2020-03-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Nej. Människan får inte bestånde immunitet mot sars-cov2 L och S.

Källa?
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vi har 500 intensivvårdsplatser i normalläget och sjukhusen har möjlighet att ungefär dubblera det på kort tid. Med fältsjukhusen och de platserna man ställer iordning på externa platser bör vi ha mer än 1000 platser

/
Senast redigerad av FairStuff 2020-03-23 kl. 16:48.
Citera
Avslutad
Läget i Danmark förlängs:

(FB) Danmark håller stängt till 13 april (2020-03-23)
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Har sett att du fått ett bra svar som jag håller med om också.
Jag tror även att det finns Psykopati i detta då det hela tiden ändras och är motsägelsefullt.

Har arbetat under chefer i en organisation där det varje dag dök upp någonting nytt motsägelsefullt som var ännu mera Bananas än dagen innan. Det bara fortsatte, alla kollegor slutade tillslut och avdelningen fick läggas ned.

Jag tycker mig se gemensamma nämnare mellan mina personliga erfarenheter och FHM, det är min spekulation.
Ja, alla som har haft en psykopatisk chef har haft den känslan. En otäck känsla av att famla i luften efter ett svar, att få ledning eller åtminstånde en sanning. Men få ingenting. Ingenting hållbart eller sant eller ens logiskt. Vanligtvis bara en massa retorik eller absurda lögner i det oändliga. Det är tecken på ondska.

Jag börjar tro nu på fullt allvar att de styrande hade en plan att frigöra lägenheter och spara in på pensioner och kostnader som tex hemtjänst. För att rädda situationen och sina egna skinn. Jag menar att kommunkrisen och bostadskrisen var ju redan ett faktum när corona slog till.
Onda människor finns och de kan planera fula knep som etnisk rensning och död åt svagare individer. Om ni inte tror det så tänk på Hitler och hans doktor Mengele.
Citera
2020-03-23, 16:36
Medlem
Vad vi ska göra är att stoppa utresorna från Stockholm. Vi ska rikta in arbetet på Stockholm.
Snart är hälften av alla bekräftade fall knutna till just Stockholm.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/

Kan vi isolera Stockholm, alltså (utresorna) därifrån så kommer stora delar av landet skonas, även om det givetvis finns fall överallt.
Skidorterna måste stänga ner!

I övrigt behövs ingen karantän i vare sig Stockholm eller resten av Sverige. Vi ska inte minska antalet sammankomster från 500, det är en bra gräns.
Citera
2020-03-23, 16:36
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om man inte kör en fullständig karantän snart så blir det värre än Wuhan

A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext
Det där har ju sagts ett tag nu här. Alltid "om ett par veckor, då blir det katastrof".

Jag är helt övertygad om att det kommer bli värre, mkt värre, men jag tror inte vi får ett svenskt Wuhan eller Lobardiet.
Citera
2020-03-23, 16:37
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Hur kan du veta att detta är vad som komma skall i Sverige?
Utförlig och tydlig källa med länkar på det tack på förhand.

Nu vet vi att det kan hända i andra Europeiska länder.
Se länkarna.

Varför skulle det inte hända här?

Behöver du länkar på att smittan finns i Sverige?

Behöver du länkar på att det innan Covid-19 var kaos o det låg folk i korridorerna på tex SÖS?

Behöver du länkar på att svensk sjukvård saknar skyddsmaterial o tester?

Behöver du länkar på att antalet vårdplatser är begränsat?

Utifrån det så vad tror du blir utfallet?
Citera
2020-03-23, 16:37
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
FHM har äntligen gett en modell. Enligt den sker en topp dag 80–84 i storstäderna, räknat från "dag 0" (som ännu inte har inträffat). Vi ser alltså fram emot en topp i mitten av juni enligt dessa modeller.

Man kan också skissa antalet döda med modellen, det rör sig om tusentals.

Finns det någon annan än jag som ögnat igenom modellen som finns här som pdf ?

Man blir litet förskräckt när man läser
Citat:
Ursprungligen postat av FHM
För samtliga utbrott, både regionala och nationella har vi antagit en clinical attack
rate (CAR) på 1%. En CAR på 1% betyder att 1% av hela befolkningen varit
kliniskt infekterade efter avslutat utbrott.

Det är något som verkligen inte stämmer. Om man vill utgå från 1% av befolkningen insjuknad totalt, och samtidigt inte stävjer smittspridning nämnvärt, så måste ett basantagande som inte anges vara att det finns extremt stort asymptomatiskt mörkertal.

Men sedan fortsätter de med att gå på de kinesiska siffrorna om 5% IVA och 15% sjukhusvård...

Räknar jag helt fel nånstans här?
Citera
2020-03-23, 16:38
Medlem
Ni känner väl till historien om "pojken och vargen"?

Jag tror att många börjar tröttna på att inget händer och att myndigheterna har haft fel i sin bedömning så många gånger. Därför börjar de öka sina sociala kontakter, går på kaféer och barer, tar tunnelbanan igen, låter barnen gå till skola och förskola och själv går de till jobbet.

Vi har haft det lite för bra i det här landet och är inte vana vid kriser. Vi är inte van alla uppoffringar som krävs.

Nu gäller att stå emot och fortsätta begränsa de sociala kontakterna, undvika kollektivtrafiken och hålla sig undan så mycket som möjligt.

I och med denna oaktsamhet som kommer smittan snart igång på allvar. Är det det som är tanken?
Citera
Medlem
Har möjligen redan postats här innan men:

21-årig coronasmittad intensivvårdas på sjukhus
https://omni.se/21-arig-coronasmittad-intensivvardas-pa-sjukhus/a/0nAEWA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltburk
Källa?

Det finns givetvis ingen jävla källa till något påstående. Viruset har funnits några månader, hur ska någon veta om man har livslångt eller 3 månader eller 2dagar?

Jävlar vad folk ska överreagera. Troligtvis kommer man få viss immunitet, annars är viruset helt jävla unikt och det är föga sannolikt. Vi kommer väl märka hur lång tid immunitet en sitter i.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Danmark 11 nya döda idag, fy fan vad hemskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in