2020-03-24, 19:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Helt bisarr Rapportsändning i stats-TV:

https://www.svtplay.se/video/25746948/rapport/rapport-24-mars-18-00

Andra länder stänger ned allting och inför utegångsförbud. Sverige inför en regel som säger att man inte får stå upp när man äter på krogen.

Intervju med en krogchef som berättar att de "satt ut skyltar" och att när folk kommer fram till bardisken för att beställa så blir de tillsagda att sätta sig ner. Ja, jävlar, detta kommer ju att sätta stopp på smittspridningen på nolltid. Klart att viruset inte smittar när man sitter ner.

Det mest konstiga tyckte jag var att bufféer fortfarande tillåts:

Citat:
Även bufféer kan få fortsätta att serveras, så länge som det inte leder till trängsel eller köer. Restaurangerna måste helt enkelt se till att besökarna kan hålla rimliga avstånd mellan varandra.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-forbudet-endast-bordsservering-tillats-pa-restauranger-och-barer

Speciellt olämpligt måste det vara om vi pratar om salladsbuffér.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det var ett ironiskt skämt.

Ska man vara ärlig så är det åter finnarna som har sisu visar att planering lönar sig.

Mobiliserings förråd är viktigare än genusvetenskap.

Ja och det förstår nästan vem som helst.

Men det är så klart vi har ju dessa återkommande troll som vill öppna upp samhället (fast det aldrig blivit nedstängt eftersom Svenska myndigheter har tummen mitt i handen).

Jag önskar faktiskt eftersom jag personligen är oförmögen att förändra något annat än min egna situation, att dessa drabbas riktigt jävla hårt av detta och det inkluderar kerstin hessius.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja milda symptom är diffust. Om du får 40 graders feber ett par dagar och hostar i 2-3 veckor har du milda symptom, precis som om du får halsont och lite huvudvärk.

Det där reagerar jag också på. Precis som att det skulle vara milda symtom. Jag tror många blir lurade på det där. Milda symtom för mig är en förkylning, kanske lite huvudvärk, trötthet tex. Att ligga med feber och hosta i flera veckor är fan inget milt. Det tar kroppen stryk av samtidigt som det säkert är fördjävligt att uppleva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Har det undgått dig vad Sydkorea gör? Du kan inte ens jämföra Sydkorea och Sverige för det finns inga likheter i åtgärder.

Sydkorea gör bland annat följande
  • Masstestar i uppbyggda teststationer
  • Isolerar smittade och deras umgängeskrets
  • Uppmanar till social distansering som folk följer
  • Skolorna är stängda (distansundervisning)

Det finns väl ungefär hur många likheter som helst mellan Sverige och Sydkorea?

1. Att masstesta är bra för att hålla koll och i den perfekta av världar så borde Sverige göra det, men resultatet av det blir ändå densamma. Om du har 500 koreaner som testar sig i drive-thru stationer och alla testas positivt, så skickas de hem i 14 dagar så länge de inte är allvarligt sjuka och kräver sjukvård. Annars kan de gå och jobba.

Vad gör Sverige? Samma upplägg och tänk. Vi testar inte så vi vet inte hur många som är smittade, men vi vet att majoriteten som blir smittade får lindriga symptom. Dessa människor har av FHM och regeringen fått precis samma uppmaning som koreaner som testar positivt för covid-19 i en drive-thru, nämligen STANNA HEMMA och bli frisk.

Med andra ord: åtgärden i Sydkorea och Sverige är densamma. Att få smittan på papper (SYDKOREA/TEST) och att ha COVID-19 symptom (SVERIGE/ICKE TEST) slutar med precis samma uppmaning.

I Sverige tvångsisolerar man inte, det kanske man gör i Korea. Men vill någon envis gubbe eller kärring i Sverige gambla med sitt eget liv så får de väl göra det. Vi kan inte tvinga dem att stanna inne.

Uppmana till social distansering gör Sverige också, precis som Sydkorea.

Högskolor och Universitet bedriver distansundervisning. Dagis/förskola behålls öppna för att föräldrarna i vården ska kunna fortsätta jobba.

