Kan du dra den slutsatsen redan? Efter kanske en månad här i sverige så vet du att det kommer bli färre än 1000 dödsfall. Jag hoppas du får rätt men jag är något skeptisk
” Jag arbetar som läkare o det är fullständigt kaos.
Det råder brist på skyddsutrustning o provtagningsmaterial. Endast personer som kräver sjukhusvård testas för covid 19.
Finns inga långärmade skyddsplatskläder el ventilerande masker att beställa el tillgå.
Beslut har fattats att personer 70 år o äldre med underliggande sjukdom inte får intensivvård el HLR (hjärt lung räddning).”
För alla som inte fattar varför denna sjukdom är så pass farlig:
Senaste 7 dagarna har vi ett stadigt genomsnitt på 13% ökning av dödsfall i världen per dag. Om samma ökning fortsätter har vi ca 70-80k döda om dagen om 30 dagar. Någon som vill gissa om 60 dagar med samma ökning?
Om viruset får härja fritt är det precis detta som kommer hända.
Vid en normal influensaepidemi dör det ca 500 människor i Sverige.
Vid en kraftig influensaepidemi dör det dubbelt så många som ca 1000-1500 varje år.
Info enligt Folkhälsoinstitutet.
Givetvis försöker alla stoppa. Det är inte samma som att lyckas och alla virusets bieffekter du beskrev kommer oavsett.
Inte om man kör med så öppet som vi gör. Om det visar sig om tre månader att Finland, Danmark, England har fem% smittade och dessa rapporter visar sig stämma och Sverige är uppe i 40% av befolkningen. Vad händer då?