2020-03-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Finland har alltså EN död.

EN!

Deras åtgärder hjälper.

Men Sverige ska rädda småföretagare och ekonomin istället och offrar de gamla och svaga.

Det går bra att PRATA om allas lika värde och hur rediga åsikter vi har i Sverige.

Men när det väl gäller blir det uppenbart att dessa fina åsikter och värderingar bara är en fasad!

Pinsamt!

Men kom ihåg att Finland ligger efter Sverige i smittspridningen. Men visst, det ekonomiska läget får också väldigt mycket spaltmeter, men det verkar ändå som att rädda människoliv väger absolut tyngst, oavsett parti och ideologi. Det står faktiskt i landets grundlag att skydda människoliv är statens främsta uppgift. Och den borgerliga presidenten konstaterade att ekonomi trots allt bara är ekonomi och att duktiga människor kommer att fixa ekonomin sen när det är dags för det.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emminator
Det har väl redan hänt? En 77-årig tant med KOL som inte fick IVA ”för hon var en patientkategori som inte fick IVA” eller något sådant dumt. Stod i Aftonbladet.

Ja det stämmer. Men det sker inte överallt än.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker listan med döda per capita är intressant på flera sätt.

Ett utdrag (döda per miljoner invånare enl Worldometers):
Fra: 17
Ned: 16
Schw: 14
Bel: 11
UK: 6
Dan: 6
Isl: 6
Sverige: 3
Tys: 2
Nor:2
Fin: 0.2

Det visar ju bara var landet ligger på utvecklingskurvan. I slutändan ska de flesta länder upp mot ca 4000 döda per miljon invånare eller mer.

Siffran i alla länder dubblas ju på mellan 3 - 6 dagar (25%-12% ökningstakt per dag).

Så till exempel ligger UK ca 5-10 dagar efter Frankrike i utvecklingen.
Citera
2020-03-24, 21:23
Medlem
RCI856645964s avatar
Jag noterar att nedanstående förslag som jag presenterade för fyra dagar sedan nu framför av amerikanske toppekonomer och Nobelpristagare.

Så här skrev jag:

"Jag menar att en viktig insats för att rädda svensk ekonomi är att påbörja en stor, utbredd testning av svenska folket i syfte att hitta friska och de som har antikroppar, dvs är immuna. Varje person som immunförklaras kan jobba utan oro och helt och fullt gå tillbaka till gamla konsumtionsmönster. På så sätt kan den ekonomiska nedgången sakta brytas.
Naturligtvis måste massa andra åtgärder utföras också.
Strategin bygger också på att man blir immun efter att ha drabbats och tillfrisknat av Corona-viruset. Det är forskningsvärlden inte helt säker på ännu, men det mesta talar för det.
Om man kan hitta en billig, enkel metod att testa stora mängder människor kan vi löpande identifiera dem som utan risk kan återgå till arbete och också kan börja konsumera igen. Det kan vara väldigt betydelsefullt, i synnerhet om epidemin fortsätter länge vilket många menar att det kommer att göra."

I denna intervju med Tino Sanandaji instämmer han själv och berättar att förslaget nu förs fram i USA.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tino-sanandaji-varre-an-den-stora-depressionen/?fbclid=IwAR0xmD4Cc--N83GO8cyHZDnSpyEKmltlH70n-VjUaHaBaavWKBBhF46JY4M
Senast redigerad av RCI856645964 2020-03-24 kl. 21:26.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Okej? Så folk över 70 får ingen hjälp?

Det kan jag tyvärr inte uttala mig om, inget jag har hört något om ännu.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det är givet att politik kommer att sätta stopp nu som då.

Ryssland erbjöd sig att vattenbomba branden med sina världens största vattenbombplan, ett sådant plan har att ge vad hundra turer gav med dem små men välkomna planen ifrån Italien.

1. Det fanns inte tillräckligt stora närliggande vatten för dem ryska planen att hämta vatten ur.
2. Planen kunde likväl spionera, kartlägga.

Tack men nej tack.

Det är märkligt att man nekar en välvilja ifrån grannen Ryssland som stod redo på kort varsel utan istället så fick Italien med en överhängande risk för egna bränder frigöra sina fåtalet vattenbombare och flyga dem upp till Sverige.

Det är så våra ledare fungerar att dom gamblar hellre med människors liv och ekonomi än tar emot hjälp av den för evigt statuerade lede Fi där Kina har tillkommit.

Precis.
Ryssland hjälpte till och släckte bränder i Chile, på andra sidan jorden men grannlandet Sveriges styrande vägrade.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Vilken idiotisk jämförelse. Du jämför en dödsorsak med ett hundratal andra dödsorsaker?

