2020-03-25, 23:23
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Pratade precis med en bilverkstad, nästan alla jobb hade försvunnit. En bil var inbokad i veckan.

Va. Folk krockar och bilar går sönder oavsett Corona...
Citera
2020-03-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Va. Folk krockar och bilar går sönder oavsett Corona...

Absolut krockar man i alla tider. Dock tenderar folk flest att dra in på alla utgifter när den ekonomiska väggen är här eller sk. lågkonjunkturen. Kanske den har kommit nu vem vet.
David Stockman fd. President Ronald Reagans ekonomiska rådgivare har talat om det fenomenet då investerarna backar ur marknaderna i stort sett samtidigt den så kallade tilliten till marknadernas kreditvärdighet eroderas.

https://m.youtube.com/watch?v=KBFuUC3iZXE
Citera
2020-03-26, 01:06
Medlem
Ska restaurangbranschen få bidrag trots fortsatt fusk.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7372770

https://www.expressen.se/debatt/som-servitris-har-jag-sett-slaveriet-med-egna-ogon/
Senast redigerad av Slaskfarsan 2020-03-26 kl. 01:09.
Citera
2020-03-26, 05:14
Medlem
Jaha Lena Melin skriver i sin krönika att kanske har trump rätt. Vi kanske skulle offra lite liv för ekonomins skull? Börjar hon bli rädd för sitt statliga tidnings bidrag?
Citera
2020-03-26, 06:40
Medlem
mjohan84s avatar
Jag vill veta hur det går för alla dessa influensers i tider som företagen har svårt att få ekonomin att gå ihop, är det fortfarande lika mycket sponsorpengar in till dessa instagramare?

I höstas läste jag hur tidningarna hyllade de som tog beslutet att bli ekonomiskt fria genom att sluta arbeta och Leva på utdelning...
Citera
2020-03-26, 06:41
Medlem
mrmoonlightss avatar
Frågan är om man ska satsa tiotals miljarder på bidrag till privata småföretag. Företag kommer att gå i konkurs oavsett vad som görs. Det här kommer att pågå några månader. Är det värt att satsa hundratals miljarder som vi måste amortera på statsskulden i generationer framöver?
Citera
2020-03-26, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Frågan är om man ska satsa tiotals miljarder på bidrag till privata småföretag. Företag kommer att gå i konkurs oavsett vad som görs. Det här kommer att pågå några månader. Är det värt att satsa hundratals miljarder som vi måste amortera på statsskulden i generationer framöver?

Detta är ett led i att länderna börjat tävla om de större företagen. Många mindre företag kommer att gå under. Det är de större regering och riksdag främst är intresserade av.
Citera
2020-03-26, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Jag för en högre inkomstskatt så att vi får en bättre sjukvård och offentlig sektor. Det är bra om vi står starkt rustade för nästa utbrott.

Absolut. Gör skatten platt och höj den med 5% så att alla får vara med och bidra.
Citera
2020-03-26, 07:13
Medlem
Vad är worst case scenario för corona kommande 6 månaderna tror ni? Hur tror ni det kommer påverka allas arbeten och lievebröd nästa 6 månaderna?
Citera
2020-03-26, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du pratar i ryss-mössan som vanligt. Dra fram budgeten och peka på posterna som motsvarar dina utsagor så ändrar jag mig.

Annars är det här bra att tänka på i dessa tider: https://www.svt.se/nyheter/regeringen-varnar-for-coronadesinformation

Beroende på vem man frågar rör det sig om 100-400 miljarder.

Ruist är en av de mer modesta men räknar på en snittkostnad av 72000 per år och flykting livet ut. Säg att vi tagit emot 1.5msek som definieras som flyktingar (även fast 80-90% egentligen inte är det) så handlar det om 108 miljarder. Men då råknar Ruist inte in biståndet som är runt 40 miljarder (högst i världen per capita). Ruist räknar heller inte in kostnader för flyktingarnas ökade benägenhet till kriminalitet och därmed kostnad för rättsväsende, inte med deras sämre generella hälsa och därmed deras större mer kostsamma vårdbehov.

En siffra långt över 200 miljarder känns yttersr rimligt. De nationalekonomer som försökt ta med alla dessa aspekter brukar landa runt 300 miljarder.
Citera
2020-03-26, 09:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Vad är worst case scenario för corona kommande 6 månaderna tror ni? Hur tror ni det kommer påverka allas arbeten och lievebröd nästa 6 månaderna?

Fråga Wallenberg:

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/wallenberg-en-hel-generation-gar-forlorad-6991900

Citat:
- Jag är dödsrädd för konsekvenserna för samhället. Jag vill sätta det hela i ett perspektiv, vad mer kan vi göra. Just nu går vi bara en enda väg.

Jag håller med. Om sex månader är det misär.
Citera
2020-03-26, 09:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är nog så det kommer bli. Oavsett vad Moderaterna och Svensk Näringsliv tycker och hoppas så kommer inte staten kunna gå in och ta över företagens kostnader i hela landet. Det är synd om många kämpande småföretag, men staten/skattebetalarna kan inte rädda dem. Hellre spara resurser till en nystart sen istället.

Jag tänker mycket som du.

Dom som vill sänka alla skatter för alla tar chansen att utnyttja situationen och den panik som präglar många åtgärder nu, till att sänka skatter. Utan att tänka långsiktigt.

Jag sympatiserar med åtgärder som syftar till att rädda individer, småföretag och stora företag som hamnat i en akut prekär situation. För dessas skull och för företagens anställdas skull.

Men, om vi tar i för mycket nu, så riskerar vi att inte ha resurser senare när vi behöver underlätta för verksamheter att komma igång igen.

Balansgången här måste baseras på en rimlig prognos för vad som händer, dom närmaste månaderna och det/dom närmaste åren.

Ser vi en topp i sjukdomsförloppet om ett par månader och att det sedan lugnar ner sig?

Eller...

Kommer ett antal toppar, med några månaders mellanrum, att återkomma ett antal gånger under dom närmaste åren? Kanske med ett muterat/förändrat virus som tidigare sjuka inte har skydd mot och som kanske slår mot nya åldersgrupper?

När kommer vi att ha ett vaccin? 1-2 år? 3-5 år?

Sammantaget, vill jag att vi har en del beredskap för att det kan krävas stora insatser även efter sommaren och kanske ända in i nästa år. Om det krävs, så kan det vara bra att ha lite kvar i "kistorna". Jag tror att det kommer att krävas.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in