2020-03-25, 23:16
Medlem
tigerrakets avatar
Tror vi det blir en tidigare presskonferens imorgon där man minskar antalet personer på en plats? Där man börjar stänga ner delar av landet?

Jag tror faktiskt på Tegnell på en punkt: Att sätta Stockholm i karantän är svårt att genomföra och bidrar inte nämnvärt till att stoppa spridningen. Speciellt nu inte när många stockholmare flyr ut i landet. (Börjar på allvar tro att WHO borde uppdatera symptomen på Codiv-19 med: Ett oförklarligt behov av att resa). Istället gäller det att stänga ner hela landet. Från skåne till norrland. Det blir dessutom svårt att slå en ring runt Stockholm då det finns så många olika vägar och transportalternativ att det blir stört omöjligt att säkerställa att ingen smiter ut. Räcker att en väg råkar vara öppen så faller hela grundidén med att sätta en stad i karantän.

Kina lyckades genom massiva insatser av polis, militär samt att de sedan tidigare övervakar sina invånare och således kunde ha stenkoll på var de tog vägen. Sverige är inte där och kommer aldrig kunna genomföra en sådan insats. Möjligtvis kan vi sätta Lidingö i karantän genom att spärra av broarna och patrullera vattnet. Men på fastlandet är det inte möjligt
Citera
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Ja, kort och gott verkar ju kombon vara intressant att använda vidare - men å andra sidan är datan i den studien (som jag, i mina trötta amatörögon) ganska knepigt formulerade, men resultatet är ju onekligen virusfria personer på dag fem. Det jag undrar är hur denna studie skulle hålla som en riktig läkemedelstrial (som jag inte kan tänka mig att någon av patienterna med nedre luftvägssymtom skulle säga nej till), med flera hundra patienter. 22 individer säger trots allt väldigt lite.
Ja man kan kanske ju, om man ser noga till att utfallet inte är känt, och väljer ut dem korrekt, använda redan existerande fall från Italien som referensgrupp. Men finns ju etiska problem även med detta bortsett från de metodologiska.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja du skrattar uppenbarligen. För i ditt huvud dör flera hundra per dag nu. Du njuter av att du har rätt. För 23 på en dag betyder att vi blir Italien i dina ögon. ..

Men det blir vi naturligtvis inte

Jag skrattar inte åt att folk dör, ditt efterblivna mähä. Jag skrattar åt att ni som inte fattar är så jävla dumma. Det är ju NI som leker med folks liv genom er naivitet. Ni hejar på Tegnell som den gud ni tror han är.

Ni är ju som en flock får som man kan styra precis dit man vill bara man pratar tillräckligt PK och öser tillräckligt med floskler över er, och allra helst har en partitillhörighet i 7-klövern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
24 läkare döda i Italien, hade alla underliggande sjukdomar?

"Vanlig influensa"...

Borde vara olagligt att säga så. Vidriga människor.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
5-7 miljoner kanske? Om det räcker.

Om inget vaccin kommer fram så dör 10-14 procent av jordens befolkning under de kommande två åren....
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Varför skulle det bli upplopp, eller "Ådalen 31"? Fattar inte alls, menar du att samhällsinvånarna i dessa områden inte skulle vilja ställa upp och dra sitt strå till stacken i att stoppa smittspridningen?

Är det något fel på dessa invånare menar du?

Sätter du in militär i Sverige under fredstid då hugger du kniven rakt i folkhemmets hjärta, det skulle bli ramaskri och att göra det som sosse är helt otänkbart. Det är mig veterligen inte ens lagligt möjligt.

Ja, utanförskapsområden är inte som vilka områden som helst, det har varit upplopp där för betydligt mindre saker än att militären hindrar in- och utpassage. Järva skulle stå i lågor.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-svensk-sjukvardpersonal-coronasmittade-av-patienter

Uppgifter: Svensk sjukvårdpersonal coronasmittade av patienter
Citera
2020-03-25, 23:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Jag bor i området, du glömde hjulsta förresten.

Det är mycket större än vad du verkar tro och en total karantän anser jag är omöjlig, blockera vägar in ut skulle vara mäjligt med hemvärn och polis men problemet att i princip hela området är omgett av skog, ska det stå en polis var 10m lutandes mot ett träd för att förhindra att folk rör sig in ut?

Folk gillar inte att bli instängda och speciellt den typen av människor som bor här, kaozblattar

Jo, Hjulsta skulle också inkluderas i det avspärrade området. Vad fint att du bor i området!

Som sagt, om hela området inklusive det 3.5 kvadratkilometer stora grönområdet i mitten kräver bara 12 kilometer avspärrning runtomkring. Kräver bara 240 poster med 50 meters mellanrum (2 militärer, 8 timmarspass, 1 maskingevär per post). Väldigt lätt att genomföra.

Naturligtvis skulle ingen skadas om alla hörsammar uppmaningen att isolera sig inom området. Och jag förutsätter att alla i dessa områden mer än gärna skulle dra till stå till stacken som de goda samhällsmedborgare de är (har jag läst i tidningarna).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Döda per miljon är så klart oviktig i början av en epedemi. För det sprids från en person och vidare. Det sprids inte 6 gånger snabbare bara för man är 6 gånger fler.

Efteråt kan man räkna per miljon, inte mitt i.

Skärp dig

Du är för envis för ditt eget bästa. Vänta och se då, som resten av fårgänget i Sverige. Problemet är att ni naiva jävlar utsätter andra oskyldiga för fara, och det måste man göra något åt, på något sätt. Tiden får utvisa.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Här lite av hans tidiga uttalanden.

Hoppas någon sparar dessa uttalanden. Samma med Lena Mellin`s ivriga försvarande utav Tegnell. Blir nämligen inte förvånad om AB "städar" bort endel av vad de har sagt..
Citera
2020-03-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Kom tillbaka om 2 år med det där, än så länge är jämförelsen tyvärr fullkomligt irrelevant och helt fel.

Covid-19 har härjat i lite drygt 3 månader, spanska sjukan höll i sig i 2 år och 3 månader.
Men spanska sjukan dödade barn och 25-åringar.

I Sverige är man i snitt 82 år om man dör i Covid-19.
Citera
2020-03-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamasteGG
Vill någon vänlig dam eller herre fylla på med legendariska uttalanden från Teggan?

"Viruset kan inte ta sig till Sverige"
"Barn smittar inte"
"Nästan ingen risk att bli smittad i kollektivtrafik"
"Vi har nått våran kulme" vid ca 40 rapporterade fall om dagen

Har vi fler?
”Smittan finns bara på Italiens lågland, inte uppe i skidorterna, så de e bara å åk!
https://www.svtplay.se/video/26042928/helgstudion/helgstudion-21-mars-09-00?&position=889&start=auto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in