2020-03-24, 15:40
Medlem
Run3s avatar
Jag har planerat att köpa lägenhet nu. Så jag har sedan nyligen mina pengar investerade på börsen under tiden. Det kändes vettigt att få avkastning på pengarna under tiden, istället för att ha 0% ränta på Swedbank. Så jag flyttade allt till en ISK på Avanza istället.

När alla andra har tjänat så mycket pengar på att bara köpa olika indexfonder så lät det som ett säkert kort, och dumt att fortsätta stå utanför börsen. Jag har lyssnat på olika poddar. Bl.a. Rika Tillsammans har pratat sig varma om indexfonder och sagt att de är bättre än aktivt förvaltade fonder. Så det var det jag köpte. Köpte bland annat fonder med svenska småbolag, Emerging markets och Asien för att sprida mina risker och få avkastning, och de hade avkastat bra historiskt.

Men nu har jag förlorat ungefär 30% av mina pengar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till och hur jag ska få tillbaka dem på något sätt! Jag har läst att man ska sitta stilla i båten, men när vänder det?? Mina pengar räcker inte längre till att köpa en lägenhet som jag hade tänkt mig. Just nu är min strategi att hoppas att det snart blir en rekyl upp så jag får tillbaka mina pengar. Men nästan varje gång jag loggar in på Avanza så får jag ont i magen och panik av att se att jag har förlorat ännu mer pengar. Snart måste väl botten vara nådd och priset studsa tillbaka upp igen?

Vad ska jag göra? Hur ska jag få tillbaka mina pengar? Ska jag sälja det jag har och köpa något annat istället? Vad tror ni om att istället köpa och fördela pengarna mellan Biotech, ny energi, teknik och fastigheter?
2020-03-24, 15:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag har planerat att köpa lägenhet nu. Så jag har sedan nyligen mina pengar investerade på börsen under tiden. Det kändes vettigt att få avkastning på pengarna under tiden, istället för att ha 0% ränta på Swedbank. Så jag flyttade allt till en ISK på Avanza istället.

När alla andra har tjänat så mycket pengar på att bara köpa olika indexfonder så lät det som ett säkert kort, och dumt att fortsätta stå utanför börsen. Jag har lyssnat på olika poddar. Bl.a. Rika Tillsammans har pratat sig varma om indexfonder och sagt att de är bättre än aktivt förvaltade fonder. Så det var det jag köpte. Köpte bland annat fonder med svenska småbolag, Emerging markets och Asien för att sprida mina risker och få avkastning, och de hade avkastat bra historiskt.

Men nu har jag förlorat ungefär 30% av mina pengar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till och hur jag ska få tillbaka dem på något sätt! Jag har läst att man ska sitta stilla i båten, men när vänder det?? Mina pengar räcker inte längre till att köpa en lägenhet som jag hade tänkt mig. Just nu är min strategi att hoppas att det snart blir en rekyl upp så jag får tillbaka mina pengar. Men nästan varje gång jag loggar in på Avanza så får jag ont i magen och panik av att se att jag har förlorat ännu mer pengar. Snart måste väl botten vara nådd och priset studsa tillbaka upp igen?

Vad ska jag göra? Hur ska jag få tillbaka mina pengar? Ska jag sälja det jag har och köpa något annat istället? Vad tror ni om att istället köpa och fördela pengarna mellan Biotech, ny energi, teknik och fastigheter?

Man brukar aldrig rekommendera att lägga alla pengarna på börsen, om man behöver pengarna inom ~5 år. Men, men, gjort är gjort. Om jag var i din sits skulle jag låta pengarna vara kvar i indexfonderna och vänta ut vändningen. Jag skulle absolut inte slänga in pengarna i aktier med betydligt högre risk, som du är inne på..
2020-03-24, 15:45
Medlem
när du redan har tappat så mycket pengar tror jag att det smartaste är att lämna dem i fred, för vid en tidpunkt kommer det att vända och gå upp igen. Om du börjar ta ut nu och distribuera andra platser riskerar du att förlora ännu mer / inte återfå förlusten.
2020-03-24, 15:49
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaflor
när du redan har tappat så mycket pengar tror jag att det smartaste är att lämna dem i fred, för vid en tidpunkt kommer det att vända och gå upp igen. Om du börjar ta ut nu och distribuera andra platser riskerar du att förlora ännu mer / inte återfå förlusten.

hur vet du det?

ts: personligen är jag skeptisk till börser
2020-03-24, 15:50
Medlem
tnems avatar
Citat:

Lyssna om och läs på rika tillsammans så inser du kanske att du inte har följt vad de förespråkar utan du har valt ut enskilda delar bara.
2020-03-24, 15:58
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:

Ifall önskan är att skörda frukten av avkastningen ingår även risken att hela eller delar av investeringen går förlorad. Det är en del av spelet.
Skulle definitivt råda dig att skjuta upp lägenhetsköpet tills marknaden har återhämtat sig. Hur lång tid det visar sig ta går inte att svara på.
2020-03-24, 15:58
Medlem
Fast om du lägger bud på 30% under vad du tänkte dej på bostaden, då är ju allt status quo.

Jag kan tänka mej att en del säljare sitter i en sitts där den också vill sälja även om det är med förlust.
2020-03-24, 16:13
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Lyssna om och läs på rika tillsammans så inser du kanske att du inte har följt vad de förespråkar utan du har valt ut enskilda delar bara.
De har ju visst förespråkat indexfonder!
2020-03-24, 16:14
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Man brukar aldrig rekommendera att lägga alla pengarna på börsen, om man behöver pengarna inom ~5 år. Men, men, gjort är gjort. Om jag var i din sits skulle jag låta pengarna vara kvar i indexfonderna och vänta ut vändningen. Jag skulle absolut inte slänga in pengarna i aktier med betydligt högre risk, som du är inne på..
När kommer vändningen då? Jag måste flytta snart ju! Jag vill inte flytta in hos mina föräldrar igen!
2020-03-24, 16:16
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaflor
Men jag förlorar ju bara mer och mer! Man läser att man ska sitta still i båten och ha is i magen. Men det vänder ju inte! Jag vill inte behöva jobba tillbaka alla pengar, det kommer ju ta en evighet!
2020-03-24, 16:21
Medlem
Duerfs avatar
Börser går upp och ned. Du hade otur med corona.

Det finns inget sätt för dig att på ett snabbt och smärtfritt sätt ta igen det du förlorat. Om det funnits skulle alla använda det.

Nu har du lärt dig på den hårda sättet att pengar som man behöver i en nära framtid skall man inte ha på börsen, just eftersom den kan både gå upp och ned.
2020-03-24, 16:24
Medlem
Det är nog bara en tidsfråga tills bostäderna börjar rasa. Det finns ingen riktig substans i de priser som betalas idag; av nyproduktion är mindre än hälften produktionskostnader, resten är arvoden, avanser, kommision, avgifter etc.

Och ganska många kommer att upptäcka det som TS märkt: Fonderna är inte längre lika mycket värda. Ett köpbeslut störs också av risken för hög arbetslöshet (egens eller annans) och därmed mindre efterfrågan. Alltså är det lika bra att sitta hemma hellre än springa på visningar.

Tids nog kommer skilsmässoparen, dödsboen, de överbelånade och de äldre tvingas ut på marknaden med sina objekt, till det pris som marknaden är villig att betala.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in