2020-03-25, 08:59
Medlem
Precis det här jag skrev om i en annan tråd.
Livsfarligt att ge sig in på börsen utan tid, kunskap och engagemang.
Många sålde hela sitt innehav redan för över en månad sedan när alla dessa rödflagg dök upp. Försöker inte på något sätt strö salt i såren förstår att det suger.
Du behöver göra om och göra rätt.. Fått många bra råd redan här i tråden.
Kämpa.
2020-03-25, 09:06
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Lyssna om och läs på rika tillsammans så inser du kanske att du inte har följt vad de förespråkar utan du har valt ut enskilda delar bara.

Håller med om detta. Verkar som alla de "säkra korten" de förespråkar ignorerades.
Tycker ändå inte man skall gråta över nedgången, och känns dumt att lämna nu om inte för eventuellt lägenhetsköp.

Mitt intryck av fastighetsmarknaden är att den frusit till is i och med senaste tidens händelser.
Få objekt kommer ut till försäljning och få affärer går igenom.
Blir nedgången i aktiemarknaden bestående så kommer fastighetsmarknaden följa efter, behöver inte vara en dum idé att lägga ett skambud 30% under riktpriset då.
2020-03-25, 09:11
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Man applicerar inte min metod om man är osäker på nedgång. Annars är det förmodligen bättre med indexfonder.

Hela budskapet jag försöker framföra är att man ska inte ha exakt samma strategi oavsett hur säker / osäker man är på börsen. Om man, säg, 99% av alla dagar om året är osäker och därför inte kan sia så håller man sig till index. Men de 3-4 dagarna man genom analys konstaterat att man med säkerhet kommer få uppgång eller nedgång på en aktie eller fond så är det bättre att göra ett aktivt val.

Jag har lärt mig att man inte kan klå index. Men om man nästan alltid rider på index förutom vid extraordinära tillfällen (typ Corona) så tror jag att man kan klå index.

Coronan var ju extremt nedtonad och förminskad under hela första hälften av Februari. Har man ett hum om hur smittspridning går till så är det uppenbart att vi skulle få stor spridning i Europa och USA. Detta var uppenbart redan i början av februari. Sen kraschade det i slutet av februari.
Själv brukar jag aldrig sälja men däremot när priset är nere som nu brukar jag köpa lite extra utöver månadsparandet. Vad tycker du om den metoden?
2020-03-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Man applicerar inte min metod om man är osäker på nedgång. Annars är det förmodligen bättre med indexfonder.

Hela budskapet jag försöker framföra är att man ska inte ha exakt samma strategi oavsett hur säker / osäker man är på börsen. Om man, säg, 99% av alla dagar om året är osäker och därför inte kan sia så håller man sig till index. Men de 3-4 dagarna man genom analys konstaterat att man med säkerhet kommer få uppgång eller nedgång på en aktie eller fond så är det bättre att göra ett aktivt val.

Jag har lärt mig att man inte kan klå index. Men om man nästan alltid rider på index förutom vid extraordinära tillfällen (typ Corona) så tror jag att man kan klå index.

Coronan var ju extremt nedtonad och förminskad under hela första hälften av Februari. Har man ett hum om hur smittspridning går till så är det uppenbart att vi skulle få stor spridning i Europa och USA. Detta var uppenbart redan i början av februari. Sen kraschade det i slutet av februari.

jag minns att flera ’börsexperter’ med fler sa att följderna av corona bara kommer vara måttliga och kortsiktiga.
2020-03-25, 09:31
Medlem
Docklands avatar
Det är nu du skall köpa
2020-03-25, 09:34
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag har planerat att köpa lägenhet nu. Så jag har sedan nyligen mina pengar investerade på börsen under tiden. Det kändes vettigt att få avkastning på pengarna under tiden, istället för att ha 0% ränta på Swedbank. Så jag flyttade allt till en ISK på Avanza istället.

När alla andra har tjänat så mycket pengar på att bara köpa olika indexfonder så lät det som ett säkert kort, och dumt att fortsätta stå utanför börsen. Jag har lyssnat på olika poddar. Bl.a. Rika Tillsammans har pratat sig varma om indexfonder och sagt att de är bättre än aktivt förvaltade fonder. Så det var det jag köpte. Köpte bland annat fonder med svenska småbolag, Emerging markets och Asien för att sprida mina risker och få avkastning, och de hade avkastat bra historiskt.

Men nu har jag förlorat ungefär 30% av mina pengar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till och hur jag ska få tillbaka dem på något sätt! Jag har läst att man ska sitta stilla i båten, men när vänder det?? Mina pengar räcker inte längre till att köpa en lägenhet som jag hade tänkt mig. Just nu är min strategi att hoppas att det snart blir en rekyl upp så jag får tillbaka mina pengar. Men nästan varje gång jag loggar in på Avanza så får jag ont i magen och panik av att se att jag har förlorat ännu mer pengar. Snart måste väl botten vara nådd och priset studsa tillbaka upp igen?

