Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
nej jag svarade:
"Det finns inga jämförbara studier gjorda på "lycka" från 50 talet."
Och jag vet detta eftersom jag tröttnade på denna ständigt cirkulerande tramsåsikt om att kivnnor på 50 talet skulle varit "lyckligare" och jag letade då och fann en artikel som just berättade att nej, studier av denna typ gjordes inte 1950.
Och nej, eftersom jag nu inte är en 4- åring ( eller tramsig average misogyn fjant på detta forum) så vill jag alltså ha seriös forskning gjord INNAN jag tror mig veta något.
Så,,,sätt igång nu och leta upp den där studien som påvisar att 50 talets kvinnor i Sverige var lyckligare än vad 2000 talets kivnnor är. Eller sluta tjafsa.
Jag har faktiskt ingen aning om 50 talets kvinnor var lyckligare eller olyckligare i Sverige.
Jag är inte ens säker på att man brytt sig om att fråga.
Men jag förmodar att kvinnors mående har gjort samma resa som i andra västländer. men gissningsvis med en viss förskjutning , vi är ju både före och efter samtidigt på många sätt i sverige. Vi var ju synnerligen förskonade från andra världskriget och i en gyllene era som mer eller mindre den enda intakta industrinationen i europa. Jag tror bara baserat på det svenskar var exceptionellt lyckliga i efterkrigstiden.
Tror du att kvinnor i väst, exkluderat sverige för saks skull, va olyckligare på 50 talet, blev lyckligare till 70-talet och därefter stadigt blivit olyckligare (i förhållande till mäns lycka givetvis) pga av sociala medier , oroliga tider och vad var det, stress?
Eller så kanske det är så enkelt att du inte bryr dig?