2020-03-23, 17:03
Medlem
Tammers avatar
Lars Calmfors tycker att regeringen ska göra mer, och näringslivets representanter skriker efter stöd. Men vad tror de? Att staten har sådana resurser att det räcker till att betala lönen till flera miljoner anställda när företagens kassor sinar? Efter några veckor är staten Sverige bankrutt. Nej, det här får företagen klara själva.
Och de flesta anställda har väl 6 månaders uppsägningstid, och kan alltså vara hemma med full lön i ett halvår. Och sen är nog värsta krisen över. Om inte annat räcker väl a-kassorna ytterligare ett par månader.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opaLjW/lars-calmfors-regeringen-maste-agera-fort--annars-vantar-vag-av-konk
Citera
2020-03-23, 17:06
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Leos Lekland stänger samtliga av företagets lekland - "noll intäkter".

Leos lekland lär vara det sista man går till i brinnande lågkonjuktur. Låt ungarna leka utomhus för helvete

Dumma i-landsmänniskor... hoppas att vissa får svettas snart
Citera
2020-03-23, 17:09
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Lars Calmfors tycker att regeringen ska göra mer, och näringslivets representanter skriker efter stöd. Men vad tror de? Att staten har sådana resurser att det räcker till att betala lönen till flera miljoner anställda när företagens kassor sinar? Efter några veckor är staten Sverige bankrutt. Nej, det här får företagen klara själva.
Och de flesta anställda har väl 6 månaders uppsägningstid, och kan alltså vara hemma med full lön i ett halvår. Och sen är nog värsta krisen över. Om inte annat räcker väl a-kassorna ytterligare ett par månader.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opaLjW/lars-calmfors-regeringen-maste-agera-fort--annars-vantar-vag-av-konk
Det finns inga pengar sparade, allt betalas med skatter eller nytryckta sedlar från riksbanken.
Kostnaden får framtida generationer ta.
Vi får se om det lyckas en gång till. Hoppas skiten kraschar nu.
Citera
2020-03-23, 17:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag själv bidrar till fallet. Jag har aldrig varit så sparsam. Jag tittar noga på varje utgift. Då faller handeln och jag betalar mindre moms (skatt).

Jag ser att Sverige ökat vad gäller personer som intensivvårdsbehandlas. Förvånansvärt att bara 25 personer avlidit hittills. Kan sjukdomen vara överskattad, den smittar lätt men för dom flesta ganska lindriga symptom. OBS jag är definitivt ingen expert.

Nej, det tror jag inte. Oerhört smittsamt. 17 läkare nu döds i Italien trots fullutrustning i smittskydd
Citera
2020-03-23, 17:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är vi inte med i EU? Borde inte de säga något och börja hjälpa länder också med tanke på vad vi betalar varje år in i deras kassa.
Dax att få lite tillbaka kanske?
Citera
2020-03-23, 17:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
VENUE RETAIL GROUP ANSÖKER OM KONKURS

(Accent, Rizzo, Morris m.fl)

Inte förvånad med tanke på att de haft det jobbigt en tid.
Citera
2020-03-23, 17:12
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är vi inte med i EU? Borde inte de säga något och börja hjälpa länder också med tanke på vad vi betalar varje år in i deras kassa.
Dax att få lite tillbaka kanske?
Tror du att det här bara är ett svenskt problem?
Citera
2020-03-23, 17:13
Medlem
Vi har väl aldrig förr haft fler människor som går på bidrag? Plus flyktingvågen som varit senaste åren. Nu kommer många av dom som finansierat mycket via skatt övergå till denna sida.

Jag har länge funderat hur Sverige tänkt, ekonomin går i botten, folk sägs upp, permitteras och vi har jättemånga som aldrig ens hunnit skatta en krona. Hur ska detta gå? Var ju redan ansträngt ekonomiskt innan Coronakrisen, nu kommer det finnas ännu mindre skattemedel.

Sitter än så länge säker med jobb, men jag är orolig. Speciellt för samhället.

Redan 2015 hade jag dålig feeling, det är knappast bättre nu.

Men nånstans måste vi tänka positivt, försöka återgå till det normala och inte vara för rädd.
Citera
2020-03-23, 17:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Vi har väl aldrig förr haft fler människor som går på bidrag? Plus flyktingvågen som varit senaste åren. Nu kommer många av dom som finansierat mycket via skatt övergå till denna sida.

Jag har länge funderat hur Sverige tänkt, ekonomin går i botten, folk sägs upp, permitteras och vi har jättemånga som aldrig ens hunnit skatta en krona. Hur ska detta gå? Var ju redan ansträngt ekonomiskt innan Coronakrisen, nu kommer det finnas ännu mindre skattemedel.

Sitter än så länge säker med jobb, men jag är orolig. Speciellt för samhället.

Redan 2015 hade jag dålig feeling, det är knappast bättre nu.

Men nånstans måste vi tänka positivt, försöka återgå till det normala och inte vara för rädd.
Det här lär väl drabba de fattiga värst. Läkare, bankdirektörer, finansmäklare och generaldirektörer sitter säkert och håvar in sina jättelöner, medan restaurangpersonal, lagerarbetare, fabriksarbetare, butiksanställda och liknande förlorar jobben.
Citera
2020-03-23, 17:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Det är intressant att se hur penningspolitiska företrädare nu söker lösningar i kraftfulla finanspolitiska åtgärder. Lars Calmfors sammanfattar vad han vill ska hända inom kort:

Citat:
Att staten täcker en högre andel av lönekostnaderna för företagen.
Att man inför någon form av konkursamnesti under en period.
Att man går in med extra stöd till småföretagen: Någon form av blixtstöd, relaterat till omsättningen.
Att man inför moratorium (fördröjning) med hyresbetalningar i kombination med direktstöd till fastighetsägare.
Att Riksbanken kan låna ut pengar direkt till företag eller ge bankerna garantier mot kreditförluster.
Att ta bort räntan på anstånden med skatteinbetalningarna.

- Sverige har 35 procent i skuldkvot i Sverige. Finland har 60 procent, Frankrike 100 och Italien 135 procent. Det finns utrymme att göra mycket mer.

Jojo, den rena marknadsekonomi får sig en kraftig törn. Dags för social marknadsekonomi när detta är över. Om det finns något kvar förstås.
Citera
2020-03-23, 17:54
Medlem
Kommer man se i framtiden överbelånade som får lämna sina hus/lägenheter och flytta till föräldrar/släkt eller hyra andrahands pga kraschen?
Citera
2020-03-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Kommer man se i framtiden överbelånade som får lämna sina hus/lägenheter och flytta till föräldrar/släkt eller hyra andrahands pga kraschen?

På stor skala? Nej. Detta är ingen vanlig ekonomisk kris det handlar om. Kollapsar medelklassen så kollapsar samhället och det vill ingen just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in