Nej, det är du som inte fattar och därmed är idioten. Var du lika usel i skolan? Jag svarade på en rak fråga som löd: Hur många har dött i Sverige idag?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Som jag förstått det är redan inkallningen av reservister klar att skickas ut av försvarsmakten. Dom väntar på beslutet.

Var har du läst detta?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad skulle hända om du fick testa dig och det visar sig att du har covid-19? Blir du mindre sjuk om du vet det?

Det skulle ju vara intressant att se om jag har antikroppar mot covid s-strain? Man skulle rentav kunna bli lite konspiratorisk och tänka sig att de har haft ett okontrollerat utsläpp där någon gång i säg Juni i Usa. S-strain är ju mild. Jag drar på mig skiten i Juli och tillfrisknar.

Usa stänger forskningen vid Fort Detrick (5 Aug)

Citat:
The statement said the Centers for Disease Control and Prevention decided to issue a “cease and desist order” last month to halt the research at Fort Detrick because the center did not have “sufficient systems in place to decontaminate wastewater” from its highest-security labs.

Amerikanska soldater åker till Wuhan på semester (vet ej datum, aug-sept-okt kan vara rimligt):

https://www.the-scientist.com/news-opinion/chinese-officials-blame-us-army-for-coronavirus-67267

Citat:
On Thursday (March 12), Zhao Lijian, the spokesperson of China’s Ministry of Foreign Affairs, took to Twitter, a social platform banned in China, to ask, “When did patient zero begin in US? How many people are infected? What are the names of the hospitals? It might be US army who brought the epidemic to Wuhan. Be transparent! Make public your data! US owe us an explanation!”

Viruset hoppar från kines till kines, med relativt milda symtom, dock en ökning i lungrelaterade problem. Plötsligt muterar det till L-strain (okt-nov 19 isch) exploderar och tar livet av en jävla massa kineser. Visst det låter konspiratoriskt, men det är inte omöjligt. Usa går ovetande vidare. Det skulle vara intressant att se om Usa haft ovanligt många milt sjuka med luftvägsproblem under den här perioden (Juni 19 - Jan 20)?
Covid-19 sprider sig till Italien och hela världen blir varse om skiten. Nu är det vida spritt och Usa har nu fått tillbaka sin bajsmacka x10 och vet inte vad de ska göra? Det är ju lite märkligt i sammanhanget att man faktiskt testat ett vaccin live direkt på en kvinnlig försökskanin?

https://www.axios.com/coronavirus-vaccine-trial-d145e7f2-b58e-4537-b9a5-17cb49129c1f.html

Citat:
Mar 16, 2020 - Health
U.S. volunteer receives first shot of experimental coronavirus vaccine

Det stämmer rätt bra med "idiotsveriges" teori om det äldre parets skidåkning i november med en massa asiater och covid-19 symtom? Nästan lite för bra faktiskt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Man kommer prioritera bort vissa från att få en slang insatt överhuvudtaget. Ganska många tyvärr.

Jag är juridiskt nästan helt helt okunnig men är det verkligen ok enligt svensk lag att nu helt plötsligt ta den här typen av beslut? Fattar såklart att det är en extrem situation men kan man nu bara helt plötsligt på sjukhus låta personalen bestämma vilka som ska leva och vilka som ska dö?
Citera
2020-03-24, 21:24
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Som jag förstått det är redan inkallningen av reservister klar att skickas ut av försvarsmakten. Dom väntar på beslutet.

källa
Citera
2020-03-24, 21:24
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
En kommentar på samnytt, svårt att bedöma om det är sant eller ej

"Jag arbetar som läkare o det är fullständigt kaos.
Det råder brist på skyddsutrustning o provtagningsmaterial. Endast personer som kräver sjukhusvård testas för covid 19. Finns inga långärmade skyddsplatskläder el ventilerande masker att beställa el tillgå. Beslut har fattats att personer 70 år o äldre med underliggande sjukdom inte får intensivvård el HLR (hjärt lung räddning)."
Är det redan kaos?

Att man internationellt, i denna kris, ändå tar sig tid att fördöma Sveriges plan är talande för hur galet fel detta är.

"Sverige spelar rysk roulette med sina medborgares liv"

"Sverige sitter på en tickande bomb"

"Det är osolidariskt Sverige"

"Tegnell är en typisk FlatEarth-beliver"

Att folket tillåter denna masslakt att ske utan att ens ryta till. Om tre veckor lämnar karavaner med lastbilar Stockholm fulla med lik som ska kremeras tillsammans på annan ort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in