2020-03-26, 00:06
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Låter som ett onödigt besök.

Jag får tillbaka en medelsvenssons månadslön kompis. Hade du stannat hemma?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
vi håller tummarna att det går ner imorgon. det är alldeles för tidigt att snitta 20 döda per dag när vi är ganska långt bort från peaken. Mentalt har jag väntat att peaken ska ligga mellan 20 döda per dag i snitt i ett best case scenario till 60 döda i ett worst case scenario.

Vad röker du? Det finns ingen rationell anledning att tro att det inte kommer bli hundratals döda per dag här också.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag fattar inte hur 15 döda i cancer pga finanskris i ditt huvud blir 15 invandrade bidragstagare. Det var du som gjorde det hoppet.

Riktigt jävla dum som du är, så är lär du nu dessutom vara oförmögen att citera VAR någonstans jag nämner "invandrade" bidragstagare??

Du är en RASIST det är vad DU är! Men du är så jävla dum att du försöker klistra på mig det epitet som beskriver Dig bäst!

Du är sedermera så korkad att du inte ens själv fattar att det är du SJÄLV som drar paralleller mellan invandrare och kriminella bidragstagare!
Anser Du verkligen att invandrare är synonymt med kriminella bidragstagare? Som sagt,... rasist är vad Du ÄR!
Citera
2020-03-26, 00:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Kan du klistra in artikeln här? Måste prenumerera på DN för att kunna läsa.
Forskare i upprop till regeringen
UPPDATERAD I GÅR PUBLICERAD I GÅR

Foto: Patrik Österberg/TT
Forskare i Sverige riktar skarp kritik mot Folkhälsomyndighetens strategi att möta coronavirusets utbrott. I ett öppet brev till regeringen kräver de striktare åtgärder.

– Det är många tunga namn inom forskarvärlden, säger Olle Kämpe som forskar om immunologi vid Karolinska institutet.

DN-TT
Text
Dela på Facebook
Dela på Twitter
Tipsa om artikel
Kommentera45

Läs senare
Regeringen har hittills lyssnat mycket på Folkhälsomyndigheten. Myndigheten har successivt föreslagit hårdare restriktioner och rekommenderar att endast personer som är i behov av sjukhusvård och vårdpersonal testas för coronasmitta. Undertecknarna av det öppna brevet menar att strategin är fel. Regeringen måste kraftigt begränsa kontakten mellan människor i samhället och testa betydligt fler för smitta än i dag, enligt uppropet.

Sten Linnarsson, professor i molekylär systembiologi på Karolinska institutet, har skrivit på uppropet och är bekymrad över Folkhälsomyndighetens åtgärder.

– Vi är ett av de länder i världen som har infört svagast åtgärder. Egentligen vill vi som skrivit på bara uppmana regeringen och myndigheterna att följa rekommendationerna som finns internationellt, som WHO har gått ut med och som de flesta länder följer, säger han till DN.

Till skillnad från de som arbetar på Folkhälsomyndigheten så har inte alla ni som är med i uppropet expertis på epidemiologi. Varför ska man lyssna på er?

– Det är sant att vi alla inte är epidemiologer, men många av oss är framstående forskare inom våra fält som ofta ligger nära det här ämnet. Sedan är det så att en riktig forskare argumenterar inte utifrån auktoritet och titlar utan vi argumenterar utifrån vetenskapligt underlag, men det finns inte här. Det underlag som Folkhälsomyndigheten har är svagt och till och med pinsamt, säger Sten Linnarsson och fortsätter:

– Det är inte bara epidemiologi och molekylärbiologi som behövs för att analysera den här situationen utan också ekonomi, beteendevetenskap och mycket mer.

Det finns de som säger att nu är inte tillfället att kritisera myndigheterna, utan att vi bör enas bakom de riktlinjer vi får och inte så tvivel. Vad tänker du om det?

