2020-03-25, 16:30
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Lite jobbigt att alla "framgångssagor" har hanterat detta på motsatt sätt som Sverige... ;o

Om staden Vó i Italien som lyckades stoppa spridningen:

https://www.svd.se/stoppade-corona--pa-tva-veckor-framgangssaga

Samma sak som Sydkorea gjorde. Slå till hårt direkt och identifiera/isolera smittbärarna.

Enligt "Hammer and the dance"
https://kottke.org/20/03/coronavirus-the-hammer-and-the-dance

Vore märkligt om vi inte går mot katastrof i Sverige... men man hoppas ju fortfarande på att vår generella hälsa (mindre övervikt/rökning) och många ensamhushåll skall göra stor skillnad.
Snart vet vi...

Citat:
Nyckeln är att testa brett och sedan isolera eftersom runt 70 procent av alla smittade tycks vara symptomfria eller ha milda symptom – men sprider virus

Citat:
Det gäller att helt stoppa smittan eller få till en långsam spridning. Om viruset exploderar och smittar tiotusentals väntar katastrof.

I princip det jag diskuterade och förspråkade med användaren Larasoft som inte verkar förstå något.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Anders Tegnell säger att läget är under kontroll och att situationen är 💯 stabil.

Menas det att vi snart kan köra på som vanligt?

Absolut! De flesta kommer tolka rubriken som så iaf haha
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Det står ju klart och tydligt. +15 nya inskrivningar.

Sen vet jag inte hur ofta de uppdaterar. Men den är senast uppdaterad igårkväll. Så nästa kommer väl om några timmar?
+15 sen 20:24 igår kväll ja. Förstår inte varför man ska kolla på siffror där journalister uppdaterar lite då och då istället för att kolla direkt på källan:
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

+8 detta dygn. Kom alltså in 7 efter journalisterna på SVT gick och la sig igår kväll-
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Oddsen för att viruset skulle vara helt bort när sagda lock down är över är ju dock minimal, så då blir det samma visa igen. Jag tror inte heller att flock immunitet fungerar mot Corona, men jag vet inte om alternativen är bättre. Hålla hela världen från och till i lock down i typ 2 år?

Jag håller med, vi kan inte hålla världens ekonomier stängda på grund av detta vitus, det kommer att göra mycket större skada än viruset i sig.
Vi kommer att klara detta bra tror jag.
Citera
2020-03-25, 16:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Sluta dumma dig. Vi ligger fortfarande bara på 200 nya bekräftade fall/dygn. Att stänga ner gymmen har knappt någon effekt alls. Dom har haft gym stängt i Norge och Danmark under ganska lång tid nu, men deras statistik har gått precis samma väg som den svenska trots alla deras jävla regler.

Det har igen effekt att stänga ner gym eller restauranger, fatta någon gång för fan.

Kanske dags att förstå att det tar lite tid att se effekterna av nerstängning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Löfvén i intervju med TT:
EU-ländernas ledare måste så snart det är möjligt diskutera hur man kan lätta på alla restriktioner och hur och när man ska öppna upp länderna. Länderna behöver koordinera när och hur.
Han säger vidare:
EU-samarbetet har inte fungerat prickfritt. Länder har agerat på egen hand och hindrat export av tex skyddsmaterial.

Självklart. Varför ska andra länder täcka upp för Sveriges urusla beredskap. Sverige ska skämmas.
Citera
Medlem
Något ljud från Löfven, vår landsfader, sedan hans försinspelade tal i helgen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Du är efterbliven. Vänta 2 veckor så kommer du att få se.

Klart att antalet fall kommer öka, det säger ingen emot. Det som är intressant är om den kommer att överbelasta vården eller inte. Och ja, vi får vänta 2 veckor och se.

Fast om 2 veckor kommer du så klart säga att vi ska vänta 2 veckor till och se.
Citera
2020-03-25, 16:32
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Regeringen har inte ett skit att säga en legitimerad personal. Det är min chef och socialstyrelsen jag rättar mig efter. Det gäller för alla läkare och ssk.

Regeringen kan skrika sig hesa men jag gör som jag vill, inom verksamhetens och socialstyrelsens ramar.

Regeringens direktiv kan vare sig du eller dina kollegor bestämma över.
Skillnad på direktiv och rekommendationer.
Inom vård och omsorg samt särskilda omsorgen , LSS gäller rekommendationer.
inom SOL rekommendationer.
Inom HLS är det direktiv som gäller.
Ett åläggande. Kan ge vite om direktiven inte efterföljs.
Så sluta snacka skit om att du gör som du vill. Tar in Kalle 35 år för att han uppger symtomen på covid-19. I helvetet att du gör.
Citera
2020-03-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Något ljud från Löfven, vår landsfader, sedan hans försinspelade tal i helgen?
Nej men alla andra länders fäder ger presskonferens varje dag..
Citera
2020-03-25, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag håller med, vi kan inte hålla världens ekonomier stängda på grund av detta vitus, det kommer att göra mycket större skada än viruset i sig.
Vi kommer att klara detta bra tror jag.
Så du säger: offra tusentals människor.

Ekonomin kommer igång igen till hösten.
Citera
2020-03-25, 16:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det förstör deras bild pumpat ut att detta ska vara ett mördarvirus. Folk kommer då inte vara lika rädda och följa varje nyhet. De vill att du ska sotta skäckslagen och läsa varje nyhet.

Det dör 600-700 människor per dygn i Italien - brukar det göra det menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in