Men detta är egentligen en ganska meningslös uppgift eftersom de inte brukar rapporterar hur många (få!) de testar. Så det går inte att utröna om det är testningen som ökat eller smittan som ökat...
Uppenbart att smittan spritt sig vidare till andra delar av Italien nu rätt rejält. Lombardiet må vara på väg åt rätt håll men det motsvarande också en mindre total del av antalet dödsfall än tidigare nu.
Var ju över 500 i endast Lombardiet vid deras högsta siffra.
Antal som intensivvårdas som står på aftonbladet, den ökar rätt mycket från dag till dag, är den tillförlitlig att använda, om jag minns rätt så var det 103 igår och 168 hittills idag, om den är användbar, hur många platser har de fått ihop hittills, med den ökningstakt som sker så lär vi fylla sjukhusen rätt snabbt men hur snabbt ?
Samma i det lilla landet Indien. Snart så i hela världen.
I Sverige ska vi tvätta händerna och gå ut och promenera i solskenet. Gärna gå till en restaurang också så konsumtionen hålls igång.
Vi ska få folk smittade i den takt så att sjukvården kan ta hand om alla som kräver vård för att få ner dödstalen och minska trycket på sjukhusen. Utan att ha för hårda restriktioner. So far soo good gissar jag.
Men folk går ju redan i konkurs och om ett par månader på samma sätt kommer Sverige hamna i ett läge som vi inte varit i sedan medeltiden.
För att vår strategi ska funka med den berömda tillplattade kurvan måste ju smittspridningen ske under ett års tid gissar jag(?)ett år där vi måste fortsätta leva som nu.
Hur går det ihop??
I alla andra länder tar man en enorm smäll ekonomiskt men under en kortare tid. Med Sveriges strategi tar vi en nästintill lika hård smäll men under en mycket, mycket längre tid.
Vad har jag missat? Vad missförstår jag? Alla som står bakom Tegnell och co får mer än gärna förklara.