Jag ser till skillnad från dig väldigt många likheter mellan Sverige och Sydkorea. Och Sydkorea har lyckats jävligt bra så det är något att sträva efter.
Citera
2020-03-24, 19:14
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Så - nu har du faktiskt börjat fila till ditt påstående så att det inte är så överdrivet längre!
Ja, om man inte har några andra sjukdomar i botten så torde man inte hamna på en intensivvårdsavdelning med mindre än att man är kandidat för respiratorbehandling. Men rimligen skiftar det från sjukhus till sjukhus, och beläggningsläge till beläggningsläge, om en patient som främst behöver övervakning och syrgas ges en plats på en akutvårdsavdelning, på en intensivvårdsavdelning eller på en vanlig vårdavdelning.

Inget syfte att överdriva, skrev anledning till varför en del behöver IVA? Och det är såklart oftast gamla och människor i riskgrupper. Fortsatt kan ju alla få en viral lunginflammation och behöva respirator ung som gammal. Måste skilja på begreppet vårdplats och Intensivvårdsplats.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Italiens dödssiffra stiger på nytt - 743 döda senaste dygnet.

Tegnell hade fel. Igen.
En liten ljusglimt är dock att antalet smittade inte är fler än igår. Alltid något.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Då kanske problemet inte ligger i vad vi i stockholm faktiskt gör utan vad ni i skåne inte gör?

Lyssnar ni i skåne inte till myndigheterna?

Inte många stockholmare som åker till "landet" i skåne

Precis en nyhet om Stockholmare som drar till Österlen... Jaja ok
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag fattar inte det där för många får ju viruset utan att ens känna att de har det. Eller att symptomen är så extremt vaga att man inte ens tänker på det- och smittar någon som är i riskgrupp.

Såklart kan det vara svårt att veta om man är smittospridare om man inte har symptom. men jag tror att majoriteten av folk som faktiskt haft corona har haft symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
syd-korea har inte stängt ner städer (lock-downs) likt ledarna i väst-länderna gör en efter en och ändå har dom lyckats få kontroll. Varför fungerar det i sydkorea? Sverige framstår som sunt i förhållande till hönsen i usa och uk som enbart tar till drastiska åtgärder för att grannländer/allierade gör så.

Som jag har sagt tidigare. Anders Tegnell blir folkhjälte och får en gata uppnämnd efter sig när detta är över och Sverige framstår som exemplet i Europa som gick emot strömmen och klarade krisen bäst

Jag önskar innerligt att du har rätt.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Han erkände nyss att vi är i bara början på detta tillsnillnad från Tegnell. Vet inte om det var ett misstag.
Ja men håll dig till sanningen - det har faktiskt Tegnell också sagt. Flera gånger.

När man (ständigt) kritiserar allt så är det fruktansvärt ohederligt att dessutom ljuga. Nu är jag visserligen säker på att du är en av dem som bara är här för att demoralisera och sprida propaganda emot Sverige. Tyvärr lyssnar även några godtrogna som egentligen inte har det som syfte (bara alltid tror det värsta om andra) på dig och dina gelikar. Du bor i Ryssland säger du. Jaha.

Det finns förhoppningsvis tid för kritik mot tagna beslut senare. Kritik som är konstruktiv. Kan t o m bli en del befattningsändringar.

Ni som bor i Sverige och ägnar dagarna åt skitkritik, gnäll, vantolkningar med vilje och som anser att precis allt är uruselt med Sverige: flytta. Man får det om ni nu inte visste det och kanske skulle ni må bättre av det och vi andra med.

Har visserligen själv haft starka funderingar på att flytta men av helt andra orsaker. Bodde
t o m i ett annat land ett tag nyligen. Klagade dock inte på detta sätt som ni gör och nu måste vi verkligen hålla ihop.
Senast redigerad av Gusselby 2020-03-24 kl. 19:22. Anledning: Stavfel
Citera
2020-03-24, 19:15
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det var ett ironiskt skämt.

Ska man vara ärlig så är det åter finnarna som har sisu visar att planering lönar sig.

Mobiliserings förråd är viktigare än genusvetenskap.

Blev ju lite häpen när jag såg siffrorna. Finland hade alltså miljoner andningsskydd och annat i beredskapslager runt om i landet? Och även respiratorer. Otroligt.
Citera
2020-03-24, 19:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Lite oroväckande att intensivvårdssiffrorna inte har uppdaterats sedan lunchtid idag... Kanske är en helvetes massa folk som registreras kontinuerligt nu, vem vet..

Ökar 28% per dag nu så vi vet ungefär vad som är att vänta. 2500 på IVA i Stockholm om två veckor. Då kommer Dr Tengele bli stolt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in