. Tegnell`s tidigare åsikter angående Corona förtjänar även ett speciellt omnämnande, angående smittspridning till Sverige.

"lycka till !"
Citera
2020-03-26, 02:50
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag har tittat lite på dödligheten. Island har 3 döda på 500 smittade. 6 promille eller 0,6%

På det ger en siffra på 36 000 för 6 miljoner Svenskar. Är nog vad vi kan förvänta oss. Om inte sjukvården krashar då.

Dödsprocenten ökar exponentiellt precis som antalet smittade. I ett land med liten smitta blir därför dödsprocenten lägre än i ett land med högt antal smittade. Detta dels för att sjukvården kollapsar, men oxå dels för att mer virus är i omlopp, så att var och en får i sig fler virioner innan immunförsvaret börjar jobba.

Att låta smittan löpa fritt är det dummaste man kan göra.
Citera
2020-03-26, 02:51
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
eftersom 80+% av alla som bor runt järvafältet så vore det väldigt märkligt om inte 80-100% är babbar

ointressant fakta mao

Fast tydligen är utrikes födda gravt överrepresenterade bland de som ligger inne. Jag är i alla fall intresserad av etnicitetsfördelningen på de som har dött i Stockholm.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Det finns ett stort misstag svenska myndigheter troligen begått: att de har utgått från att svenskar är en homogen kulturell grupp där alla har ett likartat beteende och livsstil. Det kanske gällde för 50 år sedan, men knappast längre. T ex det här med att inte stänga skolor, vilket grundar sig på idén att svensken inte längre lever i stora hushåll över generationsgränserna, myndigheterna har antagit att de med vissa riktlinjer kan förhindra att smittan sprids från barn, föräldrar till far- och morföräldrar. Men, saken är den att vi har stora kulturella grupper i Sverige idag som lever precis så, över generationsgränserna, trångbodda osv. Därför kommer vi helt klart få sen en en snedförskjutning gällande dödlighet hos vissa folkgrupper i Sverige.
Senast redigerad av NormanRosemont 2020-03-26 kl. 02:53.
Citera
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
funderar precis samma sak, som sagt svergie testar inte längre, ett bra land som Schweiz testar alla som är sjuka tom i deras hem.

Se länken som postades till mig nyss.

Jag hade glömt hur nära gränsen till Italien Schweiz ligger som ett av skälen.
Citera
Medlem
shponglads avatar
alla som tycker tegnell och fhm borde nedprioriteras när triagen börjar.ingen respirator för er.
Citera
2020-03-26, 02:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Hur kommer det sig att Schweiz drabbats så hårt? Har vi några förslag? Det bor väl en massa åldringar där förvisso, men sjukvården torde väl höra till världens främsta då dom är ett av världens rikaste länder. Och dom hade väl ett litet försprång, jämfört med Italien, tidsmässigt, hade dom inte?

Befolkning: färre än Sverige. 11 000 fall. 1000 nya per dag. 153 döda hittills.

De har alper, alla (som är något) vill åka skidor - berätta för vännerna = likes! Inte värt ett skit i mina ögon. Sweet jesus mother of god, vi har övergett det som betyder något, familjen, vänner, för likes, på Facebook! Vem fan bryr sig om sådan skit, sist jag var där höll jag på att bränna bort allt hår jag har på skallen för det, eller det gjorde jag - skitalper!
Citera
2020-03-26, 02:53
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsajtmedlem
Svenskens undergång måste vara nära nu när tv-programmet Let's Dance ställs in.

Skulle inte förvåna mig om det är en sån skitsak som får folk att vakna till.
Citera
2020-03-26, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja då vet vi var du står, på fel sida. Bra att veta när du behöver en respirator!

Lägg ner det där jävla snacket, jag har haft o testat positivt för corona....är nu frisk, vi inkl du behever inte intensivvårdas. Jag är orolig för min mamma dock, hon är riskgrupp och jag har helt klart smittat henne....men hon mår ändå bra...håller koll
Citera
2020-03-26, 02:54
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att Schweiz drabbats så hårt? Har vi några förslag? Det bor väl en massa åldringar där förvisso, men sjukvården torde väl höra till världens främsta då dom är ett av världens rikaste länder. Och dom hade väl ett litet försprång, jämfört med Italien, tidsmässigt, hade dom inte?

Befolkning: färre än Sverige. 11 000 fall. 1000 nya per dag. 153 döda hittills.

Citat:
funderar precis samma sak, som sagt svergie testar inte längre, ett bra land som Schweiz testar alla som är sjuka tom i deras hem.

Citat:

One major reason for Switzerland’s high rate of infection is simply proximity - in particularly, the country’s closeness to hard-hit northern Italy.
https://www.thelocal.ch/20200324/explained-why-does-switzerland-have-the-second-highest-rate-of-confirmed-coronavirus-cases
Citat:

Slow to react?
“Our public life has been shut down here, maybe a little too late,” she said.

“A lot of people here still led normal lives until this week. So many tourists were in town to go skiing. Everyone was moving around on crowded buses instead of staying home and socially distancing themselves.

“All the hotels were still full of tourists, though the ski hills had closed down.”

Citat:
Initially Switzerland did not make testing the top priority in its strategy to contain the virus, believing it was too late as well as not wanting to overload hospitals.
Det står flere detaljer, i artikkelen
Senast redigerad av POlROT 2020-03-26 kl. 03:02.
Citera
2020-03-26, 02:55
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Se länken som postades till mig nyss.

Jag hade glömt hur nära gränsen till Italien Schweiz ligger som ett av skälen.

Delvis närheten till Italien men en annan huvudorsak var att det tog lång tid för myndigheterna att agera med bla stänga gränserna. Låter det bekant med ett annat land som ni kanske känner bättre:!/

https://www.thelocal.ch/20200324/explained-why-does-switzerland-have-the-second-highest-rate-of-confirmed-coronavirus-cases
Citera
2020-03-26, 02:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Lägg ner det där jävla snacket, jag har haft o testat positivt för corona....är nu frisk, vi inkl du behever inte intensivvårdas. Jag är orolig för min mamma dock, hon är riskgrupp och jag har helt klart smittat henne....men hon mår ändå bra...håller koll

Vi behöver inte dig, men kanske vi tar hand om din "tös". Vi ber en bön för din mamma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in