2020-03-25, 12:21
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Gjorde en kurvanpassning på antalet döda:

shorturl.at/uvHMP

Ser man antalet döda som en indikator för hur många som är smittade så får man en fördubblingstakt på ungefär 3 dagar. Dock så får man komma ihåg att det är tidsfördröjning involverad. De som dör idag är de som blev sjuka för 2-3 veckor sen, så det vi får är en bild av hur läget såg ut just då. I regel så är nog människor mer försiktiga nu än de var för några veckor sen, å andra sidan så utför vi inte längre smittspårning, vilket gissningsvis trycker ner r0 signifikant.
Ja de stämmer när man kollar på antalet döda att det blir en förskjutning.
Men samtidigt ökar antalet smittade. Det har fördubblats på 5-6 dagar. Och då är det bara bland de officiella siffrorna så det finns ju ett enormt mörkertal.
Dom om är inom vård eller död är ju de enda vi kan räkna på.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skåne ska ha tre döda. Rapporten från Region Skåne tar med två döda.

Dom gick ju ut och sa att vi inte har Allmän spridning i Skåne vilket är skönt. Problemet är att jag har många polare som tar det som att hotet är över och planerar att ha fester hemma för att fira. Mitt kontor skickade ut mail och berättade att dom nu kommer sätta på värmen och att vi kan komma in 10 och 10 i varannan dag och börja jobba igen.

Personligen stannar jag hemma lite till och ser hur det ser ut på måndag, är det samma lilla ökning som vi har idag så kommer jag nog också återgå till normala livet
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Ja fast är det Tegnell och Tegnells åsikter alena som man lyssnar på? Eller har han med sig flera andra medarbetare som håller med honom? Det låter ju farligt att bara lyssna på en enda person.

Samtidigt ska ju inte en ensam person hållas ansvarig. Om det nu är så att man lyssnat på Tegnell bara, och det går åt pipan, så bör ju även de som valde att lyssna och därefter ta politiska beslut också få skit.

Bra fråga. Har han en bunt "ja-sägare" med sig, eller uppmuntras personal att ha "andra åsikter" ?
Citera
2020-03-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Så kan snälla någon förklara varför 96 nyinlagda på intensiven under de 3 senaste dagarna är okej.

Varav hälften som får intensivvård är under 64 år.

Det är inte okej.
Citera
Medlem
Vi måste alla hjälpas åt, håll avstånd, förklara för alla som inte förstår och håll hygienen.
Vi måste testa, spåra och isolera viruset och svälta ut det, inget annat kommer leda oss till ett samhälle någon normal tänkande empatisk människa vill vakna upp till.

Vi kan inte offra vår mänsklighet för något så abstrakt som ekonomin, vi måste agera för vår mänsklighet så får ekonomin anpassa sig efter oss alternativt så avfärdar vi ekonomin som onödig i dess nuvarande form.

Inse att vi äger ekonomin som folk sålänge vi står enade!

Kom ihåg

Håll avstånd
Informera
Håll hygienen
Var mänsklig

Vi måste pressa våra ledare till detta annars saknar våra ledare rätten att leda oss, de sitter där för oss och tack vare oss och är då skyldiga att följa vår gemensamma vilja, om de vägrar så får vi byta ledare.

Högt tryck underifrån visar om de är våra ledare eller våra tyranner, visa att vi inte ställer upp på att lägga oss framför det framrullande tåget utan strid!

Testa!
Spåra!
Isolera!
Svält ut!

Vad resultatet än blir av detta, samma eller bättre utfall är irrelevant, det är handlingen som är viktig, vi gemensamt står emot det som hotar vårt samhälle, det är handlingen man växer av.

Alternativet, ge upp och låta de svaga dö, det är handlingar som skapar ett kallt och omänskligt samhälle, ingen vill ha det, inte ens de som nu tror det, men när vi är där kommer det vara nära omöjligt att komma ur det.

Kom även ihåg att vara mänsklig med hög moral och agera etiskt, informera och led de okunniga och hjälp dina nära och de omkring dig som behäver hjälp, håll Er mänsklighet högt annars riskerar vi förlora vår mänsklighet.

Om det inte hjäper att pressa underifrån för att framtvinga förändring så har vi av staten blivit tilldelade det optimala vapnet och bör överväga att använda det.
Sjukskriv Er!
Ta barnen ur skolan och stanna hemma sjuka enligt instruktion för att inte riskera sprida smittan vidare, vi måste agera innan det är försent och tiden börjar bli knapp.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej han mår utmärkt. Inga kända personer som har fått viruset har blivit allvarligt sjuka vad jag vet.

Närmsta jag kan komma på är Lorenzo Sanz, tidigare president för forbollsklubben Real Madrid. Sen kan man ju argumentera om denne man bör ses som en kändis eller inte.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/b5297g/tidigare-real-madrid-presidenten-dod--hade-corona
Citera
2020-03-25, 12:23
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Flockimmunitet i april? 70-80% av den svenska befolkning smittade under bara april månad? 7 miljoner människor under en månad? Du tror det kommer bli bra?
Ja självklart.

Det är därför vi är en förebild i Tyskland.

Påsken och skidåkning kommer att skynda på flockimmuniteten. Inga kattuggande åldriga tbcsomalier som riskerar livet i Storlien dessutom. Bra prognos
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Från artikeln:

Men experter talar om att den svenska modellen skulle kunna vara den rätta, om samhället accepterar stigande dödstal.

Så vem i din närhet förtjänar att dö för att rädda ekonomin?

Känns som svenskar faktiskt accepterar att sina att nära och kära dör för att rädda ekonomin. Och jag tror inte ens att ekonomin kan räddas av att Sverige ensamt kör den här taktiken, däremot om resten av världen varit öppet definitivt.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Att det finns brist och kommer fortsätta vara brist har bekräftats sedan länge. Senast igår av socialstyrelsen.
Då har jag uppfattat dem fel. Jag förstod det som att det inte var sådan brist att det skulle ta slut inom en dag för vissa?
Citera
2020-03-25, 12:24
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Typ visa förändringen dag för dag istället för totalen.
Total smitt Nya smitt IVA Döda
21-Mar 1784 134 75 4
22-Mar 1929 145 14 3
23-Mar 2059 130 44 10
24-Mar 2233 240 42 6
Ja ok då förstår ja hur du menar.
Jag har bara skrivit av de grafer som finns men gör kanske om de framöver.
Är svårt att få de lättläst också när men inte kan få raka rader eller tabeller här, men de är kanske inte så viktigt.
Citera
2020-03-25, 12:24
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Siffrorna i texten stämmer inte, det är:

2310 smittade
196 får intensivvård
39 döda

Tilläggas bör att man slutade räkna smittade 13:e mars som då var 1095 personer, från och med då testar man bara insjuknade i Covid, personer med symptom från riskgrupperna och sjukvårdspersonal.
Insjuknade i Covid19 registreras sedan dess i kategorin över "smittade".
Från den 13e mars tills idag 25e mars är antalet sjuka i Covid19 1215 personer.
Citera
2020-03-25, 12:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej han mår utmärkt. Inga kända personer som har fått viruset har blivit allvarligt sjuka vad jag vet.
En känd musiker ( inte populärmusik ) avled härom dagen till följd av viruset. Han var dock äldre kanske t om över 80.

Detta rapporterades på kulturnyheterna på svt.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-03-25 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in