Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jag har tittat lite på vilka åtgärder som skulle kunna vara effektiva i att begränsa smittspridningen och samtidigt ge så liten negativ påverkan på samhällsekonomin som möjligt.
En åtgärd skulle kunna vara att stänga av områdena Akalla, Husby, Rinkeby och Tensta i Stockholm. Det sägs ju att smittan är mest utbredd i dessa områden och fokus måste ligga på att förhindra att denna sprids till övriga delar av Stockholm.
Rent geografiskt borde detta vara genomförbart utan allt för stora problem, genom områdenas placering och de leder som finns ut/in ur områdena. Man skulle kunna göra som många andra länder redan gjort för att förhindra smittspridning, dvs att utnyttja våra tillgängliga militära förband för att göra denna avspärrning.
Vad tror ni om denna åtgärd? Finns det något som förhindrar att man gör det?
Jag bor i området, du glömde hjulsta förresten.
Det är mycket större än vad du verkar tro och en total karantän anser jag är omöjlig, blockera vägar in ut skulle vara mäjligt med hemvärn och polis men problemet att i princip hela området är omgett av skog, ska det stå en polis var 10m lutandes mot ett träd för att förhindra att folk rör sig in ut?
Folk gillar inte att bli instängda och speciellt den typen av människor som bor här, kaozblattar