2020-03-25, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag anser att Samhällsnytts kommentarsfält inte är att lita på rakt av, men som sagt, ställer läkaren upp på en bandad intervju med namn och bild så är jag beredd att omvärdera min åsikt om den här anonyma läkaren.

Antalet gillningar är på intet vis en garanti för äkthet, det förstår även du, så argumentet är uselt.

Ja, det förstår alla, men eftersom ingen annan ifrågasätter honom så väljer jag att tro på honom.

Här kommer allt han skrivet, + hans svar på frågor i kommentarsfältet

” Jag arbetar som läkare o det är fullständigt kaos.
Det råder brist på skyddsutrustning o provtagningsmaterial. Endast personer som kräver sjukhusvård testas för covid 19. Finns inga långärmade skyddsplatskläder el ventilerande masker att beställa el tillgå. Beslut har fattats att personer 70 år o äldre med underliggande sjukdom inte får intensivvård el HLR (hjärt lung räddning).

Officiellt har jag inga problem med att identifiera mig i min region. Sitter i Skype möte varje dag mellan kl 16-17 med högre medicinskt ansvariga. Ja, det är hög tid att allmänheten får korrekt information.

Ja, jag som läkare tar emot misstänkta patienter har som skyddsutrustning endast ett litet plastförkläde, är barärmad, har plasthandskar, har vanligt banalt munskydd o platsvisir.
För att spara på den sk skyddsutrustningen är det enbart jag som går in i rummet o tar även prover, såsom CRP, temp, lyssnar på hjärta o lungor, kollar syresättning o andningsfrekvens samt tar blodtryck. Laboratoriepersonal följer inte med in i rummet för då förbrukas ytterligare sk skyddsutrustning.

Nej, jag arbetar på vårdcentral o där är man nog mer utsatt för smittorisk än på sjukhus. Patienter tas in via en separat dörr in till ett intilliggande rum. Allt ska efter patientbesöket ”spritas rent”, fönster öppnas för vädring.
All patientsprit har blivit stulen. Kl 16-17 varje dag är det info via Skype ifrån högre medicinskt ansvariga. Av besparingsskäl är vi anställda utan symptom undantagna fr provtagning, oavsett om vi träffat verifierade covid-19 patienter. Har nu årskontroller och sjukskrivningar per telefon. Försäkringskassan nu godkänt sjukskrivning per tel. Sjukdomsdrabbad får själv sjukskriva sig i 14 dagar.

Vet inte. Sekretess råder. Men har kollega som har Covid-19 o som håller på att ”hosta sönder” lungorna, har husarrest. Det är av besparingsskäl o brist på provtagningsmaterial inte aktuellt att ta prov på oss asymptomatiska kollegor.”

På frågan om han ställer upp på en intervju svarar han.

” Ja, jag kan imorgon mejla dig o bifoga direktiven ifrån ansvariga överordnade läkare för Skåne samt senaste nytt fr Sveriges läkarförbund.”
Citera
2020-03-25, 00:37
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Var nu inte bortskämd Lugnoro.
Fördelen med detta virus är att även politiker, myndighetspersonal och journalister och/eller deras anhöriga kommer att ligga på IVA med en slang om plats finnes. Så de kan förneka detta bäst de vill. Räcker inte med en villa på Lidingö.
Citera
2020-03-25, 00:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kondenserad vattenånga är vad jag ser. Är det kallt i luften ser man kondenserad vattenånga redan i luften. Det behöver inte betyda att man andas ut små vattendroppar.

Så vattenånga är inte vatten..? Jag orkar inte mera...
Citera
2020-03-25, 00:39
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Om det där stämmer skulle alla på ett kontor insjukna i Corona ifall en person har det.

Inte insjunkna, men bli smittade, ja.
https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html

minst 50% blir aldrig sjuka men smittar själva.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det stämmer, men för att nasopharynx-prov ska ge utslag krävs det att viruset börjat infektera och dela sig.
Men ja, det intressanta blir oavsett datan som följer deras masstester.

Det intressanta är ju om någon som inte hade symptom vid testtillfället fick symptom efter testtillfället.

Alla som var positiva men utan symptom kan ju ha utvecklat symptom efter testtillfället, kan ha varit tidigt i sjukdomsfasen, vad vet man om det?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Island gjorde en screening och såg att hälften av de positiva ej hade symtom. De ska nu testa HELA sin befolkning. Datan kommer bli guld värd för resten sv världen.
Väldigt bra. Då kan man iallafall se på ett ungefär hur sjukdomen spridit sig och hur snabbt den spridit sig. Ibland kan jag tycka att det gått alldeles för fort.
Nästan som att man tömt tonvis med virus ( gift) över varenda land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becknaren100
Sluta dra upp information ur röven och presentera som fakta. Sådana som dig som får folk och ta det hela med en klackspark.