Vad ska jag göra? Hur ska jag få tillbaka mina pengar? Ska jag sälja det jag har och köpa något annat istället? Vad tror ni om att istället köpa och fördela pengarna mellan Biotech, ny energi, teknik och fastigheter?

Det är ju därför man ALDRIG ska placera pengar man ska använda inom 3 år på börsen. Precis varenda rådgivare avråder STARKT från det. Pengar som placeras på börsen ska vara pengar man inte kommer behöva använda på helst 10 år. Tycker inte synd om dig om du gått emot väl beprövad metod och råd. Du får skylla dig själv för att du vill göra "snabba klipp", tvärtemot allt börsvett.

Du får snällt sitta lugnt i båten och vänta på tillbakaväxten. Den som gapar efter mkt.....
2020-03-25, 09:39
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
De har ju visst förespråkat indexfonder!

INTE OM MAN SPARAR TILL EN BOSTAD/BIL ELLER NÅGOT ANNAT MYCKET DYRT!
2020-03-25, 09:43
Medlem
r4ll3s avatar
Jag får känslan av att TS trollar.

Vilket fall som går börser ned och upp, men på lång sikt är det i princip alltid lukrativt (jag pratar om ett tidspann på 10 år). Det är bäst att lyssna på någon som varit både framgångsrik och varit med i gemet länge, som Aktiestinsen:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=4638338&fbclid=I wAR3PmOBF5J0RCriJTcyHfH42c5i-mG0BUhAMdi2ShExQYDPEsg2WFSaG6io
2020-03-25, 10:18
Medlem
Jag tror du kan behöva ge det ett halvår till ett år eller kanske lite mer, men du kommer få tillbaka dina pengar så småningom. Bostadspriserna kommer sannolikt sjunka, dessutom. Varför inte hyra något under tiden?
2020-03-25, 10:51
Medlem
Citat:
Jag har planerat att köpa lägenhet nu. Så jag har sedan nyligen mina pengar investerade på börsen under tiden. Det kändes vettigt att få avkastning på pengarna under tiden, istället för att ha 0% ränta på Swedbank. Så jag flyttade allt till en ISK på Avanza istället.

När alla andra har tjänat så mycket pengar på att bara köpa olika indexfonder så lät det som ett säkert kort, och dumt att fortsätta stå utanför börsen. Jag har lyssnat på olika poddar. Bl.a. Rika Tillsammans har pratat sig varma om indexfonder och sagt att de är bättre än aktivt förvaltade fonder. Så det var det jag köpte. Köpte bland annat fonder med svenska småbolag, Emerging markets och Asien för att sprida mina risker och få avkastning, och de hade avkastat bra historiskt.

Men nu har jag förlorat ungefär 30% av mina pengar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till och hur jag ska få tillbaka dem på något sätt! Jag har läst att man ska sitta stilla i båten, men när vänder det?? Mina pengar räcker inte längre till att köpa en lägenhet som jag hade tänkt mig. Just nu är min strategi att hoppas att det snart blir en rekyl upp så jag får tillbaka mina pengar. Men nästan varje gång jag loggar in på Avanza så får jag ont i magen och panik av att se att jag har förlorat ännu mer pengar. Snart måste väl botten vara nådd och priset studsa tillbaka upp igen?

Vad ska jag göra? Hur ska jag få tillbaka mina pengar? Ska jag sälja det jag har och köpa något annat istället? Vad tror ni om att istället köpa och fördela pengarna mellan Biotech, ny energi, teknik och fastigheter?

Du kan vara lugn över att bostadspriserna kommer ta en rejäl smäll och lägger du skambud kan du nog få lägenheten för -30 till -40% från dagens pris så ingen fara.

Sparpengarna, jag hade samma problem 1999 under IT bubblan och försökte köpa och sälja aktier och förlorade allt.
- baserat på det, försök inte få tillbaka pengarna på aktier just nu.

Sälj fond eller vänta?
Inte ett råd men att vänta tills en uppgång och sälja av är väl vettigt, då kanske du kan minimera förlusten lite?

Mina två cent.
2020-03-25, 11:45
Medlem
Det är hög chans att den lägenhet du tänkt köpa också kommer falla med 30 % så då är det ju lugnt!

Själv låg jag minus ca. 15 % igår, dock ca. 10 % idag...
Sådant som händer, men släng aldrig in pengar på börsen som du planerat använda.
Det är alltid korkat.

Sluta gambla, plocka ut pengarna du behöver, sätt det på ett sparkonto med insättningsgaranti.
Sedan får du hoppas att lägenhetspriserna också sjunker eller jobba ikapp det du förlorat!
2020-03-25, 12:43
Medlem
ZigiWigis avatar
Börja handla med optioner så har du tillbaka pengarna på nolltid

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in