2020-03-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Två saker jag reagerade på i presskonferensen:

- Att han säger något i stil med "vågen vi trodde skulle komma i helgen har dröjt. Det verkar som våra åtgärder har hjälpt, Stockholm är tomt, så vi kanske får en plattare kurva"

Stockholm är väl förfan inte tomt pga deras åtgärder??? Dom har ju sagt att alla ska leva som vanligt, stanna hemma om sjuk, och inte hälsa på äldre. Punkt. Inget mer. Dom har sagt att vi kan samlas upp till 500 stycken och dessutom gå ut och stötta krögarna.

Stockholm är helt tomt, därför att folk började strunta i FHM och har infört karantän själva. Företag började själva se till att folk jobbar hemifrån. Folk bunkrade mat så att dom slipper trängas i butiker. Folk slutade gå ut och äta (förutom innerstan där alla tror att dom är odödliga). Alla som kan ta bilen gör det. Många ställde om undervisning till online en vecka innan högskolor stängde. Ingen går ut. Det började bli tomt överallt redan förra veckan när FHM fortfarande stod på presskonferenserna och sa att allt är lugnt.

Det är förargligt att dom först inget gör, när människor själva agerar efter sunt förnuft och agerar mot deras rekommendationer, då kommer FHM och berömmer sig själv pga det?

- Han sa att det är väldigt svårt att ge en tillförlitlig prognos på hur många som blir inlagda på sjukhus i toppen på kurvan, därför att vi inte har en aning om hur många smittade vi har. Han sa bokstavligt talat ungefär "vi måste veta antalet smittade för att kunna lägga upp våra strategier"

Var det inte dom som för två veckor sen sa: ""det är onödigt att testa alla med symtom, vi fokuserar på riskgrupper"????

Någon?? Snälla?? Kan någon förklara detta för mig?? Jag struntar fullständigt i politik och allt annat irrelevant folk passar på att lufta härinne.

Men VARFÖR är precis allt som kommer ut från FHM så motsägelsefullt??

Varför sa man är dom allra flesta inte behöver vård, men gör om Älvsjömässan till fältsjukhus?

Ja det är dårskap och enda förklaringen till varför de kommunicerar så här är att de har ingen kontroll över någonting och ingen möjlighet att göra någonting.
Citera
2020-03-23, 15:57
Medlem
Julskinkatos avatar
Vill bara tillägga att coronavirus infektionen är ganska mild, inte det dödligaste virus som finns.
Men det är extremt smittsamt, mkt mer smittsamt än tex SARS. Därför kan det bli en sådan tsunami av patienter så att vården inte hinner med och folk dör i drivor.

Det enda som är bra är att världen får öva på detta, det behövs uppenbarligen. Nästa gång kan vara ett worldkiller virus. El biowarfare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Är det här domedagen kommer vi alla dö?!?

Nej.

Läs denna artikel av Cissi Wallin på Expressen. Jag vet vad ni alla anser om Wallin men det hon skriver här är klokt. Försök sansa ner er nu, ta tre djupa andetag och ta till er det hon skriver (med foliehatten av):

https://www.expressen.se/kronikorer/cissi-wallin/ja-corona-ar-skrammande-men-det-finns-nagot-varre/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Ni som förmodar eller hoppas på många döda i Sverige kan väl bara quota mig och skriva ja. Sen när det här är över så kan vi prata om antingen hur naiv jag var, eller hur naiva ni var. Utrymme för diskussion.

Du fattar väl att ingen sitter och hoppas på att det ska bli många döda. Att förmoda är en sak, men inte samma sak som att hoppas.

Sjuka människa.
Citera
2020-03-23, 15:58
Medlem
aina08s avatar
Läget i Dalarna

Antalet konstaterade fall av covid-19: 25.
Antal patienter inneliggande på vårdavdelning på Falu lasarett: 8.
Antal patienter (utöver antal inneliggande på vårdavdelning) som får intensivvård: 1.
Antal patienter med covid-19 som avlidit: 1.
Dalarnas första dödsfall på grund av covid-19

En man i 60-årsåldern med flera underliggande sjukdomar avled under helgen i sviterna av covid-19. Mannen har inte smittats utomlands och smittspårning sker enligt sedvanlig rutin.
– Mannen har vårdats på Falu lasarett sedan den 16 mars, hans tillstånd har succesivt försämrats och han avled under helgen. Anhöriga är underrättade, säger Erik Degerman, verksamhetschef infektionskliniken Region Dalarna.

Enligt uppdaterad statistik har 8 nya fall tillkommit i Dalarna idag.

EDIT: Nu 9 i Dalarna.
Senast redigerad av aina08 2020-03-23 kl. 16:04.
Citera
2020-03-23, 15:59
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Jag åker tunnelbana, buss samt går i butik med en PPF3-mask. Känner mig som en komplett idiot, men kan inte riskera att ta livet av en multisjuk familjemedlem genom att smittas.
Sett några bilder från twitter där folk hängt ut person med skyddsmask och kallat de idioter . Dock respekterar jag de som använder skyddsmask eller Hazmat dräkt , då dem tar ansvar för sin omgivning genom att dels inte bli smittad men även inte smitta andra.
//Skalman
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanbak
Som tur är så kan alla med en hel gärna inser att han vet vad han pratar om. 😉

Hjärna stavas HJÄRNA.

Lord ... 🙄
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Regionerna kan dubblera sina intensivvårdplatser. Från 500 till 1000.

Okej så det är nog det som Anders Tegnell gjorde sina beräkningar på i presskonferensen.
I Stockholm så skulle ca 250 behöva intensivvård när det är som värst. Det finns inte plats för mer så maxtaket blir 250.
I Stockholm bor ca en fjärdedel av landets invånare.
2,5 miljoner... 250 st intensivvårdsplatser.
Citera
2020-03-23, 16:00
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Frågan kanske ställd innan men kan man ha naturlig immunitet mot viruset inbyggt från början?

https://www.livescience.com/9983-immune-hiv.html

Man kan ha en naturlig immunitet mot virus på grund av en genmutation.

Fast om någon har det mot detta virus vet vi inte än.

Men mot SARS nr 1 hade de med blodgrupp 0 bättre skydd.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Egentligen är ett lurigt ord. I Sverige säger vi - A B noll -. Blodgrupp »noll« benämns så för att den har noll antigener inom ABO blodgruppssystemet. Som sagt, det beror på vad som egentligen betyder. det är som med datumangivelse. Är det egentligen 9/11 den nionde september eller är det 11/9?

Du förklarar det jag redan skrev om Du läser igen. ( Men Du kanske inte kan tyska )

Repris; Det är rätt med båda, men egentligen är det O ( ohne = utan ) //antigener//
Citera
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Nej.

Läs denna artikel av Cissi Wallin på Expressen. Jag vet vad ni alla anser om Wallin men det hon skriver här är klokt. Försök sansa ner er nu, ta tre djupa andetag och ta till er det hon skriver (med foliehatten av):

https://www.expressen.se/kronikorer/cissi-wallin/ja-corona-ar-skrammande-men-det-finns-nagot-varre/

Tror jag talar för alla när jag säger att Cissi Wallin troligtvis är den sista människan att lyssna på just nu, möjligtvis efter Lena Mellin. Papegojor som gör sitt levebröd på andras olycka eller genom vuxenmobbing.
Citera
Medlem
l00zekks avatar
Varför använder folk inte masker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in