Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Noterar att de "larmar". Inte informerar, utan "larmar". Det är alltså skillnad på folk och folk. Hade det varit infödda som dött så hade det inte varit något att larma om.
Nu skall vi känna oss skyldiga. De drabbade bor i "utsatta områden", och det är vårt fel. De har inte fått någon information på sitt språk heller. Och det är ditt och mitt fel.
Jag har förstått det så att information på flera språk (vill minnas 9st) fanns tillgänglig. Sen är det förstås en helt annan sak om man förstår den oavsett om den ges på ens modersmål. Den som eventuellt inte förstår vad ett virus är förstår ju inte informationen heller.
Vet ej om det var menat så att "vi" ska känna oss "skyldiga".
Däremot undrar jag hur det faktum att man bor på utsatta områden (förorter med hög kriminalitet och låg utbildningsnivå) korrelerar med smittspridningen. Det kommer att bli intressant att se.
Också har det nu kommit första rapporter om smitta i Syriens flyktingförläggningar.
Det skulle förresten ha varit en rubrik som hette duga om läkarkåren hade larmat om att 6 och 9 var infödda svenskar..