2020-03-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
På lång sikt återhämtar sig marknaden alltid. Det finns iofs ett värde i att träffa "botten" innan man investerar, men den långsiktiga investeringen är ändå relativt säker även om du går in idag.

Det är så jag också tänker. Går in imorgon. Blir det en till dipp så ere så.
Citera
2020-03-24, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Intressant att läsa alla spekulationer.
Jag förstår dock inte hur man som vanlig knegare kan vilja ge sig in i ett sånt här läge.
Långsiktigt sparande ska väl vara hyfsat tryggt och lite roligt. Inte sitta och bita på naglarna och må skit varannan dag.
Är du en trader så säger jag ingenting, ni jobbar ju utifrån olika system / instrument och har valt att må som en börskurva.
När det är som värst - det är då man ska köpa (om man har någorlunda lång tidshorisont).

Jag har personligen köpt vid varje illröd börsdag och kommer göra det för det kommer säkert fler. Alla stor nedgångar brukar avslutas med en stor washout, har vi haft den? Ja kanske men kommer den så är jag där o fångar fallande knivar o badar i skiten.
Citera
2020-03-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Intressant att läsa alla spekulationer.
Jag förstår dock inte hur man som vanlig knegare kan vilja ge sig in i ett sånt här läge.
Långsiktigt sparande ska väl vara hyfsat tryggt och lite roligt. Inte sitta och bita på naglarna och må skit varannan dag.
Är du en trader så säger jag ingenting, ni jobbar ju utifrån olika system / instrument och har valt att må som en börskurva.

Är man långsiktig så mår man inte dålig över en sån här kris. Man bryr sig inte om vad som händer dag för dag.
Tvärtom så tar man tillfället i akt och försöker spara lite extra denna månad. Kanske kan skippa det där månatliga restaurangbesöket (iofs hade man behövt skippa det ändå, pga corona ) och lägga pengarna i en indexfond istället. För är det någonting man med säkerhet kan veta, så är det att på 10, 15 eller 20 års sikt så var det här bra köplägen.
Citera
2020-03-24, 23:49
Medlem
dovAkins avatar
Tänkte köpa lite aktier antingen i Recipharm (svenskt företag) eller Teva (amerikansk/israeliskt) vad skulle ni välja? Båda dessa företag utvecklar klorokinfosfat som man tror är effektivt mot Corona.
Citera
2020-03-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
På lång sikt återhämtar sig marknaden alltid. Det finns iofs ett värde i att träffa "botten" innan man investerar, men den långsiktiga investeringen är ändå relativt säker även om du går in idag.

Om man har en horisont på några år tror jag att det är klokt att köpa in sig månadsvis nu ett tag framöver. Jag har lagt upp det så att jag köper lika mycket av ett gäng utvalda aktier i lite olika branscher varje månad nu fram till årsskiftet, parallellt köper jag också två olika småbolagsfonder för hälften av det jag köper aktier för. Vid årsskiftet ligger jag då med 75% investerat i aktier/fonder med fördelningen 66% aktier och 33% fonder och är likvid med 25%. Jag hade tur och hann sälja allt i slutet på februari innan det rasade ordentligt, tappade 10% värde från ath.
Citera
2020-03-25, 00:31
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
AYTU ska idag ha fått FED-approval att kommersialisera sitt Corona testkit, man behöver bara en bloddroppe sen har man resultat på 10 min om man e infekterad. Ännu en kanonaktie, vågar man tro att den skjuter iväg 1000% också?
Den här Informationen är känd sedan igar och hittills har Aktien stigit mattligt. Men tack för tipset. Tror att det kann bli en rejält uppgang nu i veckan när de kommer igang med distrubitionen. Jag chansar och köper 500 aktier.
Citera
2020-03-25, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Tänkte köpa lite aktier antingen i Recipharm (svenskt företag) eller Teva (amerikansk/israeliskt) vad skulle ni välja? Båda dessa företag utvecklar klorokinfosfat som man tror är effektivt mot Corona.
Det är inget man utvecklar, utan en befintlig gammal medicin som man testar för tillfället. Verkar inte vara en kioskvältare för kursen om man frågar VDn

Citat:
Med tanke på hur Recipharms aktiekurs utvecklats de senaste dagarna - är detta en produkt som skulle kunna bli en av era tio största produkter?
"Det tror jag är väldigt osannolikt. Man ska komma ihåg att det här är trots allt en generisk produkt. Den har funnits på marknaden under många år och den är inte patenterad. Det finns ju konkurrenter med snarlika produkter i flera länder, men nu är den så pass gammal att många har slutat tillverka den. De funderar väl på om de ska ta upp den igen, men tillgången är ganska begränsad.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/03/23/recipharm-klorokinfosfat-ar-en-genersik-produkt-vd.html
Citera
2020-03-25, 01:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Min corona porfölj var igenomgående blå idag.
Många går in o hetsar upp priserna.

Väntar nu på att man även börjar stapla upp lik o osäkerheten för att ha jobbet kvar växer för majoriteten.

Då är det daggs att gå in med 100 000 euro i stabila basnäringar av nationellt intresse.
Citera
2020-03-25, 02:06
Medlem
Köper in mig när det är 2012 nivå.
Citera
2020-03-25, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Köper in mig när det är 2012 nivå.

Låter bra. Jag köper dock in mig när det är 2016-nivå. Tror det är bäst-
Citera
2020-03-25, 06:29
Medlem
USA-börsens svängningar senaste veckan (två +10 och en -10) är ett skämt. Detta är inte seriöst. Har helt tappat förtroendet för detta.
Citera
2020-03-25, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
USA-börsens svängningar senaste veckan (två +10 och en -10) är ett skämt. Detta är inte seriöst. Har helt tappat förtroendet för detta.

Känner samma sak, känns lite på låtsas. Idag stänger mycket av NY ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in