2020-03-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bara en kontrollfråga: Står du fast vid att Coronaviruset Covid-19, är "den mildaste influensan som någonsin funnits"?

Vill bara veta var jag har dig.

Eftersom det inte ens är en influensa tydligen så kan jag inte stå fast vid det. Men vad det verkar skördar sjukdomen färre svårt sjuka och döda än vad en influensa gör. Eller?
Citera
2020-03-24, 22:37
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Om jag förstod det rätt så Talade forskarna på island om två stammar. En ursprunglig och en ny. De talade också om att någon smittats av båda typerna samt att viruset/virusen( då det fanns 40 mutationer) härstammade från många olika länder? Se om jag hittar det men ligger under flutrackers.com (man kan söka på sidan)
Finns det risk att stammarna förenas? Att man blir sjukare om man smittas med båda? Någon som kan sånt?
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/liveblogg-om-coronaviruset-har-far-du-overblick
Citera
Medlem
Sverige fortsätter ta kraftfulla tag mot smittspridningen. Transportstyrelsen låter meddela att datum för däckbyte skjuts fram till 30 april. Äldre människor eller de som tillhör riskgrupper ska inte behöva uppsöka verkstad och utsätta sig för onödiga risker att få virus
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missMilly
Är det så? Jag har inte riktigt blivit klok på vad som gäller med Italiens rapportering. Någon som vet? (gärna länk)
Italien gör ingen skillnad på om patienten dött av eller med covid-19 när de uppger antalet döda i corona.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Vi har nu ett mycket lovande protokoll av mediciner för att kunna handskas med covid-19.

200mg 2x daily Hydroxy Chloroquine
500mg 1x daily Azithromycin
220mg 1x daily Zinc sulfate

Hittills framgångsrikt testad på 350 patienter i USA. Andningsbesvär upphör inom 3-4h. Patienten behöver inte ens ligga inne på sjukhus.

Strålande nyheter. Vinden blåser nu åt vårt håll.
Man får ju hoppas att sådan här information når svenska läkare också.
Citera
2020-03-24, 22:38
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nästan samtliga som hamnar på IVA pumpas fulla med antibiotika. Lunginflammationen av covid19 utvecklas till även bakteriell lunginflammation, och det är inte fördelaktigt att få båda. Så visst gör det nytta.

Inte alla, men oavsett, nu gällde detta folk (350 st) som inte hamnat på IVA öht. I min värld är det bogusvarning monumentale på detta.
Citera
2020-03-24, 22:38
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tror inte du behöver oroa dig för att vi bromsar smittan för mycket. I den här takten lär vi väl nå flockimmunitet innan midsommar och lägligt nog verkar antikroppstestet vara klart för användning till sommaren.

GLÖM Det.

Men Tyvärr, så i Aug är det nog MEST dödlighet/dag, med FHMs egen plan om kurvan som

" ska " peaka dag 64 efter " dag noll " som alltså inte har kommit än.

Så om ca 9 veckor " vill " de ha max och sedan 64 dagar till där vi nu är igen i nya fall...

Men de missar spridningen och att man inte blir frisk enligt deras beräkning och även så skriver de att

det bara är 8 dagar på IVA, men det kan bli 5-10 gånger fler fall +10 dagar mer/fall = AJAJAJAJ.

/
Citera
2020-03-24, 22:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, finns mängder med folk i den här tråden och annorstädes, till exempel i Sverige som lyssnar på förloraren Italiens goda råd, skrämmande hur jäkla naiva och korkade vissa människor med rösträtt kan vara.

Att skylla på att man inte vidtog åtgärder är en usel bortförklaring. Italien kände till Kina och Wuhan, trots det hade "världens bästa sjukvård" och landet med resurser ingen aning om vad de borde ha gjort, de var inte förberedda.

Goda råd.
Är du bitter på Italien för att Sverige får ge sig och för en gångs skull använda sunt förnuft och införa kraftigare restriktioner?
Sverige har sig själva att skylla om det går åt pipan. Man har blivit varnade.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Haha ja jag fattade knappt ens att det fanns sånt folk i Sverige innan jag började läsa här. Men visst om man tror på något mirakelmedel så är det väl okej att göra så. Men man bör ge fan i att försöka lura på resten av befolkningen sina kvacksalverier och fantasier.

Psyket kan vara till stor hjälp så att lura hjärnan att något kan bota funkar, finns studier om det. Så låt folk ha sina ider istället för vara så negativa att inget hjälper ni alla kommer att dö.
Citera
Bannlyst
Såg Tegnell i kvällens aktuellt och blir inte riktigt klok på deras strategi.
Om man nu kör nån halvvariant på flockimmunitet, dvs att när mer än 50% av befolkningen är smittad så vänder det?
Men med den takten folk smittas idag då många håller sig hemma och mycket är nedstängt, så kommer det ju ta en enormt lång tid innan över 50% av landets befolkning blir smittade och ksk immuna?
Idag är vi ju troligtvis inte ens uppe på 1%?
Andra länders hårdare regler kanske hindrar virusets framfart lite, men om inget vaccin tas fram inom kort så måste ju dom också försöka uppnå en flockimmunitet vare sig dom vill lr inte!

Hur som haver, om vi ska göra som Tegnell vill så kommer ju tusentals företag gå i konkurs och många tusen och åter tusen bli arbetslösa.
Finns det ens nån plan för detta?
Kina verkar komma ur det här, medans Europa och USA går mot en katastrof, främst ekonomiskt före antal förlorade människoliv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Lite roligt när myndigheter nervöst får förklara sig för den "bristfälliga" information om coronaviruset på alla möjliga språk som exempelvis somaliska, med tanke på de somalier som nu dog i corona.

Det är ingen som har funderat på somaliernas skyldighet att lära sig svenska med tanke på att de bor här och får en himla massa i bidrag?

Vi skall väl inte behöva översätta allting på alla världens språk! Folk som ämnar att bo i Sverige får väl för helvete lära sig svenska! Annars kan de likväl åka hem igen, då de aldrig i så fall kommer kunna bli inkluderade i samhället, de kommer aldrig någonsin kunna få ett jobb ens.

Helt korrekt!
Citera
2020-03-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Kommer du att ha samma uppfattning om du kämpar för ditt liv med hjälp av en ventilator och doktorn där funderar på om det inte dax att ge ventilatorn till en patient som har större möjligheter att överleva än du?

Sjukdomen lär spridas sakta så inte vården blir överbelastad. Alternativt isolera de redan svårt sjuka och gamlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in