2020-03-25, 09:07
Medlem
Andelen av dödfallen i resp. land som inträffat de sista tre dagarna. Man måste fråga sig vad ett extremt tättbefolkat land som Japan gör så rätt och vi västerlänningar (med undantag för Finland) gör galet.

Har de bättre immunitet än vi och i så fall: varför? Käket? Zenbuddhismen?? De ouppvärmda lägenheterna??

100% Rumänien
66,7% Österrike
63,6% Portugal
61,5% USA
60,9% Brasilien
57,1% Irland
53,8% Spanien
52,3% Turkiet
50,7% Holland
50,0% Sverige
48,9% Frankrike
47,2% Tyskland
45,1% Belgien
44,8% UK
40,0% Polen, Ungern
38,5% Norge
35,0% Grekland
31,8% Schweiz
29,3% Italien
19,5% Iran
19,2% Kanada
14,0% Japan
12,5% Australien
0,7% Kina
0,0% Finland
Citera
2020-03-25, 09:08
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vilka länders kompetenta regeringar och myndigheter har satt in sina kraftfulla åtgärder alldeles för sent?

Eftersom alla andra är kompetenta utom Sverige?

Hur menar du nu? Har jag sagt att andra länder är särskilt kompetenta? Om man satt in sina åtgärder alldeles för sent är väl det inte särskilt kompetent.
Citera
2020-03-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilka absurda regler?

Att man ska stanna hemma så länge som möjligt, trots att man är coronasmittad och allvarligt sjuk?

Inte nog med att smittspridningen ör helt okontrollerad så kommer de flesta som blir sjuka inte få vård i tid, eller få någon vård alls.
Citera
2020-03-25, 09:09
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Svenska skattepengar slösas bort på bidrag till nyanlända. Här i Ryssland har man samlat i kassakistorna och har råd att bygga ett antal nya sjukhus på bara några veckor:

https://www.youtube.com/watch?v=gazlq5v2agU
Hahaha!
Ryska skattepengar slösas bort på Putin och hans oligarker.
Ryssland går på knäna, vi får se om vi kanske måste skicka nödpaket till den stackars ryska befolkningen.

Det är ju i såna här kriser man ändå kan vara glad att vi bor i ett modernt land.
Trots att jag tycker mycket kan göras bättre i goda Svea så är det ju inte ett halvt u-land.

Hoppas italien (och Spanien och alla andra såklart) kan få lite bättre siffror idag.
Citera
2020-03-25, 09:09
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Andelen av dödfallen i resp. land som inträffat de sista tre dagarna. Man måste fråga sig vad ett extremt tättbefolkat land som Japan gör så rätt och vi västerlänningar (med undantag för Finland) gör galet.

Har de bättre immunitet än vi och i så fall: varför? Käket? Zenbuddhismen?? De ouppvärmda lägenheterna??

100% Rumänien
66,7% Österrike
63,6% Portugal
61,5% USA
60,9% Brasilien
57,1% Irland
53,8% Spanien
52,3% Turkiet
50,7% Holland
50,0% Sverige
48,9% Frankrike
47,2% Tyskland
45,1% Belgien
44,8% UK
40,0% Polen, Ungern
38,5% Norge
35,0% Grekland
31,8% Schweiz
29,3% Italien
19,5% Iran
19,2% Kanada
14,0% Japan
12,5% Australien
0,7% Kina
0,0% Finland

vad jag sett så har Sverige haft 100% dödlighet senaste dygnet. Ingen tillfrisknad alls.
Citera
2020-03-25, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Det finns en hel som tyder på att de senaste siffrorna från Kina är friserade. Det verkar som att det låga antalet nya fall kan förklaras med att de helt enkelt sluta testa.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/25/chinas-premier-warns-local-officials-not-to-cover-up-new-covid-19-cases-as-hubei-reopens

Nja om jag gissar och tror. Så har de lyckats dämpa spridningen av viruset. Det svåra är att veta vart man ska leta efrer nästa spridning inom landet. Är det som gör det så svårt. De gjorde stora tester utanför området. Men de hitta bara 0,02 eller om det var 0.2 % smittade utanför området med spridning. Så om de släpper på karantänen så kommer det blossa upp igen. Det är en ohållbar situation för landet.
Citera
2020-03-25, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
vad jag sett så har Sverige haft 100% dödlighet senaste dygnet. Ingen tillfrisknad alls.
Läs igen.
Citera
2020-03-25, 09:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Nej sluta sprid osanningar, då måste 95% av alla bli immuna innan flockimmunitet uppstår och då har ju redan alla smittats och de som dött dött..Sen blir man inte livslångt immun mot detta, om man ens blir immun alls vilket ingenting tyder på då flera blivit sjuka återigen.

Jag sprider inte osanningar och jag har inte sagt att man blir livslångt immun.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Nej det är inte slapphänt i Sverige så sluta med fånerier. Och det dör ett gäng. Men kalla det inte för många. Det är inte sant.
Kvinnan som dog blev inte nekad vård. Fanns väl liksom en längre historia bakom det som hände va?

Vore lajbans om Sverige kallade hem all svensk vårdpersonal i Norge. Då lär de inte ha så roligt längre med sin sjukvård på ett tag.
Förresten - är det möjligt i ett krisläge att tvinga hem alla svenska medborgare?
Allt är i förhållande till något annat. Sverige har mest rapporterade dödsfall i Skandinavien och gör minst. Jag hade önskat att det såg annorlunda ut men att blunda för sanningen hjälper föga.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Framför allt säger det mycket om var det är på väg att accelerera. USA:s siffror från igår är förfärande.

Man önskar att någon kunde visa varför utvecklingen i Sverige inte kommer att bli som i Italien.

Att döma av dina siffror skulle vi lätt kunna ha 150 dödsfall om dagen om 14 dagar, och varför inte, med tanke på hur vi tacklar smittan.
Citera
2020-03-25, 09:13
Medlem
Trogskalles avatar
Börsen verkar gå uppåt och ingen massdöd i Sverige. Kan vi pusta ut?
Citera
2020-03-25, 09:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Det finns en hel som tyder på att de senaste siffrorna från Kina är friserade. Det verkar som att det låga antalet nya fall kan förklaras med att de helt enkelt sluta testa.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/25/chinas-premier-warns-local-officials-not-to-cover-up-new-covid-19-cases-as-hubei-reopens
Nej, det finns det inte. Anekdotiska bevis duger inte. Däremot som jag säger finns det gott om vetenskapliga rapporter som tyder på att man har följt protokollet.

Och i Sverige testar vi inte ens en gång på ett sätt så att vi har tillförlitlig statistik. Vi borde fokusera på det istället. Om nu Kina skulle ljuga om siffrorna så är det väl deras problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in