2020-03-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Norrbottens län räknar med att 3000 - 5000 är smittade i nuläget. Detta på en population på 250 000 invånare.

Det första fallet konstaterades 9 mars. Bara 29 personer är bekräftat smittade.

En indikator på hur snabbt viruset sprider sig i ett glesbefolkat område som är ca 1/4 av Sveriges yta.
Vore ju klädsamt att citera artikeln lite mer, det är en låst artikel. Hur har dom kommit fram till denna summa egentligen? Tro gör man i kyrkan, inte när det gäller ett kritiskt läge som det här. Detta är ingen kritik mot dig utan mer att det är många som lägger ut länkar som sedan inte säger så mycket.
Citera
2020-03-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad less man blir på alla semesterfirare utomlands som är strandade på sina hotellrum och gråter ut i media.
Dom sitter på ett hotellrum med internet, tv och mat. Ändå tycker dom det är omänskligt.
Och sen klagar svenskarna på att flyktingar är kräsna...

Du har rätt. Människor i överlag är aldrig nöjda, oavsett. Svenskar, invandrare, alla är samma när det kommer till kritan.
Citera
2020-03-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad less man blir på alla semesterfirare utomlands som är strandade på sina hotellrum och gråter ut i media.
Dom sitter på ett hotellrum med internet, tv och mat. Ändå tycker dom det är omänskligt.
Och sen klagar svenskarna på att flyktingar är kräsna...

Svenskarna är ju klimatflyktingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag läste i expressen att man bekräftat att två hundar var coronasmittade ( ett ljudreportage, längst upp på expressensidan)
Kan hundar smittas så kan väl fler andra djur smittas också.

Hundar slickar och tuggar på allt möjligt när de är ute så det är klart de löper risk att bli smittade.
Katter är mer försiktiga och slickar och tuggar aldrig på okända saker. Iofs kan de ju fånga en mus eller småfågel som då kan vara bärare av virus men jag tror att den risken är väldigt liten.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Jag tror den här passiviteten från myndigheter att allt är okej är väldigt dålig för det innebär mer folk på stan, folk mindre oroliga osv.

Lättare för viruset att spridas.
Citera
Avslutad
nu sa han 36 dödsfall i Sverige nyss på pressträffen , är det inte uppdaterat än .
Citera
2020-03-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag vill påpeka att jag inte sympatiserar med Anders Tegnell. Jag ville bara förklara hur Anders Tegnell har resonerat.

Min åsikt är att flygtrafiken mellan Kina och Europa borde ha stoppats innan smittan fick fäste i Europa. Den samhällskollaps som nu pågår, hade kunnat undvikas ifall myndigheterna hade agerat vettigt från början.

Absolut. Men det kan man inte göra nu.

Jag är pro Tegnell. Dock tror jag att det kommer gå åt helvete för Sverige men även för samtliga andra länder.

En teori jag tänkt på angående Lombardiet tex. När de sattes i karantän så lär de redan ha haft enorm samhällsspridning. Att då sätta hela familjer ihop inlåsta är knappast ultimat. Att låsa in 8 pers och en av dem är smittad borde leda till att alla 8 är sjuka ganska omedelbart. Nu hade de inget alternativ annat än att agera i panik men att självisolera sig eller i så små grupper som möjligt känns vettigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ett land som inte är import och exportberoende slipper ju öppna sina gränser!
Är det så jävla svårt att förstå?

Snälla rara. Förstår du inte att det är skillnad på fantasi och verklighet? Att du har noll koll på varken sjukvård, ekonomi, politik eller mänskligt beteende är ganska uppenbart. Men du sitter och drömmer om ett perfekt samhälle där dina idéer löser allt. Du måste förstå att världen inte är så svartvit.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag tror ingenting. Jag tittar på fakta. Faktum är att Danmark var den landet som först stängde sina gränser i Europa till er svagbegåvade fårs hyllningar. Vad har det hjälpt Danmark att stänga gränserna?

Tror du att de hade haft färre fall med öppna gränser?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Man kanske gnäller för att människor blir arbetslösa och ser sina företag gå under?
14.000 arbetslösa på en vecka, är otroligt många människor.

Ja? Och vad hjälper det att gnälla i media?
Citera
Medlem
SpencerPratts avatar
Fan vad luddiga de är med regeln för bordsservering. Gäller det alltså bara att man måste sitta vid ett bord när man äter och dricker? Men man kan fortfarande gå och beställa maten och vänta på att få den och sen gå och sätta sig och äta?
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Varför hålla skidorterna öppna? Även utan Afterski?

Folk kan vistas i toppstugan, hela familjer och släkter åker dit och kan smitta varandra osv.

Så otroligt onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in