2020-03-24, 11:58
Medlem
Madagascars avatar
Orten Högsjö med 700 invånare är fortsatt hårt drabbad av det nya coronaviruset.

Natten mot söndag avled en tredje person, en 58-årig kvinna.

– Jag hade nästan förberett mig på det värsta, eftersom de bara lät henne vara kvar hemma, säger en av hennes söner som är kritisk till att mamman inte fick hjälp tidigare.

[..]

I dag fick familjen besked att den 58-åriga kvinnan var smittad av coronaviruset.

– De ringde min pappa och berättade att det var så. Enligt läkarna hade hjärtat tagit för mycket stryk under tiden med så hög feber. De var också frågande till varför hon legat hemma och vem som rekommenderat det, säger sonen.

Sonen berättar att mamman försökte få vård under dagarna med hög feber.

– Hon ringde 4–5 gånger till 1177 och vårdcentralen och försökte komma in. Hon pratade även med smittskyddsläkare i Eskilstuna (Mälarsjukhuet).

– Men de sa också att hon skulle vara hemma, säger sonen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall-i-hogsjo-man-ar-forbannad-och-frustrerad, idag

Elände att hon inte fick vård. Har Sörmland redan fått slut på vård?
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-24 kl. 12:05.
Citera
2020-03-24, 11:59
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
1000 per år i genomsnitt, trots vaccin faktiskt.

Ok, men 50 000 eller 150 000 döda vi kan få av covid19, 50-150 ggr fler än de från influensa.
Citera
2020-03-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Förmodligen har du en betydligt mildare problematik än den här kvinnan, men precis som att det var helt fel av 1177 att ordinera att dricka vatten och ta alvedon till den här 58-åringen bör du nog också få det här vaccinet.

Det är ju under all kritik om 1177 har fått information om hennes sjukdomar och höga feber, men man vet ju inte säkert hur det har gått till och vad som sagts. Hennes son visste ju om allt detta och kunde ha pressat på. Om man har en mamma med kol och hjärtproblem som har 40 graders feber i flera dagar ser man väl till att hon kommer till sjukhuset oavsett vad 1177 säger, eller??
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Är det bara att köpa typ 10 miljoner test-kit och få det inom en snar tid?
3-4 Sydkoreanska företag ställde om och började massproducera testkit på 3 veckor. Så nu har de kapacitet att testa 1 miljon människor i veckan.

Källa: https://edition.cnn.com/2020/03/12/asia/coronavirus-south-korea-testing-intl-hnk/index.html
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Hei, tack för svar!

Intressant!

Jag som är helt okunnig tillskillnad från dig kanske kan svara på följande:
Krävs det verkligen ett 20-30 tal helikoptrar i flera dygn, non stop, att ändra om i personalen på riggarna? Låter helt galet att det skulle vara så omfattande många människor som ska bytas ut.

Det om något är ju smittorisk - att sitta inpackade i en helikopter?

I normaltilstand, ja. Helikoptrene brukes ikke kun for transport av arbeidere. Men også utstyr, personell som skal ut for å løse problemer av forskjellige typer. Spesialister. Folk som ikke arbeider på plattformen i drift men som kommer ut for å forske, undersøke, lære og så videre. Det er over 2000 mennesker der ute, folk blir syke av andre ting også. Da må de på land. De frakter deler og prøver av vann, olje, kjemikalier inn og ut..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Orten Högsjö med 700 invånare är fortsatt hårt drabbad av det nya coronaviruset.

– Jag hade nästan förberett mig på det värsta, eftersom de bara lät henne vara kvar hemma, säger en av hennes söner som är kritisk till att mamman inte fick hjälp tidigare.

[..]

I dag fick familjen besked att den 58-åriga kvinnan var smittad av coronaviruset.

– De ringde min pappa och berättade att det var så. Enligt läkarna hade hjärtat tagit för mycket stryk under tiden med så hög feber. De var också frågande till varför hon legat hemma och vem som rekommenderat det, säger sonen.

– Hon ringde 4–5 gånger till 1177 och vårdcentralen och försökte komma in. Hon pratade även med smittskyddsläkare i Eskilstuna (Mälarsjukhuet).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall-i-hogsjo-man-ar-forbannad-och-frustrerad

58 år och död i corona, hade visserligen kol men ändå.. varför fick hon inte hjälp? Sån panik är det inte än
Citera
2020-03-24, 12:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Räcker inte med testkit. Någon i labbet ska analysera också. Där är den stora kostnaden.

..och test-kapacitet.

När det är sagt, vad kostar ett vårdygn.., och vad kostar två nya smittade i samhället (utav spridaren), om man inte testar ?
Citera
2020-03-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Förmodligen har du en betydligt mildare problematik än den här kvinnan, men precis som att det var helt fel av 1177 att ordinera att dricka vatten och ta alvedon till den här 58-åringen bör du nog också få det här vaccinet.
Kan även tillägga att jag har allergier mot det mesta inom alla kategorier, även pollenallergi. Jag bad om vaccinet (mot lunginflammation)innan den här sjukdomen dök upp (jag sökte inte för att jag visste då inte ens corona fanns)delvis, för att jag skulle bli mormor(nyfödda har extremt dåligt immunförsvar de 6 första månaderna), och har en mor på 80+.Apoteket sa att givetvis ska du vaccinera dig när jag frågade.
Citera
2020-03-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
Ja 68. "HerrGickhan" kan du sluta andas med din regim lojala propaganda? Permanent tack.

Att denna säsong var extremt mild avseende influensa säger inte att överdödligheten inte snittar 1000 per säsong. Se

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/influenza-in-sweden-2017-2018/?pub=54559

FIgur 12
Citera
2020-03-24, 12:03
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

[..]

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall-i-hogsjo-man-ar-forbannad-och-frustrerad

Det är inte ovanligt , vila och febernedsättande rekommenderas och i vissa fall så fortsätter dom rekommendera det och folk hinner tyvärr dö. Finns i media men mörkertalet är stort.

Alltså innan corona.
Citera
2020-03-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
3-4 Sydkoreanska företag ställde om och började massproducera testkit på 3 veckor. Så nu har de kapacitet att testa 1 miljon människor i veckan.

Källa: https://edition.cnn.com/2020/03/12/asia/coronavirus-south-korea-testing-intl-hnk/index.html

Wow vilken framgångsrik omställning. Har vi haft nåt liknande i Sverige.
Citera
2020-03-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
I normaltilstand, ja. Helikoptrene brukes ikke kun for transport av arbeidere. Men også utstyr, personell som skal ut for å løse problemer av forskjellige typer. Spesialister. Folk som ikke arbeider på plattformen i drift men som kommer ut for å forske, undersøke, lære og så videre. Det er over 2000 mennesker der ute, folk blir syke av andre ting også. Da må de på land. De frakter deler og prøver av vann, olje, kjemikalier inn og ut..

Tack för ett bra svar.

Då blir jag än mer nyfiken varför man genomför sådan enorm aktivitet när man dels minskar produktionen (läste på nyheterna) samt att oljepriset är rekordlågt?

Det är väl nu även oljeföretagen måste spara in pengar för att överleva? Eller har jag missat något.

Absolut alla företag jag känner till skär nu ned på personal och produktion. Men i Nordsjön, där är det mer aktivitet än vanligtvis?

Tycker det är extremt märkligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in