2020-03-23, 17:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Utan åtgärder för att dämpa takten så är det mer eller mindre ett matematiskt faktum att utvecklingen förr eller senare tar fart - kan det hända, så kommer det hända. Sverige är inte så annorlunda, helt enkelt

- Med en exponentiell ökning, så är det optimalt att agera så fort som möjligt. Flygtrafiken mellan Kina och Europa borde ha stoppats.

Men Anders Tegnells strategi har varit att sitta och vänta på rätt tillfälle att agera:

Anders Tegnell i Svenska Dagbladet:
Citat:
Det är jätteviktigt att komma ihåg nu att man kan inte göra allt hela tiden, utan att man vidtar åtgärder när de har som bäst effekt

- Vilka åtgärder avser Anders Tegnell genomföra när vi kommer fram till rätt tillfälle?

När smittan nådde till Italien, så borde Sveriges myndigheter ha satt återvändande Italien-resenärer i karantän. Men Anders Tegnell ville att eleverna skulle gå till skolan, direkt efter att dom hade kommit hem från områden med smittspridning.

Anders Tegnell har skuld till att samhället nu håller på att kollapsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Finns det någon annan än jag som ögnat igenom modellen som finns här som pdf ?

Man blir litet förskräckt när man läser

Det är något som verkligen inte stämmer. Om man vill utgå från 1% av befolkningen insjuknad totalt, och samtidigt inte stävjer smittspridning nämnvärt, så måste ett basantagande som inte anges vara att det finns extremt stort asymptomatiskt mörkertal.

Men sedan fortsätter de med att gå på de kinesiska siffrorna om 5% IVA och 15% sjukhusvård...

Räknar jag helt fel nånstans här?

Som jag förstår betyder CAR alltså "får sjukvård för covid19". De som inte får sjukvård räknas inte.

Så man antar att när allt det här är över kommer totalt 100,000 svenskar fått vård för covid19. Det gör ju också att antalet döda man prognosticerat blir väldigt lågt. Det är ju bra om det är sant.

5% IVA och 15% sjukhusvård är alltså av dessa 100,000. 5,000 får IVA totalt, 15,000 kritisk vård. Varför tycker du att det är motsägelsefullt? För att de kvarvarande 80,000 inte explicit får vård? Jo, jag förstår väl inte heller hur dessa ska räknas eftersom man inte testar sådana fall. Förklara gärna mer vad du menar.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Expressen live. Sluta.

Tack, allt jag bad om var källan. Jag tror dock att expressen har fel. För de i Sörmland som Expressen rapporterar om som nr 26 och 27 avled i helgen enligt SR och bör ingå i de 25 som är officiellt (Expressen för ta 2 från sin kategori "okänd")
Citera
2020-03-23, 17:12
Medlem
Lombardy Update:

• Total cases 28,761 (+1,555)

• 3,776 deaths (+320)

Tredje dagen i rad som dödssiffrorna och nya fall minskar i Lombardiet. Igår rapporterades det +3 869 nya fall och +290 nya döda i de andra regionerna.
Citera
Medlem
Covids avatar
Nej, det är den dag då "kurvan börjar ta fart", det vill säga då derivatan avviker markant från 0.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är nog den dagen man får flest sjuka? Varefter det sen vänder? Jag tjejgissar 🤷🏼‍♀️😁
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Bor i innerstan. Ser inga personer med mask. Det är väl folk ute och går, har inte varit så mycket inne i butiker så jag har svårt att svara på det. Bussar var fulla imorse.

Jag har fått intrycket att majoriteten av de jag känner inte är så oroliga och tänker att Sverige sköter detta bra. Själv har jag pendlat väldigt mycket men då jag arbetar inom sjukvård så är jag nog mer orolig än mina vänner och bekanta som tex jobbar hemifrån. Känns som de lever lite i en bubbla och tänker inte långsiktigt. Det är inte sjukdomen i sig jag är orolig för utan belastningen på sjukvården.

Jag tror att ni är unika. Här går de flesta med mask. All kollektivtrafik ligger nere. Allt är stängt förutom matbutiker som stänger 15. Och nu har precis utegångsförbudet trätt i kraft. Men då går väl de bekymmerslösa där uppe på happy hour gissar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tack, allt jag bad om var källan. Jag tror dock att expressen har fel. För de i Sörmland som Expressen rapporterar om som nr 26 och 27 avled i helgen enligt SR och bör ingå i de 25 som är officiellt (Expressen för ta 2 från sin kategori "okänd")
Nej SVT har rapporterat om det med.
Citera
2020-03-23, 17:13
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Lombardy Update:

• Total cases 28,761 (+1,555)

• 3,776 deaths (+320)

Tredje dagen i rad som dödssiffrorna och nya fall minskar i Lombardiet. Igår rapporterades det +3 869 nya fall och +290 nya döda i de andra regionerna.

Positivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Utan vaccin.
Utan testkitt.
Utan skyddsmaterial.
Utan en dimensionerad vårdapparat.

Det ger inte mycket till möjligheter.

Säger Tegnell flockimmunitet så låter det som en plan o ger hopp.

Längst ner i Pandoras ask ligger just den gåvan. Och där är vi nu. Hoppet är det som återstår.

Låt oss hoppas.

Kan alla lägga ner pratet om flockimmunitet. Det kommer inte fungera då vi måste infektera 60% i varje stad eller by i vårt glesbefolkade land. Det går inte att hålla viruset borta från de som inte ska smittas. Omöjligt.

Det är heller ingen uttalad strategi från svenskt håll. Sen vad Sveriges strategi är kan man ju fundera på. Vem vet?
Citera
Medlem
Funderar på en sak med lunginflammationen. Jag har ingen koll alls men kan man ha den utan att hosta samt utan feber? Eller måste dom alltid vara i kombination
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Österrike kallar nu in reserver till militären, något som inte hänt sedan andra världskriget, rapporterar Reuters. Försvarsminister Klaudia Tanner ber dem nu hjälpa till i kampen mot coronaviruset, genom att bistå vid polisiära operationer samt med medicinskt stöd och mat.

Cirka 3 000 soldater, varav 10 procent är reserver, kommer under tre månader ta över corona-relaterade uppgifter från de soldater vars militära tjänst löper ut i maj.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Belgien är ett av världens mest tätbefolkade länder så att de har 88 dödsfall är inte speciellt anmärkningsvärt.

Det är dessutom ett stort transportnav i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in