2020-03-24, 09:55
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det dör cirka 10 personer per dag i genomsnitt per säsongsinfluensa i Sverige. I genomsnitt dör det varje år cirka 250 personer per dag i Sverige inräknat alla dödsfall.

Vad är det du avser med 500?

"Varje år avlider mellan 300 och 700 personer, direkt eller indirekt, av influensa."

https://www.hd.se/2009-11-23/sa-manga-dor-av-vanlig-influensa
Citera
2020-03-24, 09:55
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag upplever det också på det viset. Det var rätt ödsligt förra veckan och nu är det rena rama folkfesten på gatorna i det fina vårvädret. Fler människor som åker tunnelbana och buss. Tegnell kanske har rätt i vad han säger, att helgen varit "lugn", men man kan inte uttrycka sig hur som helst eftersom folk i allmänhet tolkar saker och ting fel.
Jo...och denna vecka är det lönevecka också...just saying...
Citera
2020-03-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Rapporterade vårdtillfällen(om det nu stämmer vet jag inte, men en överblick av de värst drabbade hitills)https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp-corona

Varför är inte alla sjukhus med?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
När alla andra länder runtom Sverige lyckats stoppa viruset, medan vi samtidigt försöker få en passiv spridning, hur länge tror ni världen sätter Sverige i karantän?
Det behövs inte. Då i princip inget görs kommer vi att få immunitet först...dvs de ca 98% som överlever.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Äldre multisjuka samt en 58-årig kvinna som tillhörde en riskgrupp med en tidigare hjärtinfarkt samt lungsjukdomen kol.

Högsjö är intressant eftersom byn bara har 700 invånare. Många hade varit sjuka i ""influensa"" veckan innan. Förmodligen har många i byn redan haft corona och tillfrisknat på egen hand. Dödsfallen är de tre som var svagast, kol, hjärtinfarkt etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kommenterade ditt påstående om fältsjukhus, du påstod att man etablerar sjukhusen i smyg vilket är en lögn.

Man har från första början varit öppen med att man undersöker alla alternativ och att man har hört med Försvarsmakten vad man kan bidra med, beslut om fältsjukhus, var de ska placeras, kapacitet, drift och bemanning, allt har varit öppet och också rapporterats i media.

Du lögnar i den här frågan, håll dig till att argumentera i sak, fältsjukhus och ditt felaktiga påstående.

Svarar du med något helt irrelevant på den här posten provar jag en anmälan för trams & OT, någon jäkla ordning måste det vara i den här lekstugan.

Men din stolle, JAG har inte skrivit ett ord om några fältsjukhus, det var det någon annan som gjorde. Gå tillbaka och kolla så får du se. Jag kommenterade ditt påstående om krishantering i allmänhet och förklarade varför er strategi är dömd att misslyckas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Vi har nått läget då hela Stockholmsregionen behöver sättas i karantän för att minska smittspridningen till övriga landet.

Inför avspärrningar och vidta alla åtgärder som finns i verktygslådan, skriver tidigare smittskyddsläkaren Staffan Sylvan."

https://www.expressen.se/debatt/hela-stockholms-lan-maste-sattas-i-karantan/

men det är pengarna som styr

vad är några pensionärers liv jämfört med vad som händer om skuldbubblan imploderar?

tyvärr är det nog så många politikerna tänker?

trump pratar om pengar? (money talks)

"Antalet döda i coronautbrottet i USA fortsätter öka kraftigt.

Men president Donald Trump hoppas snart kunna öppna landet igen.

– Vi tänker inte låta det här utvecklas till en långdragen finansiell kris, säger han."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70A0yV/trump-hoppas-snart-kunna-oppna-upp-usa-igen

men det är väl svårt att veta hur många liv en värlsdepression skulle skörda jämfört med coronan?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hon dog inte hemma. Hon dog på sjukhuset. Men visst, inläggningen dröjde.

Bådar riktigt illa för svensk del om sjukvården inte ens har resurser eller intresse av att lägga in svårt sjuka inom riskgrupper.

Jag har en känsla av att man genom att tjata lite väl mycket om att folk ska kurera sig hemma och att det främst är åldringar som blir svårt sjuka nu har påverkat sjukvården att inte ta svårt sjuka i andra grupper på allvar.
Citera
2020-03-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Varför är inte alla sjukhus med?

Alla har ju inte intensivvård.
Citera
2020-03-24, 09:58
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Vad skulle vara absolut värsta tänkbara utfall i antal döda i Sverige?

Befolkning: 10 miljoner

Alla siffror grova uppskattningar i nuläget:

Säg att det krävs 80% smittade för att strypa smittspridningen i samhället (flockimmunitet).

Av de som insjuknar får 5% allvarliga symptom, framför allt lunginflammation.

Av de 5% kommer 50% att dö.

Om samhället inte gör någonting och sjukhusen vägrar att behandla någon patient med covid-19:

Utfallet blir då: 200 000 döda, varav merparten kommer att vara personer över 65.

Minimal påverkan på sysselsättning och ekonomi.

Under ett normalt år dör ca 90 000 personer i Sverige. Vi skulle få en topp på 290 000 under 2020, för att därefter gå tillbaka till mera normala siffror 2021.

Ett litet gupp på vägen. Livet måste fortsätta.
Citera
2020-03-24, 09:58
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Beror säkert på vad definitionen på luftburet är. Men det borde inte vara svårt alls att ta reda på ungefär hur det ligger till. Allt man behöver är viruset samt att blanda upp det med tillsats så det blir vad en hostning/nysning blir i konsistens/densitet i allmänhet.( Här får man säkert köra intervall).

Sedan har man någon form av utskjutningsmekanism(tänk som nässprej) på lämplig höjd och med lämplig styrka(intervall).

På någon form av höj och sänkbart bord har man typ petridiskar utplacerade. Kollar hur långt viruset tar sig. Kan också kolla om tex temp +luftfuktighet påverkar(det verkar som vissa varmare/fuktigare länder drabbas mindre så kan vara värt att kolla).

Sedan får man helt enkelt jämföra med definitionen på hur långt det måste vara för att räknas som luftburet?

Som sagt. Måste vara extremt simpelt att kolla upp, och nu när man har viruset så kanske det är det man gjort och att det är därför som man ändrat sig?

Har man tur så färdas det inte så långt i luften. Men det är en relevant fråga varför spridning av den här typen av smitta brukar avta när det blir varmare/fuktigare. Är det bara för att människor i allmänhet har lättare att stå emot eller kan det bero på exempelvis att smittan får kortare spridningsradie?

Var det någon av de studier du såg som kollat upp det här kanske?

Jag antar att de hade kollat upp det ordentligt.
Det var tunga källor från olika institutioner i england, usa och kina.
Jag känner mig högst tveksam till att de bara "drar till " med något.
Jag tror inte heller WHO chansar med ett sådant uttalande som "it is airborne" om de inte har rejält på fötterna.
smittspridningen över världen samt att det inte fungerar med karantän visar ju om än mer uppenbart att det ligger till på det viset.
Intresset att få folk att fortsätta konsumera och förhindra panik, är däremot välkänt. Ett luftburet virus skulle effektivt sätta stopp för det.
Men nu är det som det är. Om folk känner sig tryggare med att det är en droppsmitta så kvittar det väl kanske. Däremot är det katastrof om samma resonemang används inom vården.
Citera
2020-03-24, 09:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det här är ju inte riktigt ok. En 58-årig kvinna i Högsjö har avlidit i sviterna av corona , efter att inte ha fått hjälp trots att hon ringde 1177. Stanna hemma var rådet trots att hon var svårt sjuk och hade tagit hand om sin 80-åriga svärfar som även han avled av viruset:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall-i-hogsjo-man-ar-forbannad-och-frustrerad

1177 ska man inte ringa till deras uppgift är att mota bort folk! Det är mina erfarenheter.

Dom säger ju själva att man ska ringa 112 om man "inte kan andas", tolkas som väldigt jobbigt att andas.
Men 112 vill bra ha de seriösa fallen då det tveklöst är ambulans som gäller. Därför kom ju "filtret 1177" till.
Normal kan ju alla gå till sin vårdcentral eller andra tider än dagtid ringa närakuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in