Citat:
Ursprungligen postat av
gakka
Jag är inte i riskgruppen och behöver inte isolera mig. Men självklart är jag noga med att inte bidra till smittspridning.
Väldigt, väldigt många i den gruppen som du beskriver är inte heller i riskgruppen. Och då inställer sig frågan om vad som är minst dåligt - att riskera att bli sjuk i 2-4 veckor (med viss risk för allvarliga komplikationer) och ta ett jobbigt inkomstbortfall som kan bli tufft att klara av ekonomiskt, eller att samhället stänger ner och samma person blir av med sitt jobb, vi går in i depression och massarbetslöshet - såväl individers, företags och staters ekonomi raseras och personen får stå i kö till soppköket med sin familj och gamla mormor i hasorna.
Ska Sverige gå sin egen väg och offra så många medborgare så måste de stå för det. För det är planen och inte alls vad man kommunicerar.
Sverige behöver en rejäl snyting. Mellanmjölken är slut, nu är det dags att kavla upp.
Sverige bygger just nu upp en en profil som ett osolidariskt land som man inte kan lita på. Resten av världen drar sitt strå till stacken och satsar ekonomiska medel men Sverige vill inte vara med. Man ser det som att Sverige riskerar världshälsan. Detta kommer att få rejäla konsekvenser både kortsiktigt och långsiktigt.
Man kommer inte att vilja turista i Sverige och man kommer inte att välkomna Svenskar som turister. Vad gäller transporter och handel så blir Sverige ett av de länderna man sist väljer att leverera till, dels för denna osolidariska hållning och dels för att vi kommer att vara sista utvecklade landet i världen att komma tillbaka till ett normalt samhälle. För att en mentalt skadad gubbe vill ta igen 55 års uppmärksamhet.
Över 1 800 forskare kräver att Sverige stärker kampen mot coronaviruset