2020-03-26, 00:35
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Enligt SVT är det just nu:
125 män och 43 kvinnor.

20-29 år, 4 män - 1 kvinna
30-39 år, 5 män - 1 kvinna
40-49 år, 14 män - 5 kvinnor
50-59 år, 31 män - 10 kvinnor
60-69 år, 32 män - 14 kvinnor
70-79 år, 32 män - 10 kvinnor
80-89 år, 7 män - 2 kvinnor

77% är män.
9,0 dagar innan vård på IVA.
76,2% har någon riskfaktor.

Dock tror ja inte att allt är uppdaterat för hela dygnet.

Oj. Man kanske borde sätta i sig lite östrogen verkar det som.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej, tack. Ger lite fingervisning, även om det också bör finnas avlidna som inte legat på IVA.
Japp, som jag förstått det så är många av de äldre och svaga corona-patienterna inte på IVA för att de är för sköra för det.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag vet inte vilken grupp jag är mest arg på, riskgrupperna som fortsätter leva på som vanligt och umgås med ”förkylda” personer, insjuknar, hamnar på sjukhus och kostar enorma resurser innan de dör.

Eller Stockholms idiotiska över- och medelklass som tyckte det var en bra idé att spendera sportlovet i Italien och sedan fortsätta röra sig ute bland folk trots förkylningssymtom.

Den gruppen jag tycker mest synd om är sjukvårdspersonalen som riskerar sina liv för att försöka ta hand om all förödelse som övriga grupper skapat.

De borde redan från börjat ställt följande fråga i dörren till Akuten;
Tillhör du en riskgrupp och har antingen varit utanför dörren eller frivilligt* umgåtts med andra personer (än familjemedlemmar som suttit i karantän med dig) senaste veckan?

Ja-svar borde diskvalificerat en för vård.
*Hemtjänstpersonal ska vara friska.

Hur ska arbetsföra i riskgrupp göra då menar du? Säga upp sig från jobbet?
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du talar med en vän till Calculus. Jag menar att vi ej kommer upp i samma exponentiella tillväxt som Italien på grund av kulturella skillnader, samt skillnader i befolkningsmängd. Utöver det faktum att vi fick ut information till samhället och dom äldre i ett tidigare skede av kurvan än Italien gjorde.

Med det sagt, självklart kommer skiten träffa fläkten här också. Men inte till samma grad som Italiens siffror som du menar på. Alltså 700-800 döda per dygn, nej det tror jag inte vi får.

Varför skulle inte Sverige få denna utveckling ? Vilka åtgärder inbildar du dig skulle få Sverige att komma lindrigare undan ? Önsketänkande från en livrödd person är det nog snarare. Du VILL hoppas på ett lyckligt filmslut som alddrig kommer att hända. Så förklara nu varför skulle inte Sverige kunna få 1000 döda per dag eller fler ?
Citera
2020-03-26, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Enligt SVT är det just nu:
125 män och 43 kvinnor.

20-29 år, 4 män - 1 kvinna
30-39 år, 5 män - 1 kvinna
40-49 år, 14 män - 5 kvinnor
50-59 år, 31 män - 10 kvinnor
60-69 år, 32 män - 14 kvinnor
70-79 år, 32 män - 10 kvinnor
80-89 år, 7 män - 2 kvinnor

77% är män.
9,0 dagar innan vård på IVA.
76,2% har någon riskfaktor.

Dock tror ja inte att allt är uppdaterat för hela dygnet.

Det var inte min fråga. Min fråga var huruvida man vet om dom som är under 60 på IVA, om dom alla har underliggande sjukdom eller inte. Står som sagt 76,2% har riskfaktor. Frågan är alltså - klassas att man är över 60 som en riskfaktor i den kalkylen? För annars innebär det att 35% av dom som är på IVA är fullt friska människor under 60. Vilket låter väldigt högt tycker jag.
Citera
2020-03-26, 00:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Autism/asperger garanterat. Jag har stort intresse för psykologi så jag kunde se det ganska klart vid första intervjun. Därför så blir det fel eftersom de tänker på ett annat sätt.
- Samt att det innebär empatistörning.

