2020-03-25, 10:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja jag tror Trump har svårt att acceptera att Kina kanske kommer igång snart med deras export och import till det normala, då vill han kanske inte riskera tappa USA's ställning i den globala ekonomin.

Det kan straffa sig hårt.

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Oavsett, du kan lita på att Sverige inte kommer att ta emot hjälp från just Ryssland.
Det är inte ryska folket som ska undvikas, utan diktatorn och hans folk.

Att acceptera statlig hjälp från Ryssland i en kris är att legitimera diktaturen i Ryssland.

Ryssland är inte en diktatur.
Sverige kan snart inte ha något val öht.
Citera
2020-03-25, 10:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Detta med flockimmunitet, frågan är om de tänkt överhuvutaget. För att flockimmunitet skall fungera måste 60% vara immuna i coronafallet.

Grejen är att det avser slumpmässigt, att viruset får härja helt fritt. Det får det inte, de håller bla ålderdomshem undan smittan. Detta gör ju att vi har flockar av människor som kommer hålla nästan 100% icke immuna och kommer göra så att smittan tar fart i dessa "flockar".

Deras ansats fungerar alltså inte.

Bara några får procent av alla 70+ bor på ålderdomshem eller särskiltboende som det nu heter. Om man ska flockimmunisera alla under 65 år och ge dem som drabbas hårt IVA plats.

Vad gör man då med de 2,5 miljoner miljoner äldre om de blir sjuka? De läggs i en vanlig sjukhussäng och får klar sig bäst de vill annars får de sista smörjelsen men någon intensivvård blir det inte.

För övrigt gäller ju att man måste vara riktigt rejält sjuk för att få komma in till vården. Man får klar sig själv eller dö hemma.

Flockimmunisering är helt oigenomtänkt och åldersrasistiskt.

PS om jag blir sjuk ska jag instruera min fru att ta in på hotell i 3 veckor sedan får hon komma hem och kolla om jag lever eller är stiff!
Citera
2020-03-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du kan inte utrota en sådan här kraftigt spridd smitta om inte minst 60 procent av jordens befolkning fått flockimmunitet eller blivit vaccinerade.
Kan vi suta upprepa ordet "flockimmuitet" nån gång? Det fungerar inte på den här typen av snabbt muterande virus. Det fungerar inte mot influensa, trots att vi har vacciner. Glöm det.

Citat:
Tilläggas skall att Ryssland, utan bevisad grund, beskylls på nyheterna i går kväll, att siffrorna över antalet smittade friserats. Ryssland var tidigt ute med stängda gränser och karantäner, med det vann man värdefulla veckor vad gäller smittspridningen. Vi borde ha gjort samma sak vad gäller Italien oxh alpområdet.
Alldeles riktigt. Det händer ju inte ofta att vi kan vara överens, du och jag, men tydligen här är vi tydligen det.

Citat:
I övrigt så tycker jag att Sverige, i stort, agerat rationellt Men ett slutgiltigt facit får vi först när pandemin blåst över, dvs när flockimmunitet och vaccin skyddar en tillräckligt stor andel av den globala befolkningen.
Fast nu har du fel igen. Kina misskötte sig i början, men sedan gjorde de en enorm ansträngning för att få stopp på epidemin inom landet. Ett antal närliggande länder (Taiwan, Sydkorea, Mongoliet, Kazakstan, Ryssland, och några till) gjorde allt för att hålla viruset utanför sina gränser. Hade resten av världen, främst Europa, gjort likadant i det läget, så hade det funnits en chans att utrota det här viruset. Tyvärr är det ju kört nu, eftersom i princip alla länder i världen har smittspridning. Vi kommer aldrig tillbaka till tiden innan corona. "Flockimmunitet" kommer sannolikt att fungera lika dåligt på detta virus som på influens. Man kommer att utveckla vacciner, men de kommer inte att ge alla immunitet och alla kommer inte att vaccinera sig, och viruset kommer att mutera och uppträda i nya former. Precis som vi "alltid" har haft säsongsinfluensa, kommer vi i från och med nu att ha säsongsinfluensa + säsongscorona. Du får vara beredd på enormt mycket högre kostnader för vårdsystemet för resten av din och min livstid. (Och att mycket värre saker kan hända ifall ett antal länders ekonomier klappar ihop, med allt vad det kan medföra).
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-03-25 kl. 10:16.
Citera
2020-03-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Oavsett, du kan lita på att Sverige inte kommer att ta emot hjälp från just Ryssland.
Det är inte ryska folket som ska undvikas, utan diktatorn och hans folk.

Att acceptera statlig hjälp från Ryssland i en kris är att legitimera diktaturen i Ryssland.

Det har aldrig hindrat handel med varken Kina eller Saudi Arabien. Jävla hyckleri.

Sverige kan inte ha något samröre med Ryssland för då blir husse i väst arg och bestraffar oss.
Citera
2020-03-25, 10:07
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om det kommer ett vaccin, kan man då tvinga alla medborgare att vaccinera sig? Finns det något lagutrymme för det?

