2020-03-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Att "gå tillbaka till det normala" gör att fler smittas, fler dör.

Det finns inte ens några bevis för att drastiska åtgärder har någon nämnvärd effekt. Men hursomhelst, om ekonomin kollapsar så kan jag garantera dej att bra många fler kommer dö. Att riskera hela världens ekonomi är oproportionellt. Man kan inte offra allt för ett liv, i synnerhet inte om det innebär att 100 andra ska dö istället och miljontals andra ska leva i misär.

Livet är fullt av faror, många dör i trafiken, influensa och andra sjukdomar och olyckor etc. Det finns exempelvis ett jätte effektivt sätt att få bort dödsfallen och alla skadade i trafiken. Nämligen förbjud all trafik. Varför har man inte gjort det, det skulle ju rädda miljontals liv? Ni har ett sådant tunnelseende.

Bättre vi fokusera på skydda högriskgrupperna, och här kan jag faktiskt hålla med om att för lite görs. Man har bara gett rekommendationen till äldre att stanna hemma, men man har inte ens erbjudit gratis hemleverans av mat, så givetvis ger sig äldre ut för handla mat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Man är ju väldigt sjuk om man hamnar i respirator, lungorna kanske är skadade och har svårt att läka.

Är inte alls säker men tror det skrevs nånstans att 50% av fall med respirator dör.
Med stor reservation för fel, som sagt.

Om lungorna är skadade och syretillförseln för låg kan det bl a leda till hjärtsvikt, njursvikt och leversvikt. ECMO ska vara ett alternativ där blodet syresätts utanför kroppen men de resurserna är förstås begränsade och fungerar kanske inte på alla beroende på hälsotillstånd.
Så har jag uppfattat det efter att ha lyssnat på läkare, vet nån bättre får ni gärna rätta mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej det är för sent, bättre att karantän sätta riskgrupper tills vi har ett vaccin alternativt skiten klingar av.

Tar respiratorerna slut, så är alla riskgrupper.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Heter det en eller ett rak kurva?

Så här gör man om man har över 60iq : https://www.svd.se/stoppade-corona--pa-tva-veckor-framgangssaga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2020/mar/25/coronavirus-map-how-covid-19-cases-are-spreading-across-the-world
Varför har Finland färre fall än Sverige?, varför finns inte ens Danmark med på kartan?
Siffror kommer att öka betydligt i Finland i nära framtiden, så det blir nog värre men
- gränserna stängdes tidigt
- undantagstillstånd deklarerades tidigt
- skolorna är stängda (litet andel av det allra yngsta barn fortsätter)
- man har förbjudit folksamlingar med över 10 personer
- skyddsutrusting finns det gott om i beredskapslager

Också nästa ska:
- alla restaurang stängas
- huvudstadsregionen isoleras

Personligen kan jag inte förstå att Sveriges regering tar ingen ansvar utan glömmer bakom FHM:s rygg. Tengle är ingen statsman, han är epidemolog. Tycker att man förväntar för mycket av honom. Känns att det här är skamlig för Löfven. Jag kan inte förstå att man låter vanliga svenskar dö så här, skamligt. Det ska bli begränsnigar, förbjud och gränser, det här med rekommendationer leder ingenstans.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Ska inte Löfvén ta och krypa fram under sin sten ikväll...

Troligen inte. Det var ytterst motvilligt han ställde upp på ett tal till nationen. Han nekade först men gav sen med sig efter påtryckningar från SVT som ville sända det. Han har det yttersta ansvaret men han vill lägga det på FHM så att han ska klara sig vid nästa val.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Så 0.0003% av kineserna, men 0.33% av svenskarna. Vad får dig att tro att mer än tuden gånger fler svenskar kommer att dö än kineser???

Finns det någon betting site för det här, där vi kan slå vad, med 1000 gånger pengarna för den som har rätt!?

Jaha du tror att det är över redan. Bara för att kineserna svetsade igen dörrar(kolla svt dokumentären) kedjade in folk i några städer så troe du att det är över. Du kan nog hitta rätt många massgravar om du åker dit och letar efter att kina skulle ge pengar till områden som inte kunde uppvisa några fall av corona. Källa nyheterna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Tror + 70 procent av sthlmarna är mest upprörda att dom ej kan pumpa gym och klubb.

Dom bryr sig inte ens.

Tokjävlarna sätter sig 2 ggr per dag på fullsmetade tunnelbanetåg i hundratusentals.

I stor Sthlm bor det +2.6 Mill. I Bergamo och Cremonese bor det lika mycket folk som Umeå + Luleå.

You do THE math.

Min profetia om att centrala Sthlm kommer förvandlas till en enorm krypta full av stinkande journalistlik kommer alltså att besannas?
Citera
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekerman
Hej Hej jag frågar er angående coronaviruset och tänkte bara fråga er hur det är med parfymfri tvål så som neutrals tvål? Funkar den mot coronavirus eller måste man använda starkare och tvål med parfym? Mvh

det går bra med parfymfri och hett vatten Glöm ej att stänga vattenkranen med papper
Citera
2020-03-25, 20:28
Medlem
Hur många är döda i Sverige. Aktuellt säger 42. Har sett siffran 65. Vad är rätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Heter det en eller ett rak kurva?
Varken eller.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Sjukvården saknar ju vital skyddsutrustning och hade till o med slut på visit och handsprit. Finns inga munskydd heller. Kallar du det att förbereda sig???

Ja men det är ju precis sånt man får möjlighet att fixa nu med den här takten. Före det spårar ur fullständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in