Citat:
Jag anser att Samhällsnytts kommentarsfält inte är att lita på rakt av, men som sagt, ställer läkaren upp på en bandad intervju med namn och bild så är jag beredd att omvärdera min åsikt om den här anonyma läkaren.
Antalet gillningar är på intet vis en garanti för äkthet, det förstår även du, så argumentet är uselt.
Antalet gillningar är på intet vis en garanti för äkthet, det förstår även du, så argumentet är uselt.
Ja, det förstår alla, men eftersom ingen annan ifrågasätter honom så väljer jag att tro på honom.
Här kommer allt han skrivet, + hans svar på frågor i kommentarsfältet
” Jag arbetar som läkare o det är fullständigt kaos.
Det råder brist på skyddsutrustning o provtagningsmaterial. Endast personer som kräver sjukhusvård testas för covid 19. Finns inga långärmade skyddsplatskläder el ventilerande masker att beställa el tillgå. Beslut har fattats att personer 70 år o äldre med underliggande sjukdom inte får intensivvård el HLR (hjärt lung räddning).
Officiellt har jag inga problem med att identifiera mig i min region. Sitter i Skype möte varje dag mellan kl 16-17 med högre medicinskt ansvariga. Ja, det är hög tid att allmänheten får korrekt information.
Ja, jag som läkare tar emot misstänkta patienter har som skyddsutrustning endast ett litet plastförkläde, är barärmad, har plasthandskar, har vanligt banalt munskydd o platsvisir.
För att spara på den sk skyddsutrustningen är det enbart jag som går in i rummet o tar även prover, såsom CRP, temp, lyssnar på hjärta o lungor, kollar syresättning o andningsfrekvens samt tar blodtryck. Laboratoriepersonal följer inte med in i rummet för då förbrukas ytterligare sk skyddsutrustning.
Nej, jag arbetar på vårdcentral o där är man nog mer utsatt för smittorisk än på sjukhus. Patienter tas in via en separat dörr in till ett intilliggande rum. Allt ska efter patientbesöket ”spritas rent”, fönster öppnas för vädring.
All patientsprit har blivit stulen. Kl 16-17 varje dag är det info via Skype ifrån högre medicinskt ansvariga. Av besparingsskäl är vi anställda utan symptom undantagna fr provtagning, oavsett om vi träffat verifierade covid-19 patienter. Har nu årskontroller och sjukskrivningar per telefon. Försäkringskassan nu godkänt sjukskrivning per tel. Sjukdomsdrabbad får själv sjukskriva sig i 14 dagar.
Vet inte. Sekretess råder. Men har kollega som har Covid-19 o som håller på att ”hosta sönder” lungorna, har husarrest. Det är av besparingsskäl o brist på provtagningsmaterial inte aktuellt att ta prov på oss asymptomatiska kollegor.”
På frågan om han ställer upp på en intervju svarar han.
” Ja, jag kan imorgon mejla dig o bifoga direktiven ifrån ansvariga överordnade läkare för Skåne samt senaste nytt fr Sveriges läkarförbund.”