2020-03-25, 14:26
Hej! Har senaste tiden noterat hur mina stortår har börjat vridas inåt, det så kallade hallux valgus. Inte mycket, men jag har märkt det ske successivt. En läkare hade säkerligen inte reagerat, framför allt inte här i Sverige där man inte gör något förrän skadan redan är skedd.

Jag har stundvis ont, det värker i stortån. Knakar mycket och därefter gör det ont att gå dagarna därefter. Inte jätteont, men är ändå lite försiktig när jag sätter ner foten. Har sedan tidigare stora hälsobesvär och nu läggs ännu en grej till, som jag verkligen inte vill ska förvärras. Jag har för hög halt av urinsyra, det som orsakar gikt, men jag har inte gikt. Är i 30-årsåldern. Tar medicin för urinsyran samt försöker ändra dieten. Men nu alltså orolig över begynnande hallux valgus och jag vet inte om det har något samband med antingen urinsyran som påverkar lederna, om det beror på felaktigt rörelsemönster pga långvarig smärta eller någon annan orsak.

Finns det någon här som har/haft hallux valgus och vad ni i så fall gjorde? Vill som sagt inte komma till stadiet där jag behöver operera tårna, utan istället få det att stagnera eller gå tillbaka om möjligt. Har sett att det finns skydd och band osv, men känns ingenting som åtgärdar problemet och verkligen inte i längden.
Senast redigerad av Sinlo89 2020-03-25 kl. 14:36.
Citera
2020-03-25, 14:41
Medlem
-Tala med din läkare och be om tid för operation.
Får du inget gensvar så byter du läkare.
Operationen är av det enklare slaget och ger bra resultat.
Citera
2020-03-25, 14:47
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Tala med din läkare och be om tid för operation.
Får du inget gensvar så byter du läkare.
Operationen är av det enklare slaget och ger bra resultat.

Opererar de även vid begynnande tillstånd? Min erfarenhet från vården i Sverige är minst sagt dålig och summa summarum vill de inte agera förrän det är riktigt illa och under tiden har de inga problem att skyffla undan nån form av ansvar, åtminstone i offentlig vård.
Citera
2020-03-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Opererar de även vid begynnande tillstånd? Min erfarenhet från vården i Sverige är minst sagt dålig och summa summarum vill de inte agera förrän det är riktigt illa och under tiden har de inga problem att skyffla undan nån form av ansvar, åtminstone i offentlig vård.

-Det är lååång väntetid i primärvården,glöm inte att det är Sverige vi talar om.
Du hinner t.om. få krokig rygg innan du fått din operation.

Lycka till
Citera
2020-03-25, 14:52
Citat:
-Det är lååång väntetid i primärvården,glöm inte att det är Sverige vi talar om.
Du hinner t.om. få krokig rygg innan du fått din operation.

Lycka till
¨
Jo, väntetiden är jag väl medveten om. Men är mer frågande till huruvida jag ens kommer till kön i nuläget...
Citera
2020-03-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
¨
Jo, väntetiden är jag väl medveten om. Men är mer frågande till huruvida jag ens kommer till kön i nuläget...

Ja inte genom att trolla runt här.
Citera
2020-03-25, 14:56
Citat:
Ja inte genom att trolla runt här.

?

Tack för seriöst svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto