2020-03-24, 09:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det gäller ju samma kriterier för RPV som LPT. Så det lär inte hända. Han känns som en fullblodspsykopat. I alla fall klart personlighetsstörd.

Nej med honom lär det inte hända men det vet nog inte han om.
Vad jag minns har jag aldrig varit med om en mordmisstänkt som beter sig så under en rättegång. Han har skrattat och hållit på varje dag. Inte ens psykopater beter sig så. De är måna om att bete sig "appropriate" i olika situationer.
Citera
2020-03-24, 10:00
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag börjar misstänka att han försöker få det till att han trots allt är allvarligt psykiskt störd.
Han inser väl att loppet är kört nu och fängelse på livstid väntar annars. Hellre då att rätten börjar tro han är galen och begär en RPU innan dom avkunnas. Han tror väl han lyckas bli dömd till rättsvård och är ute om några år.

Knappast. Tror att det är så enkelt att han faktiskt inte kan bete sig som normalt folk. Han saknar de instrument som krävs för att agera enligt sociala normer. Märkligt att du som FBI-psykolog-geni missat det.
Citera
2020-03-24, 10:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Knappast. Tror att det är så enkelt att han faktiskt inte kan bete sig som normalt folk. Han saknar de instrument som krävs för att agera enligt sociala normer. Märkligt att du som FBI-psykolog-geni missat det.

Nej en psykopat vet hur den ska agera socialt.
Citera
2020-03-24, 10:02
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Jag börjar misstänka att han försöker få det till att han trots allt är allvarligt psykiskt störd.
Han inser väl att loppet är kört nu och fängelse på livstid väntar annars. Hellre då att rätten börjar tro han är galen och begär en RPU innan dom avkunnas. Han tror väl han lyckas bli dömd till rättsvård och är ute om några år.

SD försöker med alla medel att slippa straff, han har ju haft ett antal månader på sig att hitta lösningar på hur han ska komma ur detta detta.
Citera
2020-03-24, 10:05
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Åklagaren Therese Johansson vill ställa ytterligare en fråga innan vittnet lämnar salen.

Detta kan vara världens dummaste fråga, men om en telefon är hemma betyder det då att personen som äger den också är det?
– Det går inte att säga. Det går bara att säga att telefonen var hemma.

Illa dolt hån mot försvaret och SD?
Citera
2020-03-24, 10:10
Medlem
Citat:
Vad jag minns har jag aldrig varit med om en mordmisstänkt som beter sig så under en rättegång. Han har skrattat och hållit på varje dag. Inte ens psykopater beter sig så. De är måna om att bete sig "appropriate" i olika situationer.
Håller helt med. Hans fnissande och skratt är stötande. Det kommer ligga honom i fatet. Även om rätten enbart ska ta hänsyn till vad som kommer fram i förhandlingen så är nämndemännen bara människor.
Citera
2020-03-24, 10:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Han har jämförts med Charles Manson, som betedde sig på exakt samma sätt.
Charles Manson laughed at the prosecutors once they outlawed the death penalty in California shortly before he was convicted. He simply said to them that they could only send him back to where he came from (jail).
https://www.city-data.com/forum/politics-other-controversies/2453528-time-end-death-penalty.html
En riktigt manipulativ psykopat verkar han vara, och det är väl därför ljudupptagningarna från den här rättegången antagligen kommer att beläggas med sekretess. Läser man NA:s liverapportering så har han inte sagt mycket vettigt.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-24 kl. 10:15.
Citera
2020-03-24, 10:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Han har jämförts med Charles Manson, som betedde sig på exakt samma sätt.
Charles Manson laughed at the prosecutors once they outlawed the death penalty in California shortly before he was convicted. He simply said to them that they could only send him back to where he came from (jail).
https://www.city-data.com/forum/politics-other-controversies/2453528-time-end-death-penalty.html
En riktigt manipulativ psykopat verkar han vara, och det är väl därför ljudupptagningarna från den här rättegången antagligen kommer att beläggas med sekretess.

Jo visst, Manson skrattade vid något/några tillfällen. Men SD skrattar under förhandlingarna varje dag. Jag blir inte klok på beteendet.
Senast redigerad av Rosamund 2020-03-24 kl. 10:22.
Citera
2020-03-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autumn04
Vilken jävla idiot han är.

Det skulle kunna vara nerverna. Han inser att spelet är förlorat och advokaterna verkar ha samma uppfattning hittills, eftersom de är så lama. Inombords på GM kokar det?
Senast redigerad av VigosRos 2020-03-24 kl. 10:21.
Citera
2020-03-24, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det skulle kunna vara nerverna. Han inser att spelet är förlorat och advokaterna verkar ha samma uppfattning hittills. Inombords kokar det.
Tror inte det är nerver. Han anser att han är smartare än alla andra och njuter av sin egen storhet. Han anser nog att dessa vittnen aldrig kommer komma åt honom. Som han sa i ett tidigt skede: "Polisen har ingenting på mig".
Citera
2020-03-24, 10:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja men det är väl en helt korrekt dom om han bara fick vållande. Är man hotad till livet ska man kunna ha vapen hemma för att kunna skydda sig själv när/om någon kommer för att döda en. Blir ju i praktiken självförsvar.

Vad har det med Lenas mord att göra? Finns det en teori om att SD skulle utfört mordet av liknande anledning som ynglingen?

Svårt att få TR med på den linjen. Lena hotade inte SD till livet för det första. För det andra kom hon inte till hans hem och begick hemfridsbrott och där hotade med att ta livet av honom. De var utomhus båda två. SD hade all chans att springa ifrån Lena såvida hon inte hade ett skjutvapen förstås?

Det uppstod sedvanlig terminologisk diskussion i tråden efter antydningar om att det inte rör sig om mord när BO tar hem karlar och ligger efter med tvätten.
Citera
2020-03-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivivianne
Hon kommer nog snarare bli förvånad över att hon inte var förvånad, när hon om några år kommer klarsynt ut ur dimman av hjärntvätt. Då gäller det att ha en stor portion av självförlåtelse i beredskap för att klara ångesten denna process framkallar.
HD:s uppförande är mer än märkligt!

SD berättar för henne var blod kan finnas i hemmet (pga samlag)... nu har han kommit på flera förklaringar.
LW har snickrat och använt hans tvättmaskin samt att han har varit på mordplatsen vid ett flertal tillfällen för att försöka förklara sitt blod på skorna (eller kunde vara vid sex i naturen). Som jag uppfattar det har förklaringarna kommit efter att han fått ta del av FUP.

Dessa förklaringar hade han tydligen "glömt" att dela med sig av till HD.
Har hon inte varit med vid mordtillfället så tror jag att hon vet så mycket mer än vad hon säger.

Förhöret med HD blir hyperintressant liksom förhöret med JG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in