2020-03-25, 19:26
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Hur många intensivvårdsplatser måste vi fylla upp om innan du förstår att det här inte är som en av influensorna som kommer varje år?

Hur många 20- till 50-åringar ska behöva intensivvårdas för att du ska förstå att det här inte är en vanlig influensa.

Hur många måste dö om dagen i Covid-19
i Sverige för att du ska förstå att detta inte är som en influensa? (18 om dagen i en region räcker tydligen inte.)

Hur många dog dagligen i influensa i sthlm för exakt ett år sedan?
Hur många IVA platser upptogs av influensa för exakt ett år sedan?
Undersök det och återkom.

Ja, årets coronavirus är smittsamma än vanligt vilket påfrestar vården, men det är inget extraordinärt och definitivt inget domedagsscenario.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Var sarkastisk, men borde ha gjort det ännu tydligare

Aha, det lurade mig :-)

Jag trodde du var en av regime-tokarna här !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Var det verkligen antalet döda/miljon invånare som var beslutsunderlag till Italiens karantän?
Det vet jag inte. Vet inte heller vad du ville säga med den kommentaren. Utveckla gärna, om du vill diskutera det.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Tror du verkligen det? Varför gör inte myndigheterna något för att stoppa det? Detta känns overkligt.

Det går inte att stoppa detta. Man kan försöka bromsa smittspridningen och stärka sjukvården, men Sverige har extremt dåliga förutsättningar och hittills kan man väl inte påstå att åtgärderna har imponerat.

Om Italien och Spanien drabbas hårt pga en gammal befolkning och pga att äldre bor med familjen, så kan Sverige komma att drabbas ovanligt hårt pga riktigt dåligt förberedd sjukvård och svagt politiskt ledarskap.

På pappret så har Sveriges sjukvård förmodligen sämst förutsättningar i hela Västeuropa att klara detta pga få vårdplatser och brist på personal.

Det är så fruktansvärt ironiskt att det första regeringen lät meddela när den första presskonferensen om epidemin hölls för nån månad sen var att Sverige skulle ge bort 40 miljoner till WHO och till de länder som har ett svagt sjukvårdssystem.. Kan ingen rädda oss från våra politiker?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Exakt, de säger inte hur länge, då de inte ens kan säga om man är immun i 1 minut.

"ger hopp om immunitet"
Detta är löjligt!
Du kommer inte tro att någon är immun om så vederbörande lever i 100 år utan att insjukna på nytt.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Idag kom ett helt flyg-lass med hostande 70+ Svenskar från Spanien och landade på Arlanda. Inget tänk på karantän för fem öre och heller ingen som mötte upp och informerade, så snart exploderar det säkert... gott nytt år!

Jag fattar inte det? dom jobbar med tunga beslut som att skaka fram intensivvårdsplatser, sprida miljarder till företagen, stänga ner samhället! och så tar dom sig inte tid att möta en last med troligtvis smittade människor med så lite som en broschyr med uppmaningar på att självisolera sig?
Citera
2020-03-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Verkligen, måste ju finnas risk att folk till slut skiter i att inte åka till vårdmottagning, är alternativet att ens nära dör i en telefonkö, så är det lätt att strunta i eventuell smittspridning.

Precis!
Om jag är sjuk, har hög feber och det är tungt att andas så har inte jag tålamod att sitta en evighet i telefonkö.
Då ser jag till att ta mig till akuten oavsett vad dom säger.

Dom borde ha ordnat en typ drive-through akut där alla som har svårare symptom men som inte direkt är livshotande kan bli kört för en snabb utvärdering och eventuellt antiviral medicin eller syrgas.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Japp!
Då har vi en likhög som är 10 gånger störres än Kinas nuvarande.

Och kommer vi lindrigt undan med bara 500 000 sjuka o en dödlighet på 1% så har vi fortfarande en större hög med lik.

Nu kan säkert Kina hålla folk isolerade i några år men om det sprids vidare där så har vi problem.
Citera
Medlem
Nån som har siffrorna för Spanien och Italien idag?

Min world barometer sida uppdateras inte🤷‍♂️
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Jag har räknat lite på det där, vänta du till mitten av april, jag uppskattar i Sverige att 100-200 kommer dö per dag då, lågt räknat. Det beror helt på när undantagstillståndet, med utegångsförbud är ett faktum.
Finns inget undantagstillstånd i Sverige. Går inte att utlysa här.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast viruset sprids lättare i medelhavsluften. Än i vår rena luft.

Sprids som ett förkylnings virus extremt svårt att skydda sig mot.
Citera
Medlem
Covids avatar
200 miljoner invånare, tättbefolkat, halvmodernt, gigastäder. Afrika drabbas oftast hårdast i slutändan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Varför Nigeria?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in