2020-03-25, 22:47
Medlem
9 januari - European Centre for Disease Prevention and Control (ECD) ger ut första rapporten i EU om corona viruset och skriver att EU ska följa utvecklingen noggrant för vara beredda för en ev internationell smitta.

14 januari är ECD med på noterna och har klart för sig vilken slags smitta detta är genetiskt och att den har spridit sig till flera olika länder och att det är en allvarlig smitta och ger ut skriften: 'Health emergency preparedness checklist for imported cases of high-consequence infectious diseases'.
Både ECD – WHO – CAPSCA ger ut rapporter och råd hur länder ska agera efter färdigställda planer vid smitta. EU har ”the coronavirus response team”.

Allt finns på plats med lagar – planer – regler som gäller vid internationell smitta inom EU. EU har en grymt bra och evidens baserad plan gällande smitta. Inte ens en paranoid människa hade kunnat hitta brister i deras underlag och planer. Jag har läst dem. Oerhört duktiga – intelligenta och välutbildade har arbetat fram alla dessa dokumenten. Hur man exakt ska göra……...om man vill använda det……..om man tror på vetenskap – fakta – kunskap…….

ch om man tror på att coronaviruset är så pass allvarligt som experterna i rapporterna säger….….
Hela tiden uppdateras aktuell info efter ju mer man lär sig om denna smittan och länders erfarenheter….....oh well…..vart kommunikationen gått fel….Sverige har en representat i EU :s ”the coronavirus response team” som uppenbarligen inte läst alla rapporter…..Ylva Johansson. Sverige hade kunnat vara först att använda allt material som finns….om vi hade velat
European Centre for Disease Prevention and Control - är oerhört erfarna - intelligenta - välutbildade - har har planer och ger ut rapporter och råd hela tiden......Men länderna måste lyssna och ta till sig och följa detta med.....och strunta i ideologi och värdegrunder och gissningar....

Här finns evidens baserad fakta

Allt med EU är INTE skit.

https://www.ecdc.europa.eu/en/novel-coronavirus-china
Citera
2020-03-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Läste detta i Ny teknik:

"Vården av en enda patient kräver 50-60 ansiktsskydd per dag. Därför vore det värdefullt att veta när man måste ha andningsskydd och hur täta de då måste vara."

Det går åt galet mycket skydd alltså.

https://www.nyteknik.se/samhalle/forskare-soker-virussvar-i-luften-6991728?fbclid=IwAR0zYrtSxU45twcgTHacdPIBe6tVT1gHF GbD9IlHh7sISNXeI JE-M-0MFbc

Det är det där som uppmärksammas så dåligt. Hur otroligt resurskrävande den här sjukdomen är för sjukvården om det kommer in hundratals eller tusentals patienter. På alla plan. Personalmässigt och gällande väldigt tidsödande rutiner bara för att göra den mest enkla saker med patienten. Enorma mängder skydd.

Jag såg något inslag från spanien där en läkare gick igenom skyddsrutiner och påklädnad, avklädda osv. Allt måste göras rätt för att man inte skall bli smittad.
Citera
2020-03-25, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Jag har faktiskt slutat bry mig, dör man så dör man det är inte så jävla mycket som går att göra åt saken. Spendera tid på att diskutera hur många som dör hit och dit är meningslöst då man kan räkna ut med kuken att det kommer att bli mer än 5000 dödsfall i Sverige innan det här är klart.

Själv sitter jag hemma i karantän fram tills pandemin är över, befinner mig i Sveriges huvudstad för tillfället så nu kan man egentligen bara dra i den sure och spela TV spela å hoppas att skiten är över snart.

// Lotavos

Världsklass gameplan.

Själv var jag nåt år med farsan till Kirkenes och drog upp skei. 4 km från Ryssland.

Dit far jag snart, är redan på pluskanten där hos en curvy +50 norska.
Senast redigerad av antisocial666 2020-03-25 kl. 22:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miamiboy
tyvärr stefan kommer aldrig stänga sitt land endå om 1000 dör

Problemet är att vi har maktgalna ledare som bara bryr sig om pengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Hade det varit ett annat land hade han minst suttit i fängelse nu.

