Citat:
Ursprungligen postat av
Igni-ferroque
Beror säkert på vad definitionen på luftburet är. Men det borde inte vara svårt alls att ta reda på ungefär hur det ligger till. Allt man behöver är viruset samt att blanda upp det med tillsats så det blir vad en hostning/nysning blir i konsistens/densitet i allmänhet.( Här får man säkert köra intervall).
Sedan har man någon form av utskjutningsmekanism(tänk som nässprej) på lämplig höjd och med lämplig styrka(intervall).
På någon form av höj och sänkbart bord har man typ petridiskar utplacerade. Kollar hur långt viruset tar sig. Kan också kolla om tex temp +luftfuktighet påverkar(det verkar som vissa varmare/fuktigare länder drabbas mindre så kan vara värt att kolla).
Sedan får man helt enkelt jämföra med definitionen på hur långt det måste vara för att räknas som luftburet?
Som sagt. Måste vara extremt simpelt att kolla upp, och nu när man har viruset så kanske det är det man gjort och att det är därför som man ändrat sig?
Har man tur så färdas det inte så långt i luften. Men det är en relevant fråga varför spridning av den här typen av smitta brukar avta när det blir varmare/fuktigare. Är det bara för att människor i allmänhet har lättare att stå emot eller kan det bero på exempelvis att smittan får kortare spridningsradie?
Var det någon av de studier du såg som kollat upp det här kanske?
Jag antar att de hade kollat upp det ordentligt.
Det var tunga källor från olika institutioner i england, usa och kina.
Jag känner mig högst tveksam till att de bara "drar till " med något.
Jag tror inte heller WHO chansar med ett sådant uttalande som "it is airborne" om de inte har rejält på fötterna.
smittspridningen över världen samt att det inte fungerar med karantän visar ju om än mer uppenbart att det ligger till på det viset.
Intresset att få folk att fortsätta konsumera och förhindra panik, är däremot välkänt. Ett luftburet virus skulle effektivt sätta stopp för det.
Men nu är det som det är. Om folk känner sig tryggare med att det är en droppsmitta så kvittar det väl kanske. Däremot är det katastrof om samma resonemang används inom vården.