2020-03-24, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men problemet med ungarna är ju att de slutar inte att träffas bara för att skolorna stängs. Ungdomarna i våra förorter går inte i skola. Men de träffas i stora mängder varje dag.

Och förortsföräldrar håller inte sina barn i isolering. Oavsett ålder.

Förortsbarnen hänger här på Kungsholmen. Titta vid Fridhemsplan och även Odenplan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det finns ju några problem och det är att vi inte har en aning vad mörkertalet är. Vi lär alltså sannolikt få fram en ganska förvrängd data om vi bara tittar på folk som blivit bekräftade. Vi skulle, utöver denna data, behöva ganska mycket slumptestning för att få fram hur stor andel av befolkningen som faktiskt har sjukdomen.

Vänta lite tills detta sprider sig som en löpeld i Afrika. Där finns det inte sjukvård för att ta hand om ens 1% av vår kapacitet och det är först där vi kommer få se vad "the worst case"-scenario är (tror jag).

Vecka 11 var cirka 3 % av de med förkylningssymptom infekterade med SARS-Cov-2 i Sverige enligt sentinelanalyserna. Det innebär mellan 15000-60000 smittade som har symptom. Vecka 12-rapporten för sentinelanalyserna kommer denna vecka, sannolikt torsdag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men problemet med ungarna är ju att de slutar inte att träffas bara för att skolorna stängs. Ungdomarna i våra förorter går inte i skola. Men de träffas i stora mängder varje dag.

Och förortsföräldrar håller inte sina barn i isolering. Oavsett ålder.
Stämmer bra. I Danmark, som stängt skolorna, har man stora problem med tonårsgäng i varuhusen. Inte fan stannar högstadieungarna hemma!
Citera
2020-03-24, 09:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Absolut, jag har däremot läst ganska mycket statistik och matematik. 95%CI är (enligt mitt tycke) ganska uppblåst i min gissning.

Men i övrigt håller jag med. Varför chansa när vi inte ens forskat fram information om viruset i mer än några månader? Låter dumt enligt mig.

Så är det men man måste fortfarande utgå ifrån den data som finns. Man kan liksom inte vänta tills att alla data finns innan man agera utan man måste utgå ifrån nuläge och analysera vad man gjorde fel eller rätt i efterhand.
Citera
2020-03-24, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Stämmer bra. I Danmark, som stängt skolorna, har man stora problem med tonårsgäng i varuhusen. Inte fan stannar högstadieungarna hemma!

Precis som tidigare erfarenheter med skolstängningar. Mycket små effekter på totalen då de träffas ändå.
Citera
2020-03-24, 09:21
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Hur är det med liken är de smittspridande och måste kremeras av detta skäl snabbt ,eller behandlas dom som vanliga dödsfall? Hur länge kan ett lik sprida smittan .en del muslimer framför allt vill väl ha jordbegravning för sina döda släktingar ,nån som vet behandlas liken av covid19 sjuka smittade på särskild sätt ?

Information finns på FHM, där det står att Covid-19 avlidna ska behandlas enligt föreskrifter som redan finns av behandling av smittbärande avlidna.
Jag läste inte föreskrifterna själv, men de ligger där under informationen till dig som arbetar i vården.
Det är en PDF du kan ladda ner.

Kina körde mobila krematorier, när kapaciteten i de vanliga inte räckte:

http://www.shadolsonshow.com/2020/02/19/amid-mass-cremation-fears-china-delivers-another-40-giant-incinerators-to-wuhan/

Iran kör massgravar, antar att det är för att de är muslimer.
Det ligger något vitt ovanpå som jag antar är för smittan.
Hittar bara länken när de höll på att bygga, men det finns andra länkar på nätet med mer aktuella bilder på när de är halvfulla.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/12/coronavirus-iran-mass-graves-qom
Citera
2020-03-24, 09:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Godmorgon !

Jag hade flera uppgifter igår kväll när jag gick och la mig..
37, 36 och 35 döda i Sverige. Worldometern säger 33, men de har släpat på sista tiden. Har du en korrekt siffra på antal döda i Sverige?

Sedan undrar jag om du har en uppgift på om folk i Storbritannien får åka till jobbet eller ej?