– Jag tror att det är livsfarligt, i en situation när det är så mycket som står på spel. När politiken är enad och oppositionen inte opponerar sig. Om man då ska tysta kritik från forskarvärden också så riskerar man ett grupptänkande. Vi behöver mer argumentation som grundar sig i fakta och vetenskapligt underlag som ska finnas öppet, säger Sten Linnarsson.

Även Olle Kämpe, immunolog vid Karolinska institutet, har undertecknat brevet och är starkt kritiskt till Folkhälsomyndighetens agerande.

– Vi vill att regeringen tar till sig det här, säger Olle Kämpe till TT.

– Jag får känslan att de vill sprida smittan för få en immunitet, men det är ganska cyniskt för det kommer att vara till priset av hundratals, om inte tusentals liv, säger han.

I stället bör betydligt fler testas för coronaviruset. Då blir underlaget säkrare och endast de som är sjuka behöver isoleras, menar Kämpe som själv är isolerad. Han misstänker att han har insjuknat i covid-19 efter att en patient hostade på honom vid en kontroll.

Eftersom ingen i dag vet hur många som är smittade behövs också hårdare restriktioner, anser Olle Kämpe.

– Tills vi får en bättre uppfattning om situationen tror jag att det är en god idé att stänga skolor, restauranger och nöjesställen.

TT får en skriftlig kommentar från socialminister Lena Hallengren (S) där hon understryker sin tillit för Folkhälsomyndigheten.

”Jag noterar att det pågår mycket diskussioner om hur vi ska bekämpa smittan på bästa sätt, och jag välkomnar engagemanget i denna viktiga fråga. Vårt arbete utgår från expertmyndigheternas bedömningar, i synnerhet Folkhälsomyndighetens”, skriver hon.

Insamlingen av underskrifter gjordes via mejl och över 2.000 namn från svenska lärosäten har undertecknat brevet. Det handlar om forskare inom olika discipliner och även om initiativtagarna inte har kunnat dubbelkolla att alla namnuppgifter verkligen stämmer, har många av namnen verifierats.

DN söker Folkhälsomyndigheten för en kommentar.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Två frågor:

1: hur kan så många, unga läkare (33st) avlidit efter att ha vårdat Covid19-patienter i Italien? Är det den enorma virusmängden som de tagit emot som är anledningen?
Läkare kan också vara gamla människor med underliggande sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Låter helt felaktigt.

0,1 bör vara max beräknade generellt, i gruppen 20-30 måste det vara betydligt lägre.

Bara räkna på det själv så inser du detta. Skulle innebära runt 1000 döda inom det spannet förutsatt att alla smittas.

Jag säger inte emot men 20+are utan underliggande sjukdom kan också bli svårt sjuka.

https://www.budstikka.no/helse/unge-personer-utenfor-risikogruppe-lagt-i-respirator-pa-baerum-sykehus/575450!/
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Kan du klistra in artikeln här? Måste prenumerera på DN för att kunna läsa.
Den är tydligen öppen nu.
Citat:
Forskare i Sverige riktar skarp kritik mot Folkhälsomyndighetens strategi att möta coronavirusets utbrott. I ett öppet brev till regeringen kräver de striktare åtgärder.

– Det är många tunga namn inom forskarvärlden, säger Olle Kämpe som forskar om immunologi vid Karolinska institutet.
Citat:
– Vi är ett av de länder i världen som har infört svagast åtgärder. Egentligen vill vi som skrivit på bara uppmana regeringen och myndigheterna att följa rekommendationerna som finns internationellt, som WHO har gått ut med och som de flesta länder följer, säger han till DN.
Citat:
– Det är sant att vi alla inte är epidemiologer, men många av oss är framstående forskare inom våra fält som ofta ligger nära det här ämnet. Sedan är det så att en riktig forskare argumenterar inte utifrån auktoritet och titlar utan vi argumenterar utifrån vetenskapligt underlag, men det finns inte här. Det underlag som Folkhälsomyndigheten har är svagt och till och med pinsamt, säger Sten Linnarsson och fortsätter:
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-03-26 kl. 00:10.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det er veldig bra!

