2020-03-24, 23:42
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Läs frågan en gång till.

Ser du att jag ställer en fråga, svara inte med motfrågor.

Svara endast på frågan, eller håll käften.

Är du i riskgrupp? Isåfall kan du vaccinera dig mot pneumokocker (bakteriell lunginflammation) iallafall.
Citera
2020-03-24, 23:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Bra att du nu inser att död+positivt coronstest=ökad Coronastatistik.

Men som sagt så dör det massor av folk genom indirekta följder från Coronaviruset så det kanske jämnar ut sig.
Jag har aldrig påstått något annat, vad yrar du om?

Jag besvarade en annan postares fråga om hur det låg till. Ge dig, du tramsar som en liten snorunge.
Citera
2020-03-24, 23:43
Medlem
Haha bitter? Inte fått på länge?
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Skjut dig vettja. Inget blir iaf sämre
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Influensa dödar många människor varje år och bra mycket mer än vad den här sjukdomen än så länge gör.
Tycker däremot att alla ledare världen över inte beter sig som de brukar göra vid vanliga influensor. Det gör mig mest rädd för covid-19.
Kan ju vara för att det är en ny sjukdom eller något" annat"
Jag tycker mest utav allt att covid- 19 beter sig som ett giftigt ämne gör. Inte som virus brukar göra. Säger inte det för att skrämma någon utan mer att jag ser likheten med kol.
Vanligt virus bryter ju inte ner lungvävnaden vad jag fattar det som.Du får tillbaka lungfunktionen efter lunginfammationen.
Den här sjukdomen verkar ju slå ut all lungfunktion, om man har otur.
Covid-19 ger virus lunginflammation och verkar slå ut fler organ samtidigt.
I vanliga fall brukar i och för sig lunginflammationer vara farligt för äldre och de med redan innan nedsatt immunförsvar.

Håller verkligen med där såklart. Ledare verkar tävla om att ta till med de kraftigaste åtgärderna. Klart det skrämmer.

Men så länge du inte är gammal eller sjuk i något annat så behöver du nog inte oroa dig. Och så länge detta drabbar i stort sett bara den gruppen så ska väl inte samhället braka ihop helt i varje fall. Det är orimligt.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Alltså, allt detta tjafs överallt i PK-media om de stackars döda "svensksomalierna", och att det liksom skulle vara samhällets fel. Man kan ju också se det så, att dessa har fått ta upp värdefulla intensivvårdsplatser innan de dog, fast de med största sannolikhet inte har bidragit till samhället i så stor utsträckning, att de har gjort skäl för att få dessa platser. (Nu i detta krisläge menar jag, inte i vanliga fall när platserna räcker åt alla.)

Det här får man väl inte säga, men jag hoppas att enskilda läkare kommer att välja bort dessa sedan (menar bidragsparasiter från i huvudsak Afrika och Mellanönstern, men även en del länder i Östeuropa/Balkan exempelvis), när det blir strid på kniven om intensivvårdsplatser, respiratorer och ECMO:s. Men läkare kanske - som grupp - är alltför PK-hjärntvättade för att göra det?

Det finns även risk för att någon överordnad makt kommer att bestämma att ättestupan - på sedvanligt sätt - ska gå efter ålder. Som de har gjort i Italien (någonstans i Italien hände det i alla fall): först sätter man gränsen vid 60 år: alla äldre än så får drunkna i sin egen lungvätska. När respiratorerna fortfarande inte räcker till alla, sänks gränsen till 55... och sedan 50.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men är du verkligen för restriktioner? Eller skjuter du i ren desperation vilt omkring dig?

Ah, du vill att Italien (och andra) ska täppa till rejält, så att vi bara får hit lite smitta så att vi klarar av att genomföra en ”kontrollerad smittspridning” för att srn kunna uppnå nirvana i ”flockimmunitet”.
Ska man göra det ska man göra det ordentligt.
Man kan inte både ha kakan och äta den, som man säger..
Citera
2020-03-24, 23:44
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/zIp8DxCdoBo

The Coronavirus Pandemic Forces Leaders To Decide: Save Lives Or The Economy

Peak Prosperity gör sin dagliga uppdatering som vanligt
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Ordet var ett medvetet val från min sida. Jag känner mig väldigt kreativ idag.

Gott nog!

Jag kör makrill i burk.

/
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Förskjutningen är ett antal dagar pga. av inkubationstid.
De flesta var redan smittade innan karantänen påbörjades.
I början var jag emot Sveriges agerande. Nu börjar jag förstå att smittan redan finns hur mycket karantäner man än sätter runt städer osv.
Man riktar i stället in sig på dem som är svaga redan och har större risk att stryka med. Vi andra får försöka att inte smitta. Men jag tror att många utav oss har smittan redan.
Men så länge det håller sig något så när till riskgrupper är det lugnare än om alla drabbades lika hårt. Då skulle det vara katastrof och inget sjukhus i världen skulle kunna ta hand om alla.
Jag hoppas innerligt att det inte blir så. Då är det kört för många.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
1000 st dör per år i influensa relaterat i Sverige

Nej. Vanligtvis 400-600.
Citera
2020-03-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
1000 st dör per år i influensa relaterat i Sverige

Tydligen hamnar de inte på IVA innan de dör om man ska tro siffrorna som tidigare skribent visade på.
Citera
2020-03-24, 23:45
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej, har aldrig skrivit något om kontrollerad smittspridning..
Att se till att riskgrupperna inte drabbas är nyckeln.

...
Och att se till att ”riskgrupperna” inte drabbas samtidigt som man låter andra bli smittade är inte nån form av ”kontrollerad smittspridning”, menar du?
För jag ser inte skillnaden.
Och vaccin lär dröja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in