2020-03-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
200 är väl allvarligt? Vad ska Sverige göra om inte stänga ner? Inget?

Du måste förstå att stänga ned ett helt land kan ha långvariga effekter som i slutändan resulterar i mycket fler dödsfall. Rädsla och panik kan dessutom leda till mycket ont.

Tyvärr är vi människor ganska dåliga på att sätta saker i perspektiv. 200 kan låta mycket, men det är absolut inget som motiverar oproportionerliga åtgärder. Tänk på att förra året dog ca 1700 pers bara i Sverige av vanlig influensa. Detta är helt normalt. Tragiskt men tyvärr fungerar världen på det viset. Folk dör av olika anledningar, och det finns många faktorer som måste vägas in innan man stänger ett helt land.
Citera
2020-03-25, 16:44
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vilka 1000 är det som testas...jag hoppas att det är lite blandade åldrar och att även de utan tidigare sjukdomsbild testas!?
Det finns t o m fall på sjukhuset där personer har lunginflammation som inte testas..
Citera
2020-03-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Finns väl överallt om du orkar leta istället för att fråga någon annan som ska leta åt dig?
Ok kan du ge mig en länk för att jag finner ej denna information.
Citera
2020-03-25, 16:45
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men är du trög? Vi har haft samma testsystem i över en vecka nu. Så du kan sluta mynta "vi har slutat testa folk". Vi har utfört liknande tester lång tid nu och det visar tydligt att den enorma ökningen uteblivit.
Dom som testas idag är mest folk med grövre symtom som är ganska illa, precis som det var för en vecka sedan. Och det finns bara en marginell ökning av bekräfta fall per dygn.

Det är under denna vecka och den kommande som de allvarliga ska komma eftersom det tar 2-3 veckor innan symtom börjar synas.
Citera
Medlem
Citat:
200 är väl allvarligt? Vad ska Sverige göra om inte stänga ner? Inget?

Nej 200 är inte speciellt allvarligt. I Holland och Belgien har dom 30- 60 dödsfall per dag, vi har ungefär 3-8 per dygn.

Vi ska inte stänga ner landet för minsta lilla sak. 2018 dog det över 1200 människor i influensa, har du något minne av att vi stängde av landet då?

Dom åtgärderna vi har idag räcker gott och väl.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Men skyddsmaterialet är slut. Katastrof.

Jo håller med, men det är ju samma där, ju fler dagar med denna stillsamma takt desto mer material hinner man få in förhoppningsvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Ytterligare fyra italienska läkare har dött. Angelo Borrelli sjuk, kommer inte vara den som rapporterar antal döda och smittade idag kl 18:00

https://www.theguardian.com/australia-news/live/2020/mar/25/coronavirus-live-news-india-lockdown-italy-cases-restrictions-uk-us-outbreak-australia-china-hubei-l atest-updates?page=with:block-5e7b77ec8f081e5eda2368ef#block-5e7b77ec8f081e5eda2368ef
Och i Sverige ska man arbeta utan fullgott skydd 😅
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fattar inte riktigt det argumentet.
Är det alltså populism att sätta folk i karantän men det är motsatsen att låta folk bestämma själva...?!
För mig låter det tvärtom, dvs att det är populism att inte sätta in jobbiga åtgärder.

Tro det eller ej, men folk vill just nu att politikerna ska stänga landet. Precis som du själv vill att Sverige ska stänga ned. Det finns en stor allmän rädsla i befolkningen som gör att de sätter press på politikerna att agera irrationellt.
Citera
2020-03-25, 16:46
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ok kan du ge mig en länk för att jag finner ej denna information.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Scrolla ner på den sidan så har du det.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Väldigt stort tryck ute i Huddinge jusr nu. Massor med människor som gör exakt det dom inte ska göra. Nämligen knalla till testningen. Det står ju tydligt du som är kallad. Ändå står det folk där som tjafsar om att de måste få testa sig för att de är sjuka. Man blir så trött. På Närakuten är det kö och folk hostade både innanför och utanför. Väktare stod vid ambulansinfarten. Måste vara ett väldigt utsatt arbete. Achmed med familj kommer och bråkar om att få testa sig och måste få träffa en läkare för att frun håller på att svimma. Flera män med fruar med flera barn i barnvagn. Känns som en smitthärd bara man går förbi. Väktarna har inget munskydd. Sedan kommer 3 Adidaskillar som undrar om de kan få intyg. Vet inte vad väktaren ska ordna för intyg.

Fy fan, låter som en katastrof är under uppsegling.

Ändå är det nog lugnet före stormen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
I mitt land sköter inte media tankeverksamheten åt en. Kan du förklara för mig vad som är målet med lockdown, att bli av med viruset på nåt ännu okänt sätt eller att sakta ner dess spridning?

Målet är att vinna tid, rädda liv och sjukvård samt faktiskt spara ekonomin tills man har vaccin eller effektiva mediciner.

Här är en några enkla artiklar som förklarar det som övriga världen insett:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

https://kottke.org/20/03/coronavirus-the-hammer-and-the-dance

https://medium.com/@drfalk/coronavirus-stopthecurve-not-flattenthecurve-ba008aecf24e
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det finns t o m fall på sjukhuset där personer har lunginflammation som inte testas..
Oops, ja det låter ju inget vidare..om? det är så det går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in