Det er veldig bra at Sverige har restriktiv antibiotika-politikk!
Men det er veldig trist at ikke alle land har restriktiv antibiotika-politikk.
Du måste inse att resistenta bakterier är väldigt läskiga, egentligen långt läskigare än detta Coronaviruset!
Men just nu är vi lite "off guard".
Citera
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
VI FÅR EKONOMISK KOLLAPS VAD VI ÄN GÖR I DETTA LÄGE FATTA DET. Herregud.
Kolla Sverige redan idag- folk konkar åt höger och vänster trots att vi knappt har restriktioner- och det har inte ens börjat. Omvärlden står och häpnar och undrar va fan vi sysslar med.

Nej man stänger ner sedan lättar man upp sakta- testar, testar, testar. Som Kina. Men aa "alla siffror därifrån är ju fake 10 miljoner dör där varje dag fortfarande egentligen blablabla".

Haha kul att du nämner att fler kommer dö förresten. Vad tror du händer när sjukvården är kollapsad pga corona? Alla andra som behöver akut hjälp dör också. Det kommer inte existera en sjukvård om man låter corona spridas som idag, alternativt fritt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Fel som vanligt. Stänger vi ner helt i 2 månader så kanske vi stoppar viruset tillfälligt. Men saknar immunitet när nästa våg kommer 2 månader senare.
Då får vi stänga ner igen 2 månader, osv. Kanske 4-5 gånger.

Det du heller inte förstått är att den ekonomiska kollapsen blir värre mede lock-downstartegin.
Du måste läsa på bättre.

Mångdubbelt fler dör av självmord, rånmord, grov alkoholism, canser som följd av massarbetslöshet än av Corona.
Men människoliv är det sista du tänker på

Wow. Har du hittat något sätt att ta kontakt med resten av världen? Typ Italien, Spanien, Wuhan etc och berätta för dom att dom gör HELT JÄVLA FEL! Att de bara gör saken värre när de stänger ner samhället och förhindrar TUSENTALS dödsfall. Inte bara direkt av Corona utan indirekt av alla de otal andra sjukdomar och krämpor som kommer tvingas undan i skuggan av en ENORM anstormning av smittade. Det ENORMA bortfall på företag och samhällsviktiga funktioner när folk insjuknar i tusentals under samma period.

Och när du ändå är igång så borde du ta kontakt med de tusentals experter utöver folkhälsomyndigheten i ankdammen Sverige och förklara för dom att det enda sättet att förhindra en total smittspridning inte alls är fullkomligt sociala restriktioner med alla medel tillåtna. Förklara för dom att det bara förstör mer än att låta viruset härja fritt.

Ljushuvud!
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Hahaha, du skojar. Sverige har 200 döda per dag om en vecka. 1000 om en månad med eran taktik.
I ett absolut skräckscenario kanske vi kan tala om hundra per dag. 200 kommer ALDRIG ske. Jag påminner dig om en vecka.
Citera
2020-03-26, 00:09
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Jag knullar dig och hela din familj din äckliga svartskalle.

Helt rätt. Nu jävlar är tiden kommen för pay back. Jag joinar. Ragnarök befriare och död. Mot Valhall!
Citera
2020-03-26, 00:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilsenipannkakan
Det var inte kul att se hur människor låg på rad som stora jättebäbisar kopplade till respiratorer och kippande efter andan innan de dog, på filmen inifrån ett Italienskt sjukhus. Jag bara hoppas att man får morfin om man hamnar i den situationen, så att det ges dödshjälp. Hur sjutton kan Sveriges regering och Tegnell säga att det är lugnt. Personligen tror jag Sverige kommer vara ett av de värsta länderna om några veckor, jag vet inte hur de ska lyckas dölja siffrorna, men de kommer absolut att försöka göra det. Jag tycker jag ser paniken i många politikers ögon.

Det var fruktansvärt att se. Man är nedsövd när man ligger där, annars skulle din egen kropp kämpa emot respiratorn som ju ska andas åt dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in