2020-03-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Jag för en högre inkomstskatt så att vi får en bättre sjukvård och offentlig sektor. Det är bra om vi står starkt rustade för nästa utbrott.

Spelar ingen roll om du så betalar 100% i skatt när regeringen prioriterar hbtq, massinvandring och flum istället för beredskap.

Massinvandringen har redan överbelastat samhälle och sjukvård, Innan den här epidemin.
Citera
2020-03-25, 21:31
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Jag för en högre inkomstskatt så att vi får en bättre sjukvård och offentlig sektor. Det är bra om vi står starkt rustade för nästa utbrott.

Vore det inte bättre om man faktiskt använde pengarna till rätt saker istället? Alla resurser som behövs finns. Att man aktivt väljer att använda dem fel är problemet.
Citera
2020-03-25, 21:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Som sagt; ej de 800 miljarder du skrev.

Sedan gör du generalfelet att du tro att allt i samhället betalas av staten. Vilket inte är fallet.
Kommunernas intäkter: 682 miljarder
Regionernas intäkter: 357 miljarder

Totalt = 1 839 miljarder SEK

Varav definitivt 300-400 miljarder per år går till invandring, klimat, bistånd. (Kolla Ruist forskning, HHG).

Rädda landets småföretagare har högre prio för mig.
Statsbudgeten är 1 116 mdr för 2020. Svamla inte så mycket. Du kan inte bara blint tro på alla svammelmakare som skriver i forumet.
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/

Du kan även se statens utgifter i länken.
Citera
2020-03-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Statsbudgeten är 1 116 mdr för 2020. Svamla inte så mycket. Du kan inte bara blint tro på alla svammelmakare som skriver i forumet.
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/

Du kan även se statens utgifter i länken.

Vad i mitt inlägg är det du inte förstår? Sveriges utgifter är inte bara statens; även kommuner och regioner har utgifter.

Statens + kommunernas + regionernas: Totalt = 1 839 miljarder

Läs mitt inlägg en gång till.
Citera
2020-03-25, 21:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Vad i mitt inlägg är det du inte förstår? Sveriges utgifter är inte bara statens; även kommuner och regioner har utgifter.

Statens + kommunernas + regionernas: Totalt = 1 839 miljarder

Läs mitt inlägg en gång till.
Regioner och kommuner ingår inte i statsbudgeten.
Citera
2020-03-25, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Regioner och kommuner ingår inte i statsbudgeten.

Det har jag heller aldrig påstått.
Citera
2020-03-25, 22:04
Medlem
Fy fasen säger jag bara!

De nya stödpaketen hjälper INTE företagen!
Det hjälper vissa egenföretagare
Det hjälper inte aktiebolag och större företag alls!
Har man noll kronor i intäkter pga Coronaviruset och begränsningar så kan man inte ”låna till betalningar” eller få låna inbetald skatt, eller låna från banken eller låna från förra årets inbetalda moms!

När man tappat kunder så kommer det inte komma dubbelt så många hela vintern så man får igen förlorade intäkter. Så hur fasen skall alla företag kunna betala tillbaka alla lån???

Jättebra att staten tar 50% av hyran! Mycket bra men ej tillräckligt :/

De gör avdrag för företag så man tjänar 5300kr/arbetare.... visst en pytteliten hjälp men knappast så företaget kommer överleva. Ex: utgifter 450.000/månad, Intäkter 0kr, avdrag från stat 5300kr x 5 personer = 26.500
Hyra 120.000 delat i två = 60.000

Så då går man bara back 367.500kr varje månad..... jo så att.... det blir konkurs oavsett :/
Sen nya regelverket att lägga enskilda näringsidkare i övervintring gäller EJ för aktiebolag, handelsbolag och andra koncerner.

Moderaterna har flera gånger försökt få igenom sina stödpaket = de hjälpsamma!!
Tack gud för att moderaterna försöker kämpa för Sveriges företag annars hade sossarna lämnat alla företag åt sina egna öden! Sossarna släpper lite på stödpaketen mer och mer pga påtryckningar från högern.
Citera
2020-03-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Fy fasen säger jag bara!

De nya stödpaketen hjälper INTE företagen!
Det hjälper vissa egenföretagare
Det hjälper inte aktiebolag och större företag alls!
Har man noll kronor i intäkter pga Coronaviruset och begränsningar så kan man inte ”låna till betalningar” eller få låna inbetald skatt, eller låna från banken eller låna från förra årets inbetalda moms!

När man tappat kunder så kommer det inte komma dubbelt så många hela vintern så man får igen förlorade intäkter. Så hur fasen skall alla företag kunna betala tillbaka alla lån???

Jättebra att staten tar 50% av hyran! Mycket bra men ej tillräckligt :/

De gör avdrag för företag så man tjänar 5300kr/arbetare.... visst en pytteliten hjälp men knappast så företaget kommer överleva. Ex: utgifter 450.000/månad, Intäkter 0kr, avdrag från stat 5300kr x 5 personer = 26.500
Hyra 120.000 delat i två = 60.000

Så då går man bara back 367.500kr varje månad..... jo så att.... det blir konkurs oavsett :/
Sen nya regelverket att lägga enskilda näringsidkare i övervintring gäller EJ för aktiebolag, handelsbolag och andra koncerner.

Moderaterna har flera gånger försökt få igenom sina stödpaket = de hjälpsamma!!
Tack gud för att moderaterna försöker kämpa för Sveriges företag annars hade sossarna lämnat alla företag åt sina egna öden! Sossarna släpper lite på stödpaketen mer och mer pga påtryckningar från högern.
Men sosse fasoner, att dela ut socialbidrag till företag, det är ok? 😉
Citera
2020-03-25, 22:48
Medlem
moongoats avatar
Jag förlorade jobbet igår...
Citera
2020-03-25, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moongoat

Vad för slags jobb?
Citera
2020-03-25, 23:12
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moongoat

Jag beklagar, tyvärr kommer många gå samma öde inom kort skulle jag tro så du är inte ensam om det. Se till att använda tiden du är arbetslös till att göra något vettigt

Får man fråga vilken bransch?
Citera
2020-03-25, 23:17
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=62DxELjuRec

https://www.youtube.com/watch?v=pX3_3NMZa0k

Sitter här och läser lite om ekonomisk historia och känns det inte lite som att vi går mot en till depression om man ser det ifrån ett historiskt perspektiv? Där COVID-19 är triggern? Hoppas jag har fel såklart.

Det som är lite underligt är att vi har haft sån rusning på börsen, men det kanske är sista rycket innan döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in