2020-03-25, 23:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
För trovärdighetens skull bör man veta att det heter ”epidemi”.

Yes, ett stavfel.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Det är inte relevant till denna pandemi. Just detta virus vi just nu upplever dödar ju massa unga och hälsosamma. Det är mycket smittsamt och just nu så stänger flera länder allting för att kunna stabilisera läget.

Skillnaden mellan det du nämnde och detta är att inte vem som helst kan få hjärtfel, men vem som helst kan bli slumpmässigt smittad och dö, din ålder eller hur hälsosam du är kommer inte rädda dig.

Det är just det som är grejen. Just VEM som helst kan ha ett dolt hjärtfel och dö om fem minuter. VEM som helst kan dö i en bilolycka i morgon. VEM som helst kan få lunginflammation och dö av en multiresistent bakterie. Det ENDA C-19 gjort är att folk börjat oroa sig en aning mer för döden. Vilket jag välkomnar. Uppskatta livet medan du fortfarande lever.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Vilket datum går landets alla ungar på påsklov och hur länge är dom lediga?

Vore ju smart av regeringen att köra lockdown samtidigt. Kanske 1 vecka innan och eftet också.
Rullar allt bara på över påsk har vi totalkaos i hela landet sen.
Citera
2020-03-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skulle vilja se den mängden tjack för att sammanfatta 160.000 inlägg.

DET KOMMER GÅ ÅT HELVETE!

Så, nu har jag sammanfattat hela tråden helt utan tjack.
Citera
2020-03-25, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
1: hur kan så många, unga läkare (33st) avlidit efter att ha vårdat Covid19-patienter i Italien? Är det den enorma virusmängden som de tagit emot som är anledningen?
Ja hur kan det bli så? Kan de blivit smittade av olika varianter/mutationer av viruset?
Citera
Medlem
Lyssnar på framgångspodden om Corona och där säger akutläkaren att siffror visar att det är ungefär 0.1% dödlighet för människor mellan 20-30.

Min fråga är då: är det klarlagt om den promillen beror på att folk i den åldersgruppen som gått bort haft underliggande sjukdom?

Fråga två: Är man över, säg 70+, blir man då med automatik klassad som "riskgrupp" tack vare sin ålder? Utan att man har annan underliggande sjukdom alltså? Eller klassas man inte som riskgrupp om man är gammal, men utan underliggande sjukdom? Jag tänker i och med att tidningarna refererar till att 1/4 av dom på intensiven är utanför riskgrupp. Tänker ifall det betyder att det kan vara ”friska” 90-åringar som är inlagda, men som inte klassas som riskgrupp i denna summering.

Mvh
Calvincandie
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Det verkar växa fram en allt starkare rörelse i Sverige nu som tycker folk ska "sluta sprida oro och rädsla". D.v.s. PRECIS samma meta-argumentation som kring invandring och brottslighet.
Logiken verkar än en gång vara - Göm undan och tryck problemet så långt bort det bara går så kanske det försvinner.

I själva verket hopar det sig och blir totalt oöverkomligt i slutändan. Igen!
Vafan är problemet med svenskar?!

Exakt så- du har fattat det. Det är till stor del samma människor som är emot massinvandringen som vill stoppa corona och ser faran.
Det är som att vänstermänniskor vill välkomna även corona med öppna armar. Det är sinnessjukt.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltburk
Vi citerar detta och återkommer om ett år tycker jag. Om någon här inne fortfarande är vid liv det vill säga. Det vore en sensation om bestående immunitet inte utvecklades. Det skulle typ innebära att all mänsklig civilisation som vi känner den skulle gå under alldeles oavsett vilka åtgärder som vidtas i världen just nu. Hur skulle ett vaccin ens kunna tas fram om det var så.

Frånvaron av bevis för immunitet är inte ett bevis för att immunitet inte uppstår.
Det behövs nog inte livslång immunitet för att ett virus ska dö ut eller åtminstone minska avsevärt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co.uk/news/amp/uk-england-beds-bucks-herts-52041709

En ung, lika ung som mig dog av viruset- helt frisk!

Oj, grattis. Du lyckades googla fram ett undantagsfall. Jag vet flera 20-åringar som dött av hjärtmuskelinflammation till följd av enkla förkylningar.
Citera
Medlem
Jag undrar följande: Om äldre personer med koronavirussymtom dör på vårdhem/omsorgsboende eller andra smittade dör i sina hem utan att testas, kommer de att testas efter att de dör och kommer de att inkluderas i statistiken?

Jag vet att de döda i Italien testas efter deras död och ingår i statistiken.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vilket datum går landets alla ungar på påsklov och hur länge är dom lediga?

Vore ju smart av regeringen att köra lockdown samtidigt. Kanske 1 vecka innan och eftet också.
Rullar allt bara på över påsk har vi totalkaos i hela landet sen.

fr om 6:e April om jag inte minns del.
Citera
2020-03-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Viruset kan färdas som en aerosol upp till 4,5 meter i luften. Det kommer mycket spott ur munnen när folk pratar. Coronasjuka smittar med bara andedräkten. Det här är en pest!

https://www.nyteknik.se/innovation/sa-lange-kan-coronaviruset-overleva-pa-olika-ytor-6990926

Edit:
De satt mitt emot varandra.
Alle burde burde kanskje bruke maske for å unngå å risikere å smitte andre (i tilfelle man er smittet uten å vite det)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in