2020-03-25, 19:29
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Om ett par veckor är våren här.
Influensan dör alltid ut i april.
Sluta hoppas på domedagen.

Tänk efter lite, tror du att svenskt vårväder i april kommer att "slå ut" viruset? Det är varmare och torrare väder just nu i Spanien, Kalifornien, Thailand, Vietnam osv där smittspridningen ökar!
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
SATS öppnar imorgon sina gym. Stängde för 2 veckor sen, men nu är det dags att öppna igen.
Varför skall de inte öppna? De hörde med FHM och fick klartecken att öppna. Dessutom har ju andra gym öppet.

FHM har mycket att svara för när containern börjar fyllas...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Sprids som ett förkylnings virus extremt svårt att skydda sig mot.

Sverige är mer glesbefolkat, det kan ge oss ett försprång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindanzaren
Om vi sätter det dödliga viruset i ett rimligare perspektiv.

Varje år dör 600k italienare, de allra flesta i en kombination av ålderdom och sjukdom.
Varje år dör 20k italienare i sviterna av den årliga influensan, i stort sett alla i en kombination av influensavirus och ålderdom/allvarlig sjukdom.

I år har knappt 10k italienare dött i sviterna av Corona, i stort sett alla i en kombination av Corona och ålderdom/allvarlig sjukdom.

Finska motsvarigheten till hälsomyndigheten uppskattar dödligheten hos hela befolkningen till mellan 0,1 - 0,05 %, ungefär som hos den årliga influensan.

Media kör krigsrubriker varje dag.
Länder får panik och stänger ner.
Friska vuxna människor vågar knappt gå ut på stan trots att de aldrig tidigare oroat sig för en årliga influensan.
Företag går i konkurs.

Samhällets kostnader för att bekämpa influensan : närmare 0 kr
Samhällets kostnader för att bekämpa Coronan: mot oändlighet
Du verkar inte förstå att samma eller värre inträffar ekonomiskt om inga karantäner sattes? En totalt söderslagen sjukvårdsapparat, miljoner sjuka hemma samtidigt, samhället i ruiner efter upplopp ... Troligen huvudorsaken och inte gamla och sjuka som gjorde att Kina tog till storsläggan mot viruset.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
Folkhälsomyndigheten och regeringen har offrat hela Svenska folket, det kommer eskalerar dramatiskt nu för att Löfven inte tagit kraftfulla beslut.

Jävla dåre. Hur ska en svetsare kunna förhindra något som inga andra har lyckats med trots kraftfulla åtgärder? Det är ju en explosiv smitta. Har inte så mycket med Löfven att göra. Räkna inte för mycket med honom... Dina sosseledare kan inte rädda dig, dumme lille svensk.

Det kommer bli jobbigt detta. Oavsett vilken partifärg det är på statsministern.
Citera
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Otroligt skrämmande siffror och absurt att inte myndigheterna gör något!!! Alla andra länder agerar ju kraftigt?! Varför inte vi? Jag har släktingar som jag älskar otroligt mycket och som betyder ALLT för mina barn! Men som har diabetes och hjärtproblem. Är så otroligt rädd för att förlora dem och att mina barn ska förlora dem.
Tyvärr kan jag med lätthet konstatera att det finns en överhängande risk att någon du likt jag känner bli infekterad av viruset, vilket som bekant kan vara livshotande, beroende på många faktorer.

Därför är det a och o med utegångsförbud som man låter militär/polis upprätthålla.

Denna lösning grundar i att det inte går att lita på lågbegovade människor som vistas i offentliga miljöer trots symtom, därför gäller det att ta krafttag redan nu, för att säkerställa att vården hinner med att rädda så många liv som möjligt.

Om vi inte gör något drastiskt nu kommer det här bli värre än spanska sjukan. Garanterat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Sverige !

Nej, det är förmodligen land i Afrika, kanske Indien också ?

Läste att de stängt ner landet och 1.2 miljarder människor ska hålla sig hemma. I Stockholm går folk ut och shoppar.
Citera
2020-03-25, 19:30
Medlem
tjallepetters avatar
Hatar folket på FHM. Hatar regeringen som lyssnar på dessa.

Jimmie Åkesson la en så fin mening igår på aktuellt:
"Vad är det våra myndigheter ser som alla motsvarande myndigheter i Europa inte ser?"

Tycker den frågan = schack matt.

Går inte att finta sig ur den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Hur skulle Sverige kunna hantera en större karantän? Vad händer med alla jobb? Ekonomin?

Ekonomin kraschar hur vi än gör varför fattar ni inte det? Då kan vi ju lika gärna åtminstone försöka få stopp på viruset också.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Kan du då tala om hur många fler IVA Platser vi har fått under denna tid , vi hade max 520 innan, och tala gärna om var man trollat fram personal till dessa platser. Var finns ventilatorerna till dessa platser? Och inte minst var finns skyddsutrustningen?

Du bara blajar ur dig plattityder, hur vore det om du presenterade konkreta fakta istället? Eller är det över din horisont?

Ja jag kan ge dig hur många som helst. Kolla tälten som satts upp, kolla t.ex i Piteå där ett helt sjukhus nu gjorts om för att endast ta emot covid19 patienter. Likande pågår över hela landet om du följer regionerna lite noggrannare.

Det är briljant. Varje dag i denna takt ökar våra chanser för att plana ut kurvan. Jag är positiv. Det verkar vara olagligt här inne.

Det kommer bli ett helvete så klart ändå. Men det är mycket möjligt det blir hanterbart med tanke på förberedelserna som nu är på plats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Tvivlar på att Sverige stängs ned, oavsett hur allvarligt läget blir. Vår ekonomi klarar inte det. Bara att stänga skolorna är ett stort problem för svenska politiker.

I Sverige tillåts fortfarande 499 personer befinna sig i samma lokal. Någon vill oss illa.
Nä, jag kan inte föreställa mig ett nedstängt Sverige. Kanske att man förlänger söndagsmornar.
Citera
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Jag har inte följt det här så noga.

Är det fortfarande bara 2 döda totalt?

66+ döda, bara 18 idag i sthlm!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera