2020-03-23, 16:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tegnell griper varje halmstrå han kan.

Och då ser Tegnell ljuset i tunnelns ände:

Så att unga dör gör alltså inget? Vem ska då ta hand om alla gamla och dra in pengar till pensionen? Ja, ja, Reinfeldt sa väl att vi skulle jobba till 70, så det ordnar sig säkert ...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb30b1/varningen-fran-usa-aven-unga-vuxna-blir-allvarligt-sjuka-av-coronavir

Istället för att kritisera kan du ju försöka ta in vad Tegnell säger. Han förnekar inte att unga inte kan bli allvarligt sjuka. Det han säger är att det är ju bättre att vi får unga som är sjuka för chansen att klara sig igenom det är mycket högre än för en gammal, även om det kan vara allvarligt tillstånd en period.

OBS nu kommer jag med påhittade siffror OBS

Om 100 unga smittas där 10% blir allvarligt sjuka och 1 % dör är bättre för sjukvården än om 100 gamla smittas där 60 % blir allvarligt sjuka och 20 % dör.

Sen är varje enskilt dödsfall en tragedi för närstående så klart. Men för sjukvårdens chans att att klara av detta är ju yngre desto bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Anders Tegnell har ju tappat det helt totalt.

Det har han definitivt inte gjort. Dags att sluta med den här löjliga hatpropagandan emot Tegnell.
Börjar bli jävligt uttjatat tycker jag.
Som Al Pacino sade i filmen Sent of a woman: "Put the fucking wax out of your year and grow up!"
Citera
Medlem
apelsin å träning samt åtgärder för att sova bättre
probiotika

Inte för att det är svagt men nu optimerar jag mitt immunförsvar
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja, vi har ju aldrig haft någon karantän i Sverige. Knappast till någon nytta att börja nu.

Om man inte kör en fullständig karantän snart så blir det värre än Wuhan

A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext
Citera
2020-03-23, 16:32
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Det är ju bedömningar som byggde på vad man visste då. Att det pågick en ordentlig samhällsspridning helt ohejdat i norra Italien visste ingen då.
Den 6 februari skrev jag i #19693. Jag var långt från ensam ska tilläggas.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Spridningen utanför Kina har legat på ca 20% per dygn. Halvera den procenten till 10 % så du får en lugnare siffra och ta det gånger 184 dagar, dvs ca ett halvår. Till Skolstarten höstterminen 2020.
Då ser du hur många som teoretiskt kan vara smittade.
Jag kan hjälpa dig.
216x1,1 upphöjt till 184= 8,9 miljarder.

Ps: Är ingen domedagare. Endast realist som ser den potentiella utvecklingen och tycker att det är dags att börja vidta försiktighetsåtgärder. Eller varje fall börja tänka på att det kanske blir nödvändigt.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Skolor/förskolor driver pandemier. De vill öka/hålla smittspridningen för att de tror på att man blir immun efter eventuellt tillfrisknande.

Mycket lidande blir det. Många skadade lungor blir det. Immunitet blir det inte.

Bara en medicin kan rädda jorden från detta elaka virus.
De allra flesta människor blir immuna. Han satsar på flockimmunitet. Det fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Word!

Tegnell är VÄLDIGT DUKTIG på sitt jobb. Det är bara det, att det inte är Tegnells jobb att leda Sverige. Vetenskap är inte Gud. Vetenskap är ett verktyg vi människor kan använda när vi gör bedömningar.

Många svenskar lever dock som att vetenskap vore Gud. Andra lever efter ideologi. Två "poler" av samma sak.

Tegnell är inkompetent och har gjort felaktiga bedömningar många gånger om.
Folkhälsomyndigheten är den enda i hela världen som tror att eventuellt tillfrisknande från covid-19 ger bestående immunitet.

FARLIGT!!
Senast redigerad av flashbackin 2020-03-23 kl. 16:34.
Citera
2020-03-23, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Istället för att kritisera kan du ju försöka ta in vad Tegnell säger. Han förnekar inte att unga inte kan bli allvarligt sjuka. Det han säger är att det är ju bättre att vi får unga som är sjuka för chansen att klara sig igenom det är mycket högre än för en gammal, även om det kan vara allvarligt tillstånd en period.

OBS nu kommer jag med påhittade siffror OBS

Om 100 unga smittas där 10% blir allvarligt sjuka och 1 % dör är bättre för sjukvården än om 100 gamla smittas där 60 % blir allvarligt sjuka och 20 % dör.

Sen är varje enskilt dödsfall en tragedi för närstående så klart. Men för sjukvårdens chans att att klara av detta är ju yngre desto bättre.

Fast redan nästa vecka lär alla IVA platser vara fulla
Får man komplikationer innan låt säga sena hösten tror jag man är rätt körd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag tror du just nämnde något väsentligt. Tegnell är vetenskapsman, till på köpet inom naturvetenskapen. Det betyder att det blir en oerhörd krock mellan den känslostyrda humanistiska regeringen och FHM som är styrd av naturvetenskap. Det här är en helt ny situation för regeringen för alla andra "experter" man lutar sig åt i frågor som juridik, migration, flyktingpolitik, ekonomi är mer eller mindre politisk och/eller känslomässigt styrda. Här kommer plötsligt ett problem som endast är naturvetenskapligt av sin karaktär och ska man se det hela ur en krasst naturvetenskaplig synvinkel så bortser man från mänskligt lidande eller ekonomisk skada. Det här har nog inte regeringen haft tillräckligt klart för sig vilken skillnad i tänk och världsbild som föreligger.

Mycket bra och klarsynt skrivet på min ära!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De allra flesta människor blir immuna. Han satsar på flockimmunitet. Det fungerar.

Nej. Människan får inte bestånde immunitet mot sars-cov2 L och S.
Citera
2020-03-23, 16:34
Medlem
7 dödsfall idag alltså.. Nu börjar kurvan. Dag 0.
Citera
2020-03-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Hur relevant är någon som har konstant otur med sina bedömningar? Bedömningar som dessutom numera går stick i stäv med resten av västvärlden...

Högst relevant. Det är en svår uppgift att bedöma var sånt här tar vägen. Samhällen är olika och smittspridningen följer inte en manual. Slumpen spelar in, det man vet baseras på erfarenheter från andra stora utbrott.
Problemet är väl att man inte tar någon större hänsyn till ekonomin nu. Var är planen för att rädda jobben nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in