Nej, det är faktiskt sant.

Nästan ingen kommer att smittas genom kontakt eller händerna.

Vare sig det är en av hundra, eller en av en miljon, vet inte jag, men de allra flesta blir smittade av att andas in virus från luften, men det betyder inte att det inte är möjligt att smittas på det sättet, bara att de flesta är smittade på andra sätt.

Det är ett välkänt faktum, det hjälper egentligen inte så mycket mot ett coronavirus, att tvätta händerna, men det är fortfarande den enklaste åtgarden man kan göra.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-03-25 kl. 00:45.
Citera
2020-03-25, 00:40
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Fördelen med detta virus är att även politiker, myndighetspersonal och journalister och/eller deras anhöriga kommer att ligga på IVA med en slang om plats finnes. Så de kan förneka detta bäst de vill. Räcker inte med en villa på Lidingö.
Javisst, särskilt de i riskgrupperna. De andra är tillbaka på jobbet efter 3 veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tror med all säkerhet att de flesta utav oss bär på smittan. Ungefär som vid ett influensautbrott där var och varannan blir sjuk.
Som det ser ut nu och som det ser ut i länder där man satt karantäner lite här och där händer ändå det här. Alla i karantän smittar varandra ändå eftersom ingen utan symtom vet att den bär på smittan.
Jag tycker att det ser ut som att all världens maktelit vet om det, att smittan redan är för stor.
Kan ju också ha varit helt fel utav Sverige att utgå från att covid- 19 ger immunitet.
Men sätter man städer i karantän måste man ju ta prover minst två gånger för att se till att inte smittan för vidare. Och vad är det som säger att smittan är över när man tar bort karantänen.
De som dör just nu i Italien och Spanien tex, har ingen av dem setat i karantän.
När allt är över får vi se resultatet utav alla länders agerande.

Skrämmande nog så verkar det faktiskt vara så. Men det är väl inget som media vill gå ut med då eftersom att då skulle det utlösas totalpanik.

Om det är som med MERS så blev 1/3 drabbade utav lungfibros där man då har en förväntad livslängd mellan 2-5 år: Här är studien man kan läsa https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5644332/

Och ja, de har ju sett samma symptom hos vissa tidigare patienter med COVID-19: https://www.dw.com/en/covid-19-recovered-patients-have-partially-reduced-lung-function/a-52859671

Jag kommer absolut inte riskera att få den här skiten. Kommer hålla mig inomhus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
men kan du säga hur en utan symtom smittar andra utan att hosta el dyl.
kyss är väl möjligt förstås
Personen får lite mat på fingret, suger bort matklicken. Åker sedan hiss, trycker på en knapp.
Personen kliar sig i ögonen, tar på något efteråt. Eller varför inte det vanligaste? Andas, och fukt med virus surfandes på droplets lägger sig som en liten hinna på ytor var du än är?
Citera
2020-03-25, 00:41
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja.

Nej, inte tre timmar - det gäller mässlingen. Tror det här tar 10-15 minuter att falla till marken, men jag kan inte lova att äta min hatt om jag har fel...

3 timmar enligt denna studie

Citat:
SARS-CoV-2 remained viable in aerosols throughout the duration of our experiment (3 hours), with a reduction in infectious titer from 103.5 to 102.7 TCID50 per liter of air.

https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2004973
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-25 kl. 00:43.
Citera
2020-03-25, 00:42
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
För mig handlar det om trycket på intensivvården och där har jag ingen aning om när det blir kaos. Men över 100 döda per dygn tror jag är vad vi kan frukta, då börjar det såklart bli jobbigt på riktigt. Dessvärre kommer det pågå under ett flertal dagar. Iva kommer få seriösa utmaningar. Jag hoppas jag har fel men om vi ska uppnå flockimmunitet innan sommaren så kommer det bli tungt. Har dock hopp om begränsning tack vare svenskarnas disciplin och vårt avlånga glest befolkade land. Vi är inte italienare eller spaniacker, vi håller oss inne och lyder myndigheterna. Riktiga svenskar är ett starkt och överlägset folkslag som är betydligt mer uthålliga än virrpannorna i Sydeuropa.
Runt Sju miljoner menar du. Tre miljoner invandrare och 700.000 papperslösa kan nog belasta sjukvården tillräckligt alldeles själva även om du skulle ha rätt, vilket Åreresor och annat redan där bevisar motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in