Jag har intresse i nordiska träd, jag märker direkt att du är en norsk tall.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-03-26 kl. 00:38.
Citera
2020-03-26, 00:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur många IVA-platser har egentligen Sverige?

Har sett siffror på cirka 500 som i bästa fall kan bli 1000 stycken, men misstänker att det är högt räknat.

Vad vi vet är att cirka 5% av de smittade behöver intensivvård. Tid 2-4 veckor. Det innebär att max 20 tusen kan vara smittade samtidigt innan sjukvården klappar ihop. I praktiken färre eftersom dessa platser behövs även till andra sjuka. Men vi räknar högt. Det blir absolut max 240 tusen på ett år. Det innebär att bara invånareantalet i Stockholm måste smittas under en 10-årsperiod om det ska ske i lagom takt. Om det går att kontrollera andel smittade så snabbt...ska vi hantera alla i hela Sverige kommer det ta 40 år om inte sjukvården ska klappa ihop och då har jag ändå varit snäll. I praktiken går det alldeles för fort och jag tror vi står inför totalt kaos om 2 veckor och sen kommer det bara bli värre.

Alla i hela Sverige behöver ju inte bli smittade... Men varifrån kommer det att fem procent behöver intensivvård? Ifrågasätter dig inte, men det är många siffror som cirkulerar.
Citera
2020-03-26, 00:37
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Varför skulle inte Sverige få denna utveckling ? Vilka åtgärder inbildar du dig skulle få Sverige att komma lindrigare undan ? Önsketänkande från en livrödd person är det nog snarare. Du VILL hoppas på ett lyckligt filmslut som alddrig kommer att hända. Så förklara nu varför skulle inte Sverige kunna få 1000 döda per dag eller fler ?

Jag skriver ju i inlägget innan varför jag inte tror det. Läs.
Citera
2020-03-26, 00:38
Medlem
Vad tycker ni om att Sverige ligger mittemellan Spanien och Italien på worldofmeter gällande antalet smittade och antalet dödsfall? Om det fortsätter sådär lär vi ha ett blodbad i Sverige.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag är forskare, jag har följt detta sen starten i Wuhan och rappoerat här och på andra forum sen dess dag och natt. Jag vet vad jag säger.
Jag har bevisat haft rätt i flera händelser jag skrivit i denna trås innan det hänt, till förnekarnas missnöje.
Men det nämner ni inte. Jag garanterat att om en vecka har sverige mellan 200-150 döda på 24h. Glöm inte detta inlägget och citera hur utgången än blir.
Jag förväntar mig det värsta men hoppas på det bästa.

Godnatt!

Dr. Jeff

Du är en pajas.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det finns uppgifter om att virusmolekyler har hittats på "coronaskeppet" 17 dagar efter sista passageraren har lämnat.

Finns en artikel om det. Eller flera t.o.m.

Japp läste den artikeln, det framgår ännu inte om det är smittsamt efter så pass lång tid dock.
Citera
Medlem
Varför förnekar FHM och Tegnell att man inte kör på flockimmunitet när det är precis det man gör? Sverige märker ut sig som enda landet som fortfarande har skolor, restauranger, skidanläggningar, pubar och nu gym öppna. Dessutom har man fortfarande lagt gränsen på 499 personer i offentliga sammankomster när resten av världen har dragit ner till max 10. Målet är att smitta så mycket av befolkningen som möjligt så fort som möjligt. Det är därför Tegnell påstår att smittan är borta till sommaren, eftersom 60% av befolkningen troligen är smittad till dess om smittspridningen ökar eller håller samma takt. Vi ligger mittemellan Spanien och Italien om man kollar kurvan.

Så, med detta i åtanke, varför går inte FHM ut med detta och är ärliga? Ja vi kör på flockimmunitet, vi vill att så många som möjligt ska smittas. Förstår inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in