2020-03-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det finns inte ens några bevis för att drastiska åtgärder har någon nämnvärd effekt. Men hursomhelst, om ekonomin kollapsar så kan jag garantera dej att bra många fler kommer dö. Att riskera hela världens ekonomi är oproportionellt. Man kan inte offra allt för ett liv, i synnerhet inte om det innebär att 100 andra ska dö istället och miljontals andra ska leva i misär.

Livet är fullt av faror, många dör i trafiken, influensa och andra sjukdomar och olyckor etc. Det finns exempelvis ett jätte effektivt sätt att få bort dödsfallen och alla skadade i trafiken. Nämligen förbjud all trafik. Varför har man inte gjort det, det skulle ju rädda miljontals liv? Ni har ett sådant tunnelseende.

Bättre vi fokusera på skydda högriskgrupperna, och här kan jag faktiskt hålla med om att för lite görs. Man har bara gett rekommendationen till äldre att stanna hemma, men man har inte ens erbjudit gratis hemleverans av mat, så givetvis ger sig äldre ut för handla mat.

Vissa kommuner gör det. Jag bor och arbetar i en där vi erbjuder hjälp till äldre/de personer som är i riskområden.

Kommunen ger även alla gymansieelever gratis lunch ifrån de lokala restauranger som finns i staden så att dom inte ska gå i konkurs. Då många inte kan laga mat i den åldern.

Tror att det är väldigt individuellt hur kommuner agerar.

Och visst, jag är lite skeptisk till det. Vi stänger skolan för att minska smittan men sen uppmanar vi ungdomarna att gå ned på stan för att hämta mat. Och dom kommer ju inte en och en utan det är ett gäng som hämtar maten. Så det blir ju lite motsägelsefullt. 😅
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Nu säger jag inte att Tegnell gjorde rätt. Men, och det är ett stort men, tänk om Sveriges strategi visar sig vara den rätta.

Hela världen gör tvärtom. Sverige går sin egen väg. Hur coolt är inte det?

Och dessutom, vi kommer vara bra mycket bättre förbereda för våg 2 i höst i och med att så många unga smittats.

Inget annat land tror på Sveriges väg och därför tror jag att det är helt fel. Om det hade funkat hade Kina också gått den vägen angående flockimmunitet.
vänta bara om en vecka när det dör dagligen över 100 människor. Då kommer vi nog att få höra en annan historia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Varför skapar vi inte fler c19 test. Ryssland gör 50 tusen per dag och det är en huvuddel i deras strategi. Vi testar på tok för få. Varför skulle de stanna hemma om de bara har lite halsont? Vet de att de har c19 är det en annan sak.

Har du en fabrik i källaren som kan bidra? Svaret på din fråga är troligen att vi saknar kapaciteten, kunskapen eller erforderliga råvaror. Eller kanske alltihop. Sverige lade sina beredskapspengar på HBTQ, jämställdhet, genus och invandring. Detta blir resultatet. De får väl plocka fram sin jämställdhetsplan och se vad den säger att de ska göra.
Citera
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
De kommer förstå sen, låt fåren gå i fällan.

Är det någon som vet antalet rökare bland de döda Röker de inte mycket i Italien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Spelar ingen roll all tvål är fettlösande vilket dödar virusets skal. Om man dessutom stoppat i parfym spelar ingen roll.

Men handsprit måste vara 60? eller mer för att effektivt mörda viruset. På jobbet har vi 85%handsprit vilket inte heller är optimalt för att den dunstar för fort.
Gnid händerna intensivt under rinnande vatten i 30 sekunder och ge fan i att röra kranen eller dörrhandtaget efteråt. Allt annat är detaljer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Morsan är den envisaste motherfuckern ever.
Jag försöker övertala henne att ta en paus från jobbet, men hon skiter i vad jag säger.
Hon är nästan 70. Har egen praktik som fysioterapeut. Bara hon som anställd.
Kommer regeringen att börja dela ut pengar eller nått så hon inte måste jobba.
Hon underskattar faran och är rädd att hon kommer kånka om hon slutar jobba.
Är osmittad än så länge.

Hon riskerar livet för att behålla sitt företag. Att dö är tämligen värre än att förlora inkomst.
Citera
2020-03-25, 20:36
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det finns ingen seriös expert som säger att det går att stoppa coronan. Trots det så är vissa panikprofeter helt förblindade av att vissa regioner har lyckats skjuta upp problemet ett tag. Förstår ni inte att det helt oundvikligen kommer komma tillbaka igen?

Källor
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det dör 600-700 människor per dygn i Italien - brukar det göra det menar du?
Nej det dör 1750 personer ungefär varje dag i Italien. Vissa av de här råkar bära på Corona viruset.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du får nog läsa på lite bättre. Jag kryper inte till något kors. Jag har sagt 3000 döda i Sverige till juni och det säger jag fortfarande. Sjukvården är den svaga länken överallt. Problemet blir USA som saknar trygghetssystem och den verkliga krisen är inte viruset det är att ekonomin lamslås. Många många fler kommer att dö genom psykisk ohälsa och självmord under de kommande tre åren.

3000 låter lite? Då hade man inte behövt alla kylkontainers
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej, men alla kan bli sjuka och dö.

Att Agda 95 med pågående cancer har sämre chanser än friidrottaren Janne 21 inser nog de flesta.

Riskgrupper handlar inte om individer.

Friidrottaren Janne 21 med en oupptäckt leukemi löper större risk än en frisk Agda 95. Det är ju flera över hundra som faktiskt klarat sig.
Citera
Medlem
Hur många här inne har sökt jobb på det stora fältsjukhuset i Stockholmsmässan?

Är det betalt eller ställer man upp som frivillig/gratis?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Varför det? Det går alldeles utmärkt att fortsätta producera mat till sig själv och telefoner att exportera, utan att ha en massa coronasmittade svenskar drällande in över gränsen.

Jaha, så en stängd gräns skyddar mot corona i framtiden? Inte immunitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in