Det går ju så bra för alla andra länder menar du, så alla ska sitta i fängelse?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har tittat lite på vilka åtgärder som skulle kunna vara effektiva i att begränsa smittspridningen och samtidigt ge så liten negativ påverkan på samhällsekonomin som möjligt.

En åtgärd skulle kunna vara att stänga av områdena Akalla, Husby, Rinkeby och Tensta i Stockholm. Det sägs ju att smittan är mest utbredd i dessa områden och fokus måste ligga på att förhindra att denna sprids till övriga delar av Stockholm.

Rent geografiskt borde detta vara genomförbart utan allt för stora problem, genom områdenas placering och de leder som finns ut/in ur områdena. Man skulle kunna göra som många andra länder redan gjort för att förhindra smittspridning, dvs att utnyttja våra tillgängliga militära förband för att göra denna avspärrning.

Vad tror ni om denna åtgärd? Finns det något som förhindrar att man gör det?

Ja att det bor asylinvandrare där. De har ett högre människovärde så man låter hellre folk dö och landet gå under ekonomiskt än att riskera att de känner sig kränkta (D.v.s. det man gjort i 30 år).
Citera
2020-03-25, 22:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
LOCKDOWN

Ok, och när Lockdown är slut och vi ändå har corona runt om i världen?
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Nej. Många hade dött. Men över tid hade alla utvecklat fullt immunologiskt skydd mot HIV.
Läs mer på https://en.wikipedia.org/wiki/Innate_resistance_to_HIV
Under 10% antas vara immuna. ”Över tid” ska dessa ynka procent appklickare överleva nymedeltid för att reboota mänskligheten? Okej. Detta förhållandevis mjäkiga coronavirus hotar redan världsordningen men vi skulle överleva AIDS som har de högsta dödstalen av alla virussjukdomar i modern tid (25-35 mille sen -81).
Citera
Medlem
Citat:
Professor: Väntade siffror.
Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi och folkhälsovetenskap vid Umeå universitet, säger säger att ökningen av dödsfall i Stockholm är väntad.

– Det är allvarligt, men det är också förväntat från de samband och siffror man ser från andra länder i Europa. Jag tror att när den här veckan är slut och runt 1 april kommer vi förmodligen ha 100 dödsfall.
https://www.expressen.se/nyheter/ud-flyger-hem-personal-fran-utlandet/
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Covid-19 ger ingen immunitet. Sahlgrenska hoppas!

Du vet bättre som gissar?
Citera
2020-03-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Det är det där som uppmärksammas så dåligt. Hur otroligt resurskrävande den här sjukdomen är för sjukvården om det kommer in hundratals eller tusentals patienter. På alla plan. Personalmässigt och gällande väldigt tidsödande rutiner bara för att göra den mest enkla saker med patienten. Enorma mängder skydd.

Jag såg något inslag från spanien där en läkare gick igenom skyddsrutiner och påklädnad, avklädda osv. Allt måste göras rätt för att man inte skall bli smittad.
Ja precis. Dessutom är väl genomsnittlig iva-tid typ två veckor? Det blir sinnessjuka mängder skyddsutrustning per patient. Sverige måste snabbt få fram mer skyddsutrustning!
Citera
2020-03-25, 22:50
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Covid-19 ger ingen bestående immunitet. Enligt experter kan skyddet vara i max 3 månader. Man kan alltså insjukna i covid-19 av sars-cov2 många gånger om.

Max 3 månader låter som något som är 100% draget ur arslet på någon domedagsprofet. Aldrig i livet att man kan fastställa det i dagsläget.

Apor blir ju immuna som fan mot covid19. Och Sahlgrenska hittar tydliga tecken på det. Så man blir per definition immun. Sen får du tvista om längden på immuniteten om du vill. Men immun blir man, som det ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in