Citat:
Det finns inte ens några bevis för att drastiska åtgärder har någon nämnvärd effekt. Men hursomhelst, om ekonomin kollapsar så kan jag garantera dej att bra många fler kommer dö. Att riskera hela världens ekonomi är oproportionellt. Man kan inte offra allt för ett liv, i synnerhet inte om det innebär att 100 andra ska dö istället och miljontals andra ska leva i misär.
Livet är fullt av faror, många dör i trafiken, influensa och andra sjukdomar och olyckor etc. Det finns exempelvis ett jätte effektivt sätt att få bort dödsfallen och alla skadade i trafiken. Nämligen förbjud all trafik. Varför har man inte gjort det, det skulle ju rädda miljontals liv? Ni har ett sådant tunnelseende.
Bättre vi fokusera på skydda högriskgrupperna, och här kan jag faktiskt hålla med om att för lite görs. Man har bara gett rekommendationen till äldre att stanna hemma, men man har inte ens erbjudit gratis hemleverans av mat, så givetvis ger sig äldre ut för handla mat.
Livet är fullt av faror, många dör i trafiken, influensa och andra sjukdomar och olyckor etc. Det finns exempelvis ett jätte effektivt sätt att få bort dödsfallen och alla skadade i trafiken. Nämligen förbjud all trafik. Varför har man inte gjort det, det skulle ju rädda miljontals liv? Ni har ett sådant tunnelseende.
Bättre vi fokusera på skydda högriskgrupperna, och här kan jag faktiskt hålla med om att för lite görs. Man har bara gett rekommendationen till äldre att stanna hemma, men man har inte ens erbjudit gratis hemleverans av mat, så givetvis ger sig äldre ut för handla mat.
Vissa kommuner gör det. Jag bor och arbetar i en där vi erbjuder hjälp till äldre/de personer som är i riskområden.
Kommunen ger även alla gymansieelever gratis lunch ifrån de lokala restauranger som finns i staden så att dom inte ska gå i konkurs. Då många inte kan laga mat i den åldern.
Tror att det är väldigt individuellt hur kommuner agerar.
Och visst, jag är lite skeptisk till det. Vi stänger skolan för att minska smittan men sen uppmanar vi ungdomarna att gå ned på stan för att hämta mat. Och dom kommer ju inte en och en utan det är ett gäng som hämtar maten. Så det blir ju lite motsägelsefullt. 😅