(jag skulle frivilligt låta vaccinera mig)

Finns ingen tvång av vaccinationer i Sverige vad jag vet, vaccination är endast en rekommendation i Sverige. I andra länder finns det dock lag på vaccination av olika sjukdomar.
Citera
2020-03-25, 10:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hårfin skillnad... Här bagatelliseras sjukdomen istället så att folk inte har något emot att åka buss, skidor, trängas på migrationsverket mm. Tycker den Svenska versionen är mer utstuderat inhuman

Exakt. Dessutom blir det allt svårare för regimmedia och alla betalda regimtroll i tråden att ifrågasätta Kinas framgångar. Av varandra oberoende medier, CNN, AP, RT; Bloomberg, you name it, rapporterar samstämmigt att Wuhan har lyckats får ner smittan till ett minimum. Därför finns det all anledning att titta på vad Kina har gjort för rätt som lyckats med sin strategi, oavsett vad man tycker om Kina i övrigt.

Så det är bara att lägga ner, regimtroll! Den kinesiska strategin fungerar bevisligen. Det finns inget som tyder på att den svenska strategin - med galopperande smittspridning och bagatelliserande från myndigheternas sida - kommer att fungera.
Citera
2020-03-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Om det fungerar, varför har vi då influensaepidemi varje vinter?

Det är inte så att ett koncept fungerar bara för att Dr Tengil kläckt ur sig ordet i TV ett par gånger.

Det är olika varianter varje år
Citera
2020-03-25, 10:08
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det har aldrig hindrat handel med varken Kina eller Saudi Arabien. Jävla hyckleri.

Sverige kan inte ha något samröre med Ryssland för då blir husse i väst arg och bestraffar oss.

Det är just det som är anledningen. Detta ständiga fjäskande för Washington.
Citera
2020-03-25, 10:09
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Finns ingen tvång av vaccinationer i Sverige vad jag vet, vaccination är endast en rekommendation i Sverige. I andra länder finns det dock lag på vaccination av olika sjukdomar.

Nej, jag vet att det inte är lag på det idag. Min fråga är om det finns möjlighet för att kunna tvinga befolkningen att vaccinera sig i en nödsituation?
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Det är olika varianter varje år

Virus muterar.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu dör väl inte sånt här ut men det blir liksom inkapslat så chansen att få det är väldigt liten. Men som jag förstått det så vet man inte hur länge man blir immun så vaccin är bäst.
Vaccin är självklart bäst. Det är vårt bästa hopp. Frågan är hur vi klarar oss och vad som är bästa strategin fram till det kommer? (om det nu någonsin kommer något vaccin...)
Citera
2020-03-25, 10:10
Medlem
DrunkenZealots avatar
[quote=VarmaDrycker|70882443][quote=Ola Schubert|70881320]Du kan inte utrota en sådan här kraftigt spridd smitta om inte minst 60 procent av jordens befolkning fått flockimmunitet eller blivit vaccinerade.[quote]Kan vi suta upprepa ordet "flockimmuitet" nån gång? Det fungerar inte på den här typen av snabbt muterande virus. Det fungerar inte mot influensa, trots att vi har vacciner. Glöm det.

[quote=Ola Schubert|70881320]Tilläggas skall att Ryssland, utan bevisad grund, beskylls på nyheterna i går kväll, att siffrorna över antalet smittade friserats. Ryssland var tidigt ute med stängda gränser och karantäner, med det vann man värdefulla veckor vad gäller smittspridningen. Vi borde ha gjort samma sak vad gäller Italien oxh alpområdet.
Citat:
Alldeles riktigt. Det händer ju inte ofta att vi kan vara överens, du och jag, men tydligen här är vi tydligen det.

Fast nu har du fel igen. Kina misskötte sig i början, men sedan gjorde de en enorm ansträngning för att få stopp på epidemin inom landet. Ett antal närliggande länder (Taiwan, Sydkorea, Mongoliet, Kazakstan, Ryssland, och några till) gjorde allt för att hålla viruset utanför sina gränser. Hade resten av världen, främst Europa, gjort likadant i det läget, så hade det funnits en chans att utrota det här viruset. Tyvärr är det ju kört nu, eftersom i princip alla länder i världen har smittspridning. Vi kommer aldrig tillbaka till tiden innan corona. "Flockimmunitet" kommer sannolikt att fungera lika dåligt på detta virus som på influens. Man kommer att utveckla vacciner, men de kommer inte att ge alla immunitet och alla kommer inte att vaccinera sig, och viruset kommer att mutera och uppträda i nya former. Precis som vi "alltid" har haft säsongsinfluensa, kommer vi i från och med nu att ha säsongsinfluensa + säsongscorona. Du får vara beredd på enormt mycket högre kostnader för vårdsystemet för resten av din och min livstid. (Och att mycket värre saker kan hända ifall ett antal länders ekonomier klappar ihop, med allt vad det kan medföra).

Detta är inte över förrän vi endera får vaccin eller kör kinastyle. Människor som Ola, med sin värdegrund, kommer få problem med sin gränslösa livsstil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in