2020-03-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom har stängt.

Afterski är stängt men om backarna är stängda....hm tveksamt
Citera
2020-03-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur kan det redan vara fullt?

Det är inte fullt ännu.
Citera
2020-03-24, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Orten Högsjö med 700 invånare är fortsatt hårt drabbad av det nya coronaviruset.

Natten mot söndag avled en tredje person, en 58-årig kvinna.

– Jag hade nästan förberett mig på det värsta, eftersom de bara lät henne vara kvar hemma, säger en av hennes söner som är kritisk till att mamman inte fick hjälp tidigare.

[..]

I dag fick familjen besked att den 58-åriga kvinnan var smittad av coronaviruset.

– De ringde min pappa och berättade att det var så. Enligt läkarna hade hjärtat tagit för mycket stryk under tiden med så hög feber. De var också frågande till varför hon legat hemma och vem som rekommenderat det, säger sonen.

Sonen berättar att mamman försökte få vård under dagarna med hög feber.

– Hon ringde 4–5 gånger till 1177 och vårdcentralen och försökte komma in. Hon pratade även med smittskyddsläkare i Eskilstuna (Mälarsjukhuet).

– Men de sa också att hon skulle vara hemma, säger sonen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall-i-hogsjo-man-ar-forbannad-och-frustrerad, idag

Elände att hon inte fick vård. Har Sörmland redan fått slut på vård?

Det är mycket Somalier i sörmland det verkar som att den gruppen prioriteras
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Det där öppnade mina ögon precis.

Jävlar. Så det du skriver gör att man inser snabbt: 60-80% flockimmunitet (som Sverige kör på?) är alltså förenat med total samhällskollaps i människoliv.
60% av befolkningen är ca 6.000.000 människor.
FHM beräknar att med fungerande sjukvård blir andelarna som följer:
15% behöver sjukvård och 5% intensivvård. Det ger 300.000 patienter på IVA och 600.000 i övrig vård (900.000 patienter totalt).
0.7% dör= 35.000 människor. Detta då under premissen att alla ges adekvat vård, vilket givetvis är
omöjligt.

Därför säger JG nu att endast 1% ska bli smittade. Vi får se hur det går med det.
Citera
Bannlyst
200000 inlägg.

Not much on the governments initial "sekreteshbelagd beredskepplane".
Senast redigerad av snuttis 2020-03-24 kl. 12:30.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sorry, jag har redan svarat på det och apa kan du vara själv nolla. Det jag ville säga är att södra Sverige inte har så låg befolkningstäthet som många tycks tro. Vilket jag också skrev i mitt första inlägg rörande detta.

Och de siffror du fick visar på skillnaderna, men du bara fortsätter försöka driva dina förvirrade teser.

Ingen region i Sverige är i närheten av de befolkningstätheter som finns nere i Europa.
Citera
2020-03-24, 12:11
Medlem
fick min mask ffp3 idag, från 3m, som jag beställde från cdon.

nu när jag inspekterar masken så ser jag kinesisk text på masken, tillsammans med engelsk text strax under, det finns 3m märke.

borde jag vara orolig, tänk om masken är tillverkad i kina, vilket jag tror den är.
vill inte få corona viruse av misstag.

masken ligger i oavbruten plasthölje.
Citera
2020-03-24, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
514 nya dödsfall Spanien
skicka alltid kölla med länk tack,

verkar som att Spanien är pa väg att raca om Italien?
Citera
2020-03-24, 12:12
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sverige har ju gjort väldigt lite. Men om det är så att spridningen går långsamt här så kan det troligen bero på genetiska orsaker eller kulturella skillnader. Det kan också vara en annan mutation av viruset.

Spridningen går långsamt eftersom man inte testar tillräckligt.

Det man bör kolla på är antalet döda och IVA. Frågan är när det smäller för man tycker ju att det borde göra det, vi såg ju en tendens på det igår får se om vi följer samma kurva idag.

Hur mycket kan man lita på att svenska staten/myndigheter inte mörkar antalet döda?
Citera
2020-03-24, 12:13
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sydkorea har 51 miljoner invånare och man har haft >100 nya fall i nästan en vecka nu. Om jag minns rätt så kostar ett test runt 200 kr, så det är nog värt det. I Sverige la man istället 300 miljarder på att rädda företag. Det hade man fått 1,5 miljarder testkit för.. Snacka om efterbliven prioritering.

Ja om man satsat så hade Sverige varit ett föredöme bland världens forskare och man hade kunnat rädda ekonomin med att marknadsföra den starka svensken som har god framförhållning, och har kontroll över spridning och kan isolera de fall som verkligen har sjukdomen. Man hade säkert vunnit hit mer investerare än att slänga in pengar i en besöksindustri som är helt död, och med en strategi från myndigheter man pratar om i världen idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kkekke
Kanske vore bättre att skippa jämförelserna mellan Corona och influensa tills åtminstone höst då vi vet hur många liv pandemin skördat?

Otroligt korkat att sitta och jämföra en influensa med en pandemi som i stort sett nyss börjat för Sverige.

Inte för att jag tror att de nötter som sitter och rabblar samma skit varje dag ska förstå, men det kan vara värt ett försök.

Jag blir yr nu!

Är detta dödligt eller ej egentligen?

Alla stora tidningar säger att läget är avblåst och att Kina öppnar upp och tar bort alla restriktioner nu 8 april!!!
Då finns det väl knappast något virus kvar?
Det va ju ingen hög dödlighet alls i så fall
Dvs 3500 döda på 1400.000.000 människor (1,4 miljarder kineser vara 3500 dog)

Sen skriver tidningarna att Donald Trump anser att de kommer kunna öppna gränserna igen om 14 dagar.
Deras aktier steg efter det uttalandet så det kanske är över och klart i usa också

Även i Italien minskar de döda. Det skriver tidningarna också om så alla kanske redan haft sjukdomen.

Nu är det väl över strax ? Så alla kan börja jobba igen om ca 10 dagar?

Mvh
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Afterski är stängt men om backarna är stängda....hm tveksamt

Afterskiverksamhet ar stängt, men restaurangerna (till viss del ''klubbar'' också) samt liftsystemen har fortsatt öppet. Jag skulle gissa på att man inte kommer att stänga liftsystemen, men besked ska ju komma från Folkhälsomyndigheten idag vid 14:00.

Jag gissar på att mycket kommer börja återgå till det normala i fjällvärlden inom kort, bortsett från afterskiverksamheten då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in