Du brukar ju ha sifferkoll...
Så nu tror jag att jag rett ut det.

Hittills har det rapporterats 33 dödsfall i Sverige. (kl 07 i morse)

När FHM rapporterade kl 14 igår så var det 25.

Sedan efter kl 14 tillkom ytterligare 8 dödsfall igår:

Ytterligare två döda i Sörmland
Under måndagen meddelade Region Sörmland att ytterligare två personer har avlidit. Det handlar om två kvinnor med underliggande sjukdomar, den ena under 70 år och den andra över.

Sex nya dödsfall i Stockholm
På måndagskvällen rapporterade Region Stockholm sex nya dödsfall under det senaste dygnet. Vid 7-tiden på tisdagsmorgonen hade totalt 33 personer i Sverige dött i sviterna av Covid-19.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-nya-dodsfall-i-sverige, idag

Det är faktiskt möjligt att de 6 dödsfall som Worldometers listar som nya idag faktiskt var de "Sex nya dödsfall i Stockholm" och att dessa rapporterades efter kl 01 igår (Worldometers bryter sitt dygn vid midnatt GMT - vilket är kl 01 svensk tid), även om jag inte skull beskriva den tidpunkten som "på måndagskvällen".
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-24 kl. 09:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vilket inte stämmer.
Jag är lärare i förorten i Sthlm och föräldrarna här är lika oroliga och försiktiga med sina barn som övriga delar av Sverige.

Snälla du. OM föräldrarna brydde sig och hade pli på sina ungar i våra problemområden dit inte ens brandkåren åker utan förstärkning då skulle ju dessa förorter inte vara no go zoner..

Byggarbetare vägrar jobb på vissa förorter för att de blir STENADE av ungdomar som träffas i stora skockar.

Föräldrarna har ingen koll på sina barn på dessa förorter. Sen kan du ju försöka påstå motsatsen..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vecka 11 var cirka 3 % av de med förkylningssymptom infekterade med SARS-Cov-2 i Sverige enligt sentinelanalyserna. Det innebär mellan 15000-60000 smittade som har symptom. Vecka 12-rapporten för sentinelanalyserna kommer denna vecka, sannolikt torsdag.

Nu pratade jag snarare om Italien/Kina. Jag vet inte om dessa utfört slumptester men jag känner mig tveksam(?).
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Verkar som om Stockholm är det stora problemet just nu, Fiskmåsarna lyder under egna lagar. Bilder därifrån visar fulla bussar och mycket folk på stan utan andningsskydd(som ju tyvärr inte finns att köpa i Sverige). Dessutom åker de till sina sommarhus och till Åre och smittar alla de får syn på.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och man måste lära sig - ska masken skydda dig eller andra!?

Om du är smittad spelar det mycket liten roll om du vidrör ditt ansikte när du ska justera din mask.

Alltså ärligt talat -alla som åkt runt i Europa vet att där finns knappt nån skog kvar,

träden står i Sverige, Finland och Ryssland och österut-hållet till ...

... så man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att de maskerna som produceras nu nere i Europa görs av svenska träd dvs antingen vår pappersmassa eller vårt färdiga papper -eller hur?

Inte kan det väl vara så det fungerar att vi exporterar pappret och själva står utan masker !!?

Och om det fungerar så -kan det va rätt sätt att göra det på? Detta måste ju nån ta tag i -och det fort!

Om vi istället ställer om till inhemsk produktion av masker -så kan vi skydda både vår vårdpersonal och vår befolkning utan problem.

Gör masker istället för toalettpapper! säger jag -jag kan torka mig med trasor jag sen tvättar -och det tror jag fler klarar av.
Citera
2020-03-24, 09:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist

Nej men om de gör som i vissa andra länder som kommer de lyssna. Tror att danmark accepterar för stunden att vissa inte lyssnar men om det förvärras så kanske familjen får en bot på 20000 tusen och då finns det ett incitament att lyssna. Det var väl nån i taiwan som fick 300000 i böter när han var ute och festade när han egentligen hade husarrest i 2 veckor. Nån i norge som var bekräftad smittad och var på fest som fick 20000 eller nåt